Οι κοινωνίες του Αιγαίου στην 3η και 2η χιλ. π.Χ.: κύρια ερωτήματα και ερμηνευτικές προσεγγίσεις

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟι κοινωνίες του Αιγαίου στην 3η και 2η χιλ. π.Χ.: κύρια ερωτήματα και ερμηνευτικές προσεγγίσεις / Aegean societies in the 3rd and 2nd mill. BC: major problems and current debates
ΚωδικόςΑΠΡ 716
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015957

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ στην Αρχαιολογία, Τέχνη και Πολιτισμό 2024-2025

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Προϊστορική ΑρχαιολογίαΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-15

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟι κοινωνίες του Αιγαίου στην 3η και 2η χιλ. π.Χ.: κύρια ερωτήματα και ερμηνευτικές προσεγγίσεις
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600186614
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος θα είναι σε θέση: • να εξοικειωθούν με τη σχετική βιβλιογραφία και τον τρόπο αναζήτησης άρθρων στη συγκεκριμένη θεματική • να συμμετέχουν στη σύγχρονη συζήτηση σχετικά με το αντικείμενο του σεμιναρίου • να κατανοήσουν τις θεωρητικές προσεγγίσεις και τον προβληματισμό που θα προκύψουν από την εμβάθυνση τους σε επιμέρους ζητήματα • να αναπτύξουν ειδικές δεξιότητες και να εκπαιδευτούν στα μεθοδολογικά εργαλεία που θα τους καταστήσουν ικανούς να εκθέτουν τα επιχειρήματα και τις ιδέες τους προφορικά και γραπτά
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο σεμινάριο αυτό θα εξεταστούν ζητήματα που αναδεικνύουν τη σύγχρονη συζήτηση και προβληματική στη διαμόρφωση των κοινωνιών του Αιγαίου στη 3η και 2η χιλ. π.Χ. Επιμέρους θέματα που θα συζητηθούν περιλαμβάνουν: το πέρασμα από τη συλλογικότητα της Νεολιθικής στο ανεξάρτητο νοικοκυριό και την εμφάνιση κοινωνικής πολυπλοκότητας στην ΠΕΧ, τον κυρίαρχο ρόλο των Κυκλάδων στα συστήματα ανταλλαγών του Αιγαίου στην ΠΕΧ, τη διαμόρφωση των κοινωνιών στη ΜΕ περίοδο και την εμφάνιση τοπικών αρχηγών στην πρώιμη Μυκηναϊκή περίοδο, το ρόλο των εμπορικών δικτύων στο Αιγαίο και στην ανατ. Μεσόγειο καθώς και την αλληλεπίδραση των κοινωνιών του Αιγαίου στο ευρύτερο χώρο, τις σύγχρονες ερμηνευτικές προσεγγίσεις στην εμφάνιση 'ξένων' πολιτισμικών στοιχείων στη διαμόρφωση των τοπικών κοινωνιών, π.χ. εκμινωισμός, εκμυκηναϊσμός.
Λέξεις Κλειδιά
κοινωνική πολυπλοκότητα, κοινωνικές πρακτικές, κεντρική εξουσία, ανακτορικά συστήματα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Επιλεγμένη βιβλιογραφία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Σεμινάρια15
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων96
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων60
Εκπόνηση μελέτης (project)120
Συγγραφή εργασίας / εργασιών120
Σύνολο450
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές καλούνται να μελετούν και να παρουσιάζουν προφορικά ανά εβδομάδα άρθρα σε ελληνική ή ξένη βιβλιογραφία με σκοπό την ανάπτυξη κριτικής επιχειρηματολογίας και συζήτησης. Επιπλέον, θα πρέπει να προετοιμάσουν προφορική παρουσίαση εργασίας με συγκεκριμένο θέμα που θα επιλέξουν από μια προτεινόμενη λίστα, την οποία θα παραδώσουν στο τέλος του εξαμήνου σε γραπτή μορφή.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Burns, B. E. 2010. Mycenaean Greece, Mediterraean Commerce, and the Formation of Identity. Cambridge. Gauß, W., M. Lindblom, R. A. K. Smith, and J. C. Wright (eds) 2011. Our Cups Are Full: Pottery and Society in the Aegean Bronze Age. Papers Presented to Jeremy B. Rutter on the Occasion of his 65th Birthday, Gorogianni, Ε., Pavúk, P and L. Girella (eds) 2016. Beyond Thalassocracies. Understanding Processes of Minoanisation and Mycenaeanisation in the Aegean. Oxford. Kiriatzi, E. and C. Knappett (eds.) 2016. Human Mobility and Technological Transfer in the Prehistoric Mediterranean, British School at Athens Studies in Greek Antiquity. Cambridge: Cambridge University Press. Maran, J. and P. W. Stockhammer (eds.), 2012. Materiality and Social Practice: Transformative Capacities of Intercultural Encounters. Oxford. Molloy, B. P. C. (ed.) 2016. Of Odysseys and Oddities: Scales and modes of interaction between prehistoric Aegean societies and their neighbors. Oxford: Oxbow Monographs Pernicka, E., Ünlüsoy, S., and S. W. E. Blum (eds.) 2016. Early Bronze Age Troy: Chronology, Cultural Development and Interregional Contacts. Proceedings of an International Conference held at the University of Tübingen, May 8-10, 2009, Studia Troica Monographien 8, Bonn: Verlag Dr. Rudolf Habelt GmbH. Philippa-Touchais, A., G., Touchais, S., Voutsaki, and J. Wright (eds.) 2010. Mesohelladika. Μεσοελλαδικά: La Grèce continentale au Bronze Moyen. Η ηπειρωτική Ελλάδα στη Μέση εποχή του Χαλκού. The Greek Mainland in the Middle Bronze Age. Actes du colloque international organisé par l'École française d'Athènes, en collaboration avec l'American School of Classical Studies at Athens et le Netherlands Institute in Athens, Athènes, 8-12 mars 2006, BCH Suppl. 52, Athènes: École française d'Athènes. Pullen, D. J. (ed.). 2010. Political Economies of the Aegean Bronze Age. Oxford. Schoep, I., P. Tomkins, and J. Driessen (eds.). 2012. Back to the Beginning: Reassessing Social and Political Complexity on Crete during the Early and Middle Bronze Age, Oxford and Oakville: Oxbow Books. Stampolidis, N. Chr., Çiğdem, M. and K. Kopanias (eds.) 2014. Nostoi: Indigenous Culture, Migration and Integration in the Aegean Islands and Western Anatolia during the Late Bronze and Early Iron Ages, Archaeology 58, Istanbul: Koç University Press. Vianello, A. (ed.) 2011. Exotica in the Prehistoric Mediterranean, Oxford and Oakville: Oxbow Books. Wiersma, C. 2014. Building the Bronze Age: Architectural and Social Change on the Greek Mainland during Early Helladic III, Middle Helladic and Late Helladic I,. Oxford: Archaeopress.
Τελευταία Επικαιροποίηση
28-09-2018