Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
α. Στο στάδιο της προπαραγωγής:
να σχεδιάζουν το ύφος της υποκριτικής της ταινίας τους
να οργανώνουν το κάστιγκ και την ακρόαση
να αναλύουν ένα σενάριο από τη σκοπιά της υποκριτικής
να προετοιμάζονται για την πρόβα
να κατευθύνουν τους ηθοποιούς στην πρόβα
β. Στο στάδιο της παραγωγής:
να κατευθύνουν τους ηθοποιούς στο γύρισμα
να προσαρμόζουν την υποκριτική στα απρόβλεπτα δεδομένα του γυρίσματος.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το Εργαστήριο Υποκριτικής I εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στη διαδικασία της συνεργασίας με τον ηθοποιό και την καθοδήγησης του στα διαφορετικά στάδια της δημιουργίας μιας ταινίας.
Βασικό σημείο αναφοράς μας είναι το σύστημα Στανισλάφσκι το οποίο αποτελεί θεμελιώδες εργαλείο εκπαίδευσης του ηθοποιού και ανάλυσης της υποκριτικής τέχνης. Η μεθοδολογία του μαθήματος εμπλέκει την θεωρητική κατανόηση βασικών εννοιών του συστήματος με την πρακτική εφαρμογή τους στην κινηματογραφική διαδικασία.
Στο Εργαστήριο I προτείνεται ένας τρόπος ανάλυσης του κινηματογραφικού σεναρίου συνολικά και της κάθε σκηνής ξεχωριστά, από την σκοπιά της υποκριτικής.
Επίσης διερευνάται η διαδικασία επιλογής ηθοποιών και διεξαγωγής της ακρόασης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον τρόπο καθοδήγησης του ηθοποιού τόσο στην πρόβα όσο και στο γύρισμα.
Λέξεις Κλειδιά
Δημιουργία του χαρακτήρα, συναισθηματική μνήμη, συγκέντρωση, κύκλοι προσοχής, τέμπο-ρυθμός, το υπόρρητο νόημα του κειμένου, ο στόχος, ο σκοπός, η διατρέχουσα δράση, κάστινγκ, ακρόαση.
Περιγραφή
Αξιολόγηση
Παραδίδεται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου μία (1) εργασία η οποία προσμετράται με ποσοστό 30% στην τελική αξιολόγηση.
Η εργασία (ομαδική, έως 3 άτομα):
Παρουσίαση στην αίθουσα διδασκαλίας μιας κινηματογραφικής σκηνής από μια ταινία της αρεσκείας της ομάδας η οποία να παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον από την σκοπιά της υποκριτικής.
Η ομάδα παρουσιάζει προφορικά, με εμπεριστατωμένο τρόπο:
α. Το είδος της ταινίας, το θέμα, τη βασική ιδέα, το ύφος της υποκριτικής της ταινίας.
β. Την αξία από τη σκοπιά της υποκριτικής της συγκεκριμένης σκηνής, τον προσδιορισμό της σύγκρουσης, του σημείου καμπής, της αρχικής και της καταληκτικής αξίας.
Η παρουσίαση της σκηνής γίνεται από στικάκι, με ελληνικούς υπότιτλους, (και όχι μέσω συνδέσμου στο Youtube).
Εξετάσεις
Παράδοση εργασίας η οποία αποτελείται από δύο (2) μέρη.
1. Κείμενο
Γραπτή ανάλυση της κινηματογραφική σκηνής που παρουσιάστηκε στην τάξη. Το κείμενο οφείλει να περιλαμβάνει: Αναφορά σχετικά με το είδος, την υπόθεση, το θέμα, τη βασική ιδέα, το ύφος της υποκριτικής της ταινίας και την θέση της σκηνής στην αφήγηση της ταινίας .
Τη σκηνή σε μορφή σεναρίου.
Την ανάλυση της σκηνής από την σκοπιά της υποκριτικής (βασισμένη στην προφορική παρουσίαση).
2. Βίντεο εργασία
Παράδοση της ανάλυσης της κινηματογραφικής σκηνής, σε μορφή βίντεο-εργασίας (video essay), σύμφωνα με τα πρότυπα ανάλυσης που παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν στην τάξη.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Στανισλάφσκι Κ., Πλάθοντας ένα ρόλο, μτφ. Άγγελος Νίκας εκδ. Γκόνης 1977
Moore, S., Το Σύστημα Στανισλάβσκι, Αθήνα: Παρασκήνιο 1992
Πουντόβκιν Β., Η Τέχνη του Ηθοποιού στο Θέατρο και τον Κινηματογράφο, μτφρ. Γιώργος Μεταξάκης, εκδ. Δαμιανός 2001
Αδάμου Χριστίνα, Ο ηθοποιός, ανάμεσα στη σκηνή και την οθόνη, εκδ. Καστανιώτης 2008
Τσέχοφ Μάικλ, Για τον ηθοποιό-Η τέχνη και η τεχνική της ηθοποιίας, μτφρ. Καλλιόπη Πατέρα, εκδ, Μεταίχμιο 2007.
Άντλερ Στέλλα, H τέχνη του ηθοποιού, μτφρ. Σύλλας Τζουμέρκας, εκδ. Ίνδικτος 2007.
Weston Judith., Σκηνοθετώντας τον ηθοποιό, μτφρ. Νίκος Λερός, εκδ. Πατάκη 2006.