Διευθετήσεις Χειμάρρων-Υδρολογικός χειρισμός λεκανών απορροής

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔιευθετήσεις Χειμάρρων-Υδρολογικός χειρισμός λεκανών απορροής / Mountainous Water Management Methods and Principles - The science of hydrology in the management of watersheds
ΚωδικόςΜ21-ΑΔ
ΣχολήΓεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος
ΤμήμαΔασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600016344

Πρόγραμμα Σπουδών: Μερική Φοίτηση_ΠΜΣ Αειφορική Διαχ. Δασ. και Φυσ. Οικοσυστημάτων:Προστασία, Παραγωγή και Αξιοποίηση

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Οικολογία-Προστασία-Διατήρηση ΦύσηςΕπιλογή της Άλλης ΚατεύθυνσηςΧειμερινή-5
Τεχνικά Έργα, Παραγωγή και Αξιοποίηση Ξυλώδους ΒιομάζαςΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινή-5
Διαχείριση-Ανάπτυξη Δασών & Φυσικών ΠόρωνΕπιλογή της Άλλης ΚατεύθυνσηςΧειμερινή-5

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Αειφορική Διαχείριση Δασικών και Φυσικών Οικοσυστημάτων: Προστασία, Παραγωγή και Αξιοποίηση

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 10
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Οικολογία-Προστασία-Διατήρηση ΦύσηςΕπιλογή της Άλλης ΚατεύθυνσηςΧειμερινή-5
Τεχνικά Έργα, Παραγωγή και Αξιοποίηση Ξυλώδους ΒιομάζαςΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινή-5
Διαχείριση-Ανάπτυξη Δασών & Φυσικών ΠόρωνΕπιλογή της Άλλης ΚατεύθυνσηςΧειμερινή-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔιευθετήσεις Χειμάρρων-Υδρολογικός χειρισμός λεκανών απορροής
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Class ID
600179172
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτήσεις
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να: • Κατανοήσει και να εξοικειωθεί με τον χειμαρρικό χώρο • Να επιλέγει το κατάλληλο σύστημα διευθέτησης του εν λόγω χειμαρρικού ρεύματος • Να υπολογίζει τις διαστάσεις των έργων με τη χρήση του προγράμματος διαστασιολόγησης φραγματικών κατασκευών • Να αναδεικνύει το υδρολογικό περιβάλλον • Να προτείνει έργα προσαρμοσμένα στο φυσικό περιβάλλον και να μιμηθεί φυσικές πρακτικές αντιμετώπισης των πλημμυρικών φαινομένων • Να προτείνει λύσεις διαχείρισης της βλάστησης και αύξησης των χαμηλών και μέσων παροχών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Περιεχόμενο Μαθήματος
• Υδρολογία του χειμαρρικού χώρου • Η ροή στους χειμάρρους. Προσδιορισμός παραγόμενου όγκου υλικών και υποβάθμιση. • Αρχές της υδρονομικής διευθέτησης. Διαδικασία επέμβασης και προληπτικά μέτρα για τη ρύθμιση των χειμαρρικών ιδιοτήτων των ρευμάτων και την αποτροπή των χειμαρρικών ζημιών. • Προστατευτική διευθέτηση: αποτροπή της παραγωγής φερτών υλών με διαβρώσεις, γεωκαταρρεύσεις και ολισθήσεις. Αποτροπή της μεταφοράς και της απόθεσης φερτών υλών. • Ρύθμιση της ροής για την αποτροπή της πλημμυρογένεσης. • Οικολογική διαμόρφωση και ανάδειξη. Συστήματα, μελέτες, αποδοτικότητα της υδρονομικής διευθέτησης. • Σχέση μεταξύ δασικής βλάστησης και βροχής, χιονιού, εξατμισιδιαπνοής, νερού του εδάφους, απορροής, ποιότητας του νερού. Επίδραση της βλάστησης στον υδρολογικό κύκλο. Χειρισμός λεκανών απορροής. Αύξηση και διαχείριση υδάτινων πόρων.
Λέξεις Κλειδιά
Χειμαρρικά φαινόμενα, Προστατευτική διευθέτηση, Χειρισμός λεκανών απορροής
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών: Αξιοποιούνται σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας: με παρουσιάσεις PowerPoint, προβολή βίντεο και φωτογραφιών, και χρήση προγραμμάτων διαστασιολόγησης έργων (FrBarus.exe, Kampylo.exe, HEC- GeoHMS, HEC RAS).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Εργαστηριακή Άσκηση13
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων16
Συγγραφή εργασίας / εργασιών20
Εξετάσεις2
Σύνολο90
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
F. López Cadenas de Llano, Food and Agriculture Organization of the United Nations Food and Agriculture Organization of the United Nations, 1993 - Handbook of Hydrology» by D.R. Maidment (Editor), Design of Check Dams, Bureau and Reclamation United States Department of Interior Guillaume Piton and Alain Recking, 2015. Design of Sediment Traps with Open Check Dams. I: Hydraulic and Deposition Processes. Hydrology and the Management of Watersheds by Kenneth N. Brooks, Peter F. Ffolliott. 4th addition.
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-12-2021