ΑΝΟΙΓΟΝΤΑΣ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΞΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΝΟΙΓΟΝΤΑΣ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΞΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ / OPENING THE TEXT: SIX MEMOS FOR THE INTERPRETATION OF LITERATURE
Τίτλος στα ΓερμανικάDen Text öffnen: Sechs Vorschläge für das Interpretieren von Literatur & Co.
ΚωδικόςΒΚ0277
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600020329

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 26
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΝΟΙΓΟΝΤΑΣ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΞΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600186794
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με θεωρίες ερμηνείας κειμένων - Εξάσκηση στη διατύπωση ερευνητικών υποθέσων και ερωτημάτων - Κριτική μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων - Σχεδιασμός μεθοδολογίας - Διατύπωση θεωρίας (Theorie-Design)
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο προκλητικό δοκίμιό του «Critical Understanding» ο γραμματολόγος Wayne Booth μάς προτρέπει να απευθύνουμε στα κείμενα ερωτήσεις που τα ίδια ΔΕΝ ενθαρρύνουν να κάνουμε — ακόμη και τέτοιες που εμπεριέχουν το στοιχείο της έκπληξης ή δεν φοβούνται να παρερμηνεύσουν κιόλας. Μάλιστα, προκειμένου να εκθέσει το επιχείρημά του πειστικά, παίρνει ως παράδειγμα το παραμύθι «Τα τρία γουρουνάκια και ο λύκος» και θέτει ερωτήσεις που κάθε άλλο παρά συνηθισμένες θα μπορούσαν να θεωρηθούν: Τι μαρτυρά, ας πούμε, το κείμενο αυτό για τους «μαλλιαρούς και φαλακρούς ανθρώπους», για τα «τριαδικά σχήματα», την «αρχιτεκτονική» και την «οικογενειακή δομή», το «θυμό» και το «ξεφύσημα»… Κατ’ αυτόν τον τρόπο μπορεί να προκύψει, σύμφωνα με τη γνώμη του, μια μορφή κριτικής, η οποία όχι μόνο δεν βρίσκει ξανά σε ένα κείμενο ό,τι ήδη γνωρίζει, αλλά πειραματίζεται δημιουργικά, αποδεχόμενη ακόμη και τον ρόλο της «παρανόησης», της «υπερερμηνείας». Ακούγοντας τη συμβολή του (καθώς και σε διάλογο με άλλες θεωρίες), το σεμινάριο έχει ως στόχο την πρακτική συνάντηση με κείμενα και, ακολούθως, το «άνοιγμα» ή «ξεκλείδωμά τους». Θα χρειαστεί να διατρέξουμε γι’ αυτό διάφορα στάδια: Θα εξασκηθούμε καταρχάς, βάσει συγκεκριμένων παραδειγμάτων, στην «τέχνη της ανάγνωσης» (θα ανιχνεύσουμε, λόγου χάρη, τι αποσιωπάται σε ένα κείμενο ή τι θεωρείται ως δεδομένο· τι μας λέει το κείμενο χωρίς να το ξέρει· πώς ενδεχομένως συνομιλεί με άλλες επιστήμες κτλ.). Θα δούμε, σε ένα βήμα πιο πέρα, πώς επιλέγει κανείς μια θεωρία — ή ιδανικά πώς επινοεί τη δική του («Theorie-Design»). Και θα μεταφέρουμε, τέλος, όλα αυτά στο δικό μας (επιστημονικό) κείμενο προσπαθώντας — πέρα από τους γνωστούς ακαδημαϊκούς «κορσέδες» ή σχήματα — να φτάσουμε σε μια ανάλυση που αξιώνει απόλαυση και, πάντως, δεν εκλαμβάνει τίποτε ως δεδομένο.
Λέξεις Κλειδιά
Ερμηνεία κειμένων, ανάγνωση, σχεδιασμός μεθοδολογίας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις251
Σεμινάρια753
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων251
Συγγραφή εργασίας / εργασιών251
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Δημόσια παρουσίαση ενός θέματος στο πλαίσιο του σεμιναρίου και συγγραφή εργασίας Δυνατή και η ομαδική εργασία
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Η βιβλιογραφία καθώς και το υλικό του μαθήματος θα αναρτηθούν στον ιστότοπο E-learning. Für die Bibliographie s. E-Learning.
Τελευταία Επικαιροποίηση
20-02-2022