Σύγχρονος οικουμενικός διάλογος και εκκλησιολογικός προβληματισμός (I)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣύγχρονος οικουμενικός διάλογος και εκκλησιολογικός προβληματισμός (I) / Contemporary Ecumenical Dialogue and Ecclesiological Prombematics
Κωδικός1305
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΘεολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΣτυλιανός Τσομπανίδης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015620

Πρόγραμμα Σπουδών: ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 2018

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 3
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Χριστιανική Γραμματεία και ΙστορίαΕΕ-ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ1110
Συστηματική Θεολογία, Κοινωνιολογία και Σπουδή της ΘρησκείαςΥΕ-ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ1110
Πρακτική Θεολογία και ΠαιδαγωγικήΕΕ-ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ1110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣύγχρονος οικουμενικός διάλογος και εκκλησιολογικός προβληματισμός (I)
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600168134
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές θα είναι σε θέση να: • γνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά της ποιοτικής έρευνας και θα κατανοούν το ρόλο της στην οικουμενική κίνηση και ιδιαίτερα στο σύγχρονο οικουμενικό διάλογο. • αναλύουν και θα επεξεργάζονται κείμενα του σύγχρονου οικουμενικού εκκλησιολογικού προβληματισμού. • συζητούν κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τις χριστιανικές Εκκλησίες, ιδιαίτερα την Ορθόδοξη Εκκλησία, στο σύγχρονο οικουμενικό διάλογο. • εργάζονται ατομικά και συλλογικά όσον αφορά διάφορα σχετικά θέματα και να εκμεταλλεύονται επιστημονικά όλα τα μέσα έρευνας. • παρουσιάσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους κατά τρόπο επιστημονικό και σύγχρονο.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα διερευνώνται οι θεολογικές και εκκλησιολογικές προϋποθέσεις της οικουμενικής κίνησης. Επιπροσθέτως, μελετάται η μέθοδος συνεργασίας και διεξαγωγής του οικουμενικού διαλόγου και ταυτόχρονα παρουσιάζονται και αναλύονται οι διμερείς και οι πολυμερείς διάλογοι (ιστορικό περίγραμμα - θεματολόγιο - προοπτικές). Με βάση τις νεότερες εξελίξεις στο σύγχρονο οικουμενικό διάλογο και εκκλησιολογικό προβληματισμό το ενδιαφέρον του μαθήματος εστιάζεται στην εξέταση και ανάλυση της θέσης των «άλλων» Εκκλησιών και Ομολογιών στα πλαίσια της Ορθόδοξης αυτοσυνειδησίας. Το τελευταίο αποτελεί ένα από τα πιο ευαίσθητα θέματα της οικουμενικής κίνησης και των θεολογικών διαλόγων και επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο σχετίζονται οι Ορθόδοξες Εκκλησίες με τις άλλες Εκκλησίες, την κατανόηση του στόχου της οικουμενικής κίνησης και τη συμμετοχή τους σε αυτή.
Λέξεις Κλειδιά
διάλογος, συνύπαρξη, , ενότητα, Εκκλησία και Κόσμος, Οικουμενική Κίνηση, Εκκλησιολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων25
Συγγραφή εργασίας / εργασιών30
Εξετάσεις6
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών πραγματοποιείται με: • Εργασία στο τέλος του εξαμήνου • Παρουσιάσεις σε επιμέρους ζητήματα που απασχολούν το σύνολο υπό εξέταση ζητημάτων.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Στ. Τσομπανίδης, Εκκλησία και Εκκλησίες. Η θέση των άλλων χριστιανικών Εκκλησιών στην εκκλησιολογική αυτοσυνειδησία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στα πλαίσια του οικουμενικού διαλόγου, Εκδ. Αρμός, Αθήνα 2013. 2. Αθ. Μπασδέκης, Εμείς και οι άλλοι: Η Ορθόδοξη Εκκλησία και οι άλλες Εκκλησίες και Ομολογίες - Τι μας ενώνει και τι μας χωρίζει, Εκδ. Κορνηλία Σφακιανάκη, Θεσσαλονίκη 2012. 3. Zizioulas, J. (Metropolitan of Pergamon), «The Self-un¬der¬standing of the Orthodox and their Participation in the Ecumenical Movement», στο G. Lemo¬pou¬los (ed.), The Ecumenical Movement, the Churches and the World Council of Churches. An Orthodox contribution to the reflection process on «The Common Understanding and Vision of the WCC», WCC/Synde-smos, Geneva/Bialystok 1996, 37-46. 4. Wilkens, K. (Hg.), In deiner Gnade, Gott, verwandle die Welt. Offizieller Bericht der Neunten Vollversammlung des Ökumenischen Rates der Kirchen, Porto Alegre 2006, Frankfurt a.Μ. 2007. 5. Visser’t Hooft, W.A., «‘The Word Ecumenical’ - Its History and Use», στο A History of the Ecumenical Movement 1517-1948, R. Rouse - St. Ch. Neil (eds), vol. 1, WCC Geneva 31986, Appendix I, 735-740. 6. «Orthodox Involvement in the World Council of Churches», G. Limouris (ed.), Orthodox Visions of Ecumenism: Statements, Messages and Reports on the Ecumenical Move¬ment, 1902-1992, WCC, Geneva 1994, 87-94.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-11-2020