Μεταφυσική και επιστημολογία του νου

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜεταφυσική και επιστημολογία του νου / Metaphysics and Epistemology of Mind
ΚωδικόςΦ455
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΧρήστος Ντούσκος
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019656

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 61
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΦιλοσοφίαΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜεταφυσική και επιστημολογία του νου
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600189489
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
(a) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι εξοικειωμένοι με τις βασικές θεωρίες στη φιλοσοφία του νου του 20ου αιώνα. (β) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι εξοικειωμένοι με τα θεμελιώδη ζητήματα που αφορούν τη φύση των νοητικών διεργασιών και την εκδήλωσή τους στην πράξη. (γ) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν αναπτύξει τις δεξιότητες που θα τους επιτρέπουν να κατανοήσουν φιλοσοφικά κείμενα στο πεδίο της μεταφυσικής και της επιστημολογίας του νου. (δ) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν αναπτύξει τις απαραίτητες κριτικές δεξιότητες που τους επιτρέπουν να κατανοήσουν και να αξιολογήσουν φιλοσοφικά επιχειρήματα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα αυτό πραγματευόμαστε μία σειρά ερωτημάτων που αφορούν τη φύση των νοητικών καταστάσεων και διεργασιών, καθώς και τον ιδιαίτερο τύπο γνώσης που έχει ένα υποκείμενο όσον αφορά τα τεκταινόμενα στον νοητικό του κόσμο. Εξετάζουμε ορισμένες θεωρίες στο πεδίο της φιλοσοφίας του νου με σημαντική επιρροή, όπως ο συμπεριφορισμός, ο φονξιοναλισμός, ο αναγωγιστικός φυσικαλισμός και ο ανώμαλος μονισμός. Αξιολογούμε τις θέσεις που υιοθετούν οι θεωρίες αυτές σε ερωτήματα όπως τα ακόλουθα. Ποια είναι τα διακριτικά γνωρίσματα του νοητικού και πότε μία κατάσταση ή ιδιότητα λογίζεται ως νοητική; Ποια είναι η σχέση νου και εγκεφάλου; Ποια είναι η φύση της νοητικής αιτιότητας και πώς είναι δυνατόν να υπάρχει αιτιακή αλληλεπίδραση μεταξύ του νοητικού και του φυσικού κόσμου; Τι είναι η συνείδηση και πώς συγκροτείται η επίγνωση των νοητικών μας καταστάσεων; Ποια είναι τα διακριτικά χαρακτηριστικά του νοητικού περιεχομένου, δυνάμει των οποίων ο νους αναπαριστά τον κόσμο; Στη συνέχεια εξετάζουμε τις επιπτώσεις ερωτημάτων όπως τα παραπάνω για ζητήματα που αφορούν την προσωπική ταυτότητα, τη συγκρότηση του εαυτού και την αυτογνωσία. Από τι εξαρτάται η διατήρηση της προσωπικής ταυτότητας σε βάθος χρόνου; Είναι ζήτημα νοητικής και ψυχολογικής συγκρότησης, ή αντιθέτως η προσωπική ταυτότητα εδράζεται σε σωματικά και βιολογικά χαρακτηριστικά; Ποιος είναι ο ρόλος της μνήμης και της συνείδησης; Τα δύο αυτά ερωτήματα συνδέονται άμεσα με ζητήματα που αφορούν την συγκρότηση του εαυτού. Πού στηρίζεται η αίσθηση της συνέχειας του εαυτού σε βάθος χρόνου; Είναι ο εαυτός γνωσιακά απροσπέλαστος και τι είδους οντότητα είναι; Τέτοια ερωτήματα οδηγούν με τη σειρά τους στο ζήτημα της αυτογνωσίας. Πώς χαρακτηρίζεται ο ιδιαίτερος τύπος γνώσης που έχει ένα υποκείμενο όσον αφορά τις νοητικές του καταστάσεις και διεργασίες; Εξετάζουμε τη διαμάχη μεταξύ των σύγχρονων εμπειριστικών και ρασιοναλιστικών προσεγγίσεων στο ερώτημα αυτό.
Λέξεις Κλειδιά
φιλοσοφία του νου, προσωπική ταυτότητα, αυτογνωσία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων1084,3
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Kim, Jaegwon, Η Φιλοσοφία του Νου, Εκδόσεις Leader Books, Αθήνα, 2005. ISBN 960-7901-57-6, ISBN-13 978-960-7901-57-6 Searle, John Ανακαλύπτοντας ξανά το νού, Αθήνα: Γκοβόστη. 1997. ISBN: 9789602707616
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Goldman, Alvin. Γνωσιοεπιστήμη: φιλοσοφικές εφαρμογές. Μετάφραση: Γ. Μαραγκός. Εκδόσεις Οδυσσέας. Ryle, Gilbert. Η Έννοια του νου. Μετάφραση: Γιώργος Μαραγκός. Προσβάσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://student.cc.uoc.gr/uploadFiles/179-ΦΑ004.1/PhM%20B.pdf Βενιέρη, Μαρία. “Λειτουργισµός και qualia”, ∆ευκαλίων 20 (2002), 197- 209. Davidson, D. «Νοητικά συμβάντα». Μετάφραση. Λ. Θεοδωράτου. Δευκαλίων 39. (1985), σ. 373-395 Nagel, Thomas. “Τι νιώθει κανείς όντας νυχτερίδα»; Στο Dennett Daniel και C.,Hofstadter Douglas (επίμ) Το Εγώ της Νόησης. Μετάφραση: Μυρτώ Αντωνοπούλου. Εκδόσεις Κάτοπτρο. Πακέτο σημειώσεων καθηγητή
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-10-2020