Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα:
α) είναι εξοικοιωμένοι με το επιστημονικό θεωρητικό πεδίο του κινηματογραφικού μιντιακού γραμματισμού
β) γνωρίζουν το εκπαιδευτικό σύστημα ως πιθανό μελλοντικό χώρο επαγγελματικής τους απασχόλησης
γ) έχουν τις ικανότητες για πρακτική εξάσκηση στις γνώσεις και δεξιότητες που έχουν μάθει, η οποία θα λάβει χώρα στο επόμενο εξάμηνο
ε) μπορούν να οργανώνουν σχέδια διδασκαλίας
Περιεχόμενο Μαθήματος
7ΠΓ1: Εκπαίδευση και Κινηματογράφος
Με το μάθημα αυτό επιχειρείται η συνολική αξιοποίηση της εμπειρίας που απέκτησαν οι φοιτητές/ριες στη διάρκεια των σπουδών τους μέσω της εφαρμογής ενός εκπαιδευτικού προγράμματος «διδασκαλίας του κινηματογράφου» στα σχολεία της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα υλοποιηθεί το επόμενο εξάμηνο. Σε αυτό το μάθημα οι φοιτητές/τριες, ουσιαστικά αποκτούν τις θεωρητικές αρχές, τις οποίες και θα εφαρμόσουν το επόμενο εξάμηνο στα σχολεία.
Στο πρώτο μάθημα, οι φοιτητές/τριες ενημερώνονται για το πλαίσιο και το περιεχόμενο του συγκεκριμένου μαθήματος. Στη συνέχεια, στα δύο επόμενα μαθήματα γίνεται μία ιστορική αναδρομή της σχέσης του κινηματογράφου με την εκπαίδευση και ακολουθεί η παρουσίαση των κυριότερων, σύγχρονων θεωρητικών ρευμάτων, που αφορούν την Εκπαίδευση στον κινηματογράφο (cine literacy) και ευρύτερα στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας (media education-literacy). Στα επόμενα δύο μαθήματα παρουσιάζεται ο σχεδιασμός της διδασκαλίας για την υλοποίηση μιας κινηματογραφικής ταινίας στο σχολείο (σχέδιο διδασκαλίας, καλές πρακτικές). Ακολουθούν στα επόμενα δύο μαθήματα παραδείγματα ασκήσεων πριν από την παραγωγή μιας ταινίας με μαθητές/τριες και στη συνέχεια παρουσιάζονται σε δύο μαθήματα οι παιδαγωγικές αρχές, που είναι απαραίτητες για την προσέγγιση των μαθητών/τριών κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος. Τέλος, σε δύο μαθήματα παρουσιάζονται οι θεσμικές προσπάθειες εφαρμογής προγραμμάτων στην Ελλάδα, το θεσμικό πλαίσιο που επικρατεί σε ευρωπαϊκές χώρες καθώς και καλές πρακτικές, που υλοποιήθηκαν από φοιτητές/τριες κατά τα προηγούμενα ακαδημαϊκά έτη.
Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές παραδίδουν ένα φάκελο με τρεις (3) εργασίες που έχουν ανατεθεί κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Οι εργασίες αφορούν την εμπέδωση των θεωρητικών αρχών του μαθήματος καθώς και την εφαρμογή πρακτικών παραδειγμάτων.
Σημ. Σχετική βιβλιογραφία παρουσιάζεται στο πρώτο μάθημα, αλλά και στην πορεία των μαθημάτων και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Τμήματος.
Λέξεις Κλειδιά
μιντιακός κινηματογραφικός γραμματισμός, παιδική ηλικία. εφηβική ηλικία, εκπαίδευση, κινηματογράφος
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Κολοβός Νίκος (2000), Κινηματογράφος, Αθήνα: Καστανιώτης. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 16831
2. Ευαγγελία Κούρτη (διεύθυνση)(2011), Παιδική ηλικία και μέσα μαζικής επικοινωνίας , τόμος Α΄, Αθήνα: Ηρόδοτος. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12545367
3. Ευαγγελία Κούρτη (διεύθυνση)(2011), Παιδική ηλικία και μέσα μαζικής επικοινωνίας , τόμος Β΄, Αθήνα: Ηρόδοτος. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12570435
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Buckingham, D. (2007). Εκπαίδευση στα ΜΜΕ: Αλφαβητισμός, Μάθηση και Σύγχρονη Κουλτούρα. (Ε. Κούρτη, Επιμ., & Ι. Σκαρβέλη, Μεταφρ.) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Craggs, C. E. (2003). Εκπαίδευση για τα Μedia στο Δημοτικό Σχολείο. (Ε. Τσιλίγκου, Μεταφρ.) Θεσσαλονίκη: Κώδικας.
Champoux, J. E., & Anderson, R. (1999). Film as a Teaching Resource. Journal of Management Inquiry, 8 (2), pp. 240-251
Film Education Working Group. (1999). Making Movies Matter:BFI .
Giroux, L., & Piette, J. (2001). The Theoretical Foundations of Media Education Programs. Στο R. Kubey (Επιμ.), Media Literacy in the Information Age: Current Perspectives (σσ. 89-134). London: Transaction Publishers.
Masterman, L. (1996). A Rationale for Media Education. In R. Kubey (Ed.), Media Literacy in the Information Age: Current Perspectives (pp. 15-68). Transaction Publishers.
Πασχαλίδης, Γ. (2000). Εκπαίδευση και Μαζική Επικοινωνία:Όροι και Προοπτικές της Διδασκαλίας των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Παιδαγωγική Επιθεώρηση (30), σσ. 111-136.
Prout, A. 2005. The Future of Childhood. Λονδίνο: RoutledgeFalmer.
Σπύρου, Δ. (2005). Σχολείο και Κινηματογράφος. Κυριακάτικα απογεύματα στο Σινέ Φιλίπ.http://www.olympiafestival.gr/paideia/spyrou_05.htm .
Σπύρου, Δ. (2006). Σχολείο και Κινηματογράφος. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.), 'Πιάσε με, αν μπορείς..': Η Παιδική Ηλικία και οι Αναπαραστάσεις της στον Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο (σσ. 271-281). Αθήνα: Αιγόκερως.
Ντάβου Μπετίνα (2005) Η Παιδική Ηλικία και τα Μαζικά Μέσα Επικοινωνίας: Μετατροπές της Παιδικής Κατάστασης, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση
Valkenburg, P. (2004). Children’s responses to the screen. A Media Psychological Approach. N. Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.