Η θεωρία της πράξης

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΗ θεωρία της πράξης / Action Theory
ΚωδικόςΦΣΜ 126
ΣχολήΦιλοσοφική
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΧρήστος Ντούσκος
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019860

Πρόγραμμα Σπουδών: 2018 ΔΠΜΣ: ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 10
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-10

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΗ θεωρία της πράξης
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600179137
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
(α) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι εξοικειωμένοι με τις βασικές προσεγγίσεις στο πεδίο της αναλυτικής φιλοσοφίας της πράξης. (β) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι εξοικειωμένοι με ορισμένες βασικές έννοιες της αναλυτικής μεταφυσικής. (γ) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν αναπτύξει τις δεξιότητες που θα τους επιτρέπουν να κατανοήσουν φιλοσοφικά κείμενα στο πεδίο της φιλοσοφίας της πράξης. (δ) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν αναπτύξει τις απαραίτητες κριτικές δεξιότητες που τους επιτρέπουν να κατανοήσουν και να αξιολογήσουν φιλοσοφικά επιχειρήματα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στη σύγχρονη φιλοσοφία η ανθρώπινη πράξη έχει θεματοποιηθεί ως ένα διακριτό ερευνητικό πεδίο. Στο επίκεντρο βρίσκονται ερωτήματα όπως τα εξής. Είναι η πράξη ένα είδος συμβάντος ή ένα είδος διαδικασίας; Τι είναι αυτό βάσει του οποίου διακρίνεται μια πράξη από απλά συμβάντα ή απλές διαδικασίες; Ποια είναι τα διακριτικά γνωρίσματα της εξήγησης μίας πράξης; Τα ερωτήματα αυτά οδηγούν σε ζητήματα που αφορούν τη σχέση της πράξης με τις νοητικές καταστάσεις του δρώντος υποκειμένου. Ποια είναι η σχέση μεταξύ πράξης και πρόθεσης; Τι ακριβώς έχουμε όταν έχουμε ένα λόγο να κάνουμε κάτι και πώς οι λόγοι για πράξη διακρίνονται από άλλων ειδών λόγους; Είναι δυνατόν να κάνουμε κάτι εσκεμμένα χωρίς να έχουμε λόγο να το κάνουμε, ή το αντίστροφο; Ποιος είναι ο ρόλος της γνώσης, της πεποίθησης, της επιθυμίας και του συναισθήματος στην εξήγηση της πράξης; Ποια είναι η σχέση μεταξύ πράξης και σωματικής κίνησης; Υπάρχουν αμιγώς νοητικές πράξεις; Θα αναλύσουμε τον τρόπο που εδραιωμένες θεωρίες αντιμετωπίζουν αυτά και άλλα συναφή ζητήματα. Θα εξετάσουμε κριτικά την αιτιακή θεωρία της πράξης, προσεγγίσεις που βασίζονται στην έννοια της αιτιότητας δρώντος, προσεγγίσεις σύμφωνα με τις οποίες η πράξη ανάγεται στην βούληση ως ένα νοητικό συμβάν, καθώς και μη αιτιακές θεωρίες. Κατά την κριτική αποτίμηση των θεωριών αυτών θα επεκταθούμε σε μεταφυσικά ζητήματα όπως η φύση της αιτιότητας και των χρονικών κατηγοριών που εμπλέκονται στην ανθρώπινη πράξη.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων883,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών230,9
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
O'Brien, Lilian (2015) Philosophy of Action, Palgrave Macmillan. Timothy O'Connor, Constantine Sandis (2010 A Companion to the Philosophy of Action, Wiley-Blackwell.
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-11-2020