Ιστορία της Αρχαίας και Βυζαντινής Φιλοσοφίας

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙστορία της Αρχαίας και Βυζαντινής Φιλοσοφίας / History of Ancient and Byzantine Philosophy
ΚωδικόςΥ308
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνος Μποζίνης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018247

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού(2013-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 348
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό324

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙστορία της Αρχαίας και Βυζαντινής Φιλοσοφίας
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600167175
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτήσεις
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν τη ικανότητα: - να περιγράψουν τις διαδοχικές φάσεις της εξέλιξης της φιλοσοφίας από τον 6ο αι. π.Χ. έως την ύστερη βυζαντινή περίοδο και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους - να συγκρίνουν τον χριστιανισμό με τα πνευματικά ρεύματα του ελληνο-ρωμαϊκού κόσμου, επισημαίνοντας τις ομοιότητες και διαφορές που υφίστανται μεταξύ τους - να αναλύσουν τα προβλήματα στο πεδίο της οντολογίας, της κοσμολογίας, της ανθρωπολογίας και της ηθικής που απασχολούν διαχρονικά τη φιλοσοφία, σε όλη τη διάρκεια της εξέλιξης του πολιτισμού του ανθρώπου
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1) Εισαγωγή στη φιλοσοφία 2) Η σχολή της Μιλήτου (Θαλής, Αναξίμανδρος, Αναξιμένης) 3) Πυθαγόρας και πυθαγόρειοι 4) Το γίγνεσθαι του Ηράκλειτου και το εἶναι του Παρμενίδη 5) Οι «πολυαρχικοί φιλόσοφοι» Εμπεδοκλής, Δημόκριτος, Αναξαγόρας 6) Ο Σωκράτης και η σοφιστική κίνηση 7) Πλάτωνας 8) Αριστοτέλης 9) Η ελληνιστική φιλοσοφία (Σκέψη, Στοά και Κήπος) 10) Νεοπλατωνισμός και Πλωτίνος 11) Πρόσμειξη φιλοσοφικών ιδεών με το κήρυγμα των αποστόλων και των πατέρων της Εκκλησίας: οι απαρχές της βυζαντινής φιλοσοφίας 12) Περίοδοι και κυριότεροι εκπρόσωποι της βυζαντινής φιλοσοφίας 13) Πρωτοτυπία και ιδιότυπος χαρακτήρας της φιλοσοφίας τους αιώνες του Βυζαντίου
Λέξεις Κλειδιά
Φιλοσοφία, Ιστορία της, Φιλοσοφία, Αρχαία Ελληνική, Φιλοσοφία, Βυζαντινή, Φιλοσοφία των Πατέρων, Ιστορία των Ιδεών
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Σεμινάρια90,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων200,8
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1004
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εξέταση (80%). Προσμετράται θετικά η φυσική παρουσία των φοιτητών και η ενεργητική παρακολούθηση από μέρους τους του μαθήματος (20%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- Ν. Ματσούκας, Ιστορία της Φιλοσοφίας (Αρχαίας Εληνικής-Βυζαντινής-Δυτικο-ευρωπαϊκής με σύντομη εισαγωγή στη Φιλοσοφία), Θεσσαλονίκη 2002 με πολλαπλές ανατυπώσεις
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
- M. Vegetti, Ιστορία της Αρχαίας Φιλοσοφίας, μτφ. από τα ιταλικά Γ.Χ. Δημητρακόπουλος, Αθήνα 2000 - Β.Ν. Τατάκης, Η Βυζαντινή Φιλοσοφία, μτφ. από τα γαλλικά Ε.Κ. Καλπουρτζή—εποπτ. και βιβλ. ενημ. Λ.Γ. Μουτσόπουλος, Αθήνα 1977
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-11-2020