ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΥΦΟΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΥΦΟΣ / DIRECTOR'S INTERPRETATION, VISUALIZATION AND FILM STYLE
Κωδικός7ΣΘ2
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Κουτσιαμπασάκος
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014941

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 87
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογής Υποχρεωτικό745

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΥΦΟΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600168308
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι είναι σε θέση να προσδιορίζουν το είδος της ταινίας τους, να εντοπίζουν τα υφολογικά χαρακτηριστικά της, να δημιουργούν το Mood board, να αναζητούν χώρους, να στήνουν και να γυρίζουν μια σκηνή, αξιοποιώντας τις δυνατότητες του χώρου και του διαθέσιμου εξοπλισμού.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο εν λόγω μάθημα διερευνούμε το κινηματογραφικό ύφος και τους τρόπους συγκρότησής του, μέσα από την ανάλυση συγκεκριμένων παραδειγμάτων, εστιάζοντας κυρίως στην χωροθεσία. Εξετάζουμε την εξέλιξή της χωροθεσίας στον βωβό, ομιλούντα και σύγχρονο κινηματογράφο. Αναλύουμε κινηματογραφικές σκηνές όπου αυτή δεσπόζει και διερευνούμε τον βοηθητικό ρόλο της κάτοψης. Αναλύουμε τους τρόπους συγκρότησης του κινηματογραφικού χώρου και την λειτουργία της προοπτικής. Επίσης, εξετάζουμε το εικονιστικό σύστημα μιας ταινίας και τον τρόπο συγκρότησής του μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα. Διερευνούμε τα χαρακτηριστικά της Ανοιχτής και Κλειστής Μορφής μιας ταινίας, την οργάνωση της δράσης, την αξιοποίηση του χώρου και την κατασκευή του φιλμικού χρόνου μιας σκηνής, κάνοντας χρήση του ανοιχτού και κλειστού καδραρίσματος. Αναλύουμε τα συστατικά στοιχεία της μιζανσέν και διερευνούμε την συμβολή τους στην δημιουργία του Τόνου και της Διάθεσης μιας ταινίας.
Λέξεις Κλειδιά
Πλανοθεσία, χωροθεσία, Κάτοψη, Κινηματογραφικός Χώρος, Προοπτική, Εικονιστικό Σύστημα, Η Ανοιχτή και Κλειστή Μορφή στον κινηματογράφο, Ανοιχτό και Κλειστό Καδράρισμα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση powerpoint, βιντεοπροβολέα, βιντεοκαμέρας, Ηχοληπτικού εξοπλισμού Αξιολόγηση μέσω υπολογιστή Πραγματοποίηση προσομοιώσεων Επικοινωνία μέσω e‐mail ή online forum
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301
Καλλιτεχνική δημιουργία812,7
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου παραδίδεται ατομική εργασία η οποία προσμετράται με ποσοστό 30% στην τελική αξιολόγηση. Η εργασία γίνεται με τη μορφή προφορικής παρουσίασης (pitch με χρήση power point) και αφορά σε μελλοντικό πρόντζεκτ του φοιτητή ή της φοιτήτριας το οποίο δύναται να αναπτυχθεί περαιτέρω στο 8ΕΡ1. Στις εξετάσεις παραδίδεται τελική εργασία (εξέλιξη της ατομικής εργασίας), η οποία αποτελείται: α. Από γραπτό κείμενο (η σκηνοθετική προσέγγιση, σε word) β. Moodboard (σε μορφή PDF) γ. Mood reel (σε μορφή ψηφιακού αρχείου MP4). H κάθε μία από τις τρεις ενότητες της τελικής εργασίας προσμετράται με ποσοστό (23,3 %) στην τελική αξιολόγηση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Bordwell David- Thompson Kristin. Εισαγωγή στην Τέχνη του Κινηματογράφου, μτφρ. Κατερίνα Κοκκινίδη, εκδ. Μ.Ι.Ε.Τ. 2004 Η πολιτική των δημιουργών, Συλλογικό έργο, μτφ. Μαρία Μπαλάσκα, εκδ. Αλεξάνδρεια 1989. Αιζενστάϊν, Σ. Μ, Έργα/1, Η Μορφή του φιλμ (Α), μτφρ. Νίκος Ε. Παναγιωτόπουλος, εκδ. Αιγόκερως Αιζενστάϊν, Σ. Μ, Έργα/2, ΕΡΓΑ/2, Η Μορφή του φιλμ (Α), μτφρ. Κώστας Σφήκας, εκδ. Αιγόκερως Tirard Laurent, Master class- Μαθήματα σκηνοθεσίας από τους σημαντικότερους σύγχρονους κινηματογραφιστές μτφρ. Τσέγκου Αλκυόνη- εκδ. Πατάκη 2013 Straus F.- Huet A. - Η κατασκευή μιας ταινίας - μτφρ. Μαρία Γαβαλά, εκδ. Πατάκη 2008 Siety Emmanuel, Το πλάνο, μτφρ. Σωτήρης Καρκανιάς, εκδ. Πατάκη 2003. Landau Camile – White, Tiare, 161 Μυστικά για ένα νέο κινηματογραφιστή, μτφρ. Κατερίνα Κακλαμάνη, εκδ. Πατάκη 2008.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ανάλογα με τις ταινίες που προβάλονται στην διάρκεια των εργαστηρίων, δίδεται πρόσθετη βιβλιογραφία.
Τελευταία Επικαιροποίηση
14-01-2021