ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΟΤΕΡΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΙΙΙ (20ός αι.)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΟΤΕΡΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΙΙΙ (20ός αι.) / CONTEMPORARY EUROPEAN HISTORY (20TH C.)
ΚωδικόςΙΝΧ603
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004689

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-8

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΟΤΕΡΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΙΙΙ (20ός αι.)
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600189838
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Συνιστάται να έχει προηγουμένως κατοχυρωθεί το ΙΝΧ 101. Για την παρακολούθησή του προϋπόθεση είναι ο φοιτητής/τρια να βρίσκεται στο Δ' Εξάμηνο σπουδών και πάνω.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ανάλυση της ιστορίας του 20ου αιώνα με άξονα τις ιδεολογικές συγκρούσεις και ιδιαίτερη εστίαση στην ιδεολογική, πολιτική, οικονομική, κοινωνική και στρατιωτική αντιπαράθεση μεταξύ των υπερδυνάμεων και των συνασπισμών τους. Η αντιπαράθεση αυτή, η οποία ονομάζεται συμβατικά «Ψυχρός Πόλεμος», θα διερευνηθεί με χρονολογική αναφορά στην περίοδο από τη Ρωσική Επανάσταση ως το 1991 και γεωγραφική αναφορά στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και τον «Τρίτο Κόσμο». Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/φοιτήτριες θα είναι σε θέση: 1. να σκέφτονται συνθετικά, συνδυάζοντας τις επιμέρους πολιτικές, ιδεολογικές, κοινωνικές και οικονομικές παραμέτρους της διεθνούς ιστορίας του 20ου αιώνα. 2. να αντιλαμβάνονται τη σημασία των ιδεολογικών συγκρούσεων και τη συμβολή τους στη διαμόρφωση της διεθνούς ιστορίας του 20ου αιώνα. 3.να αντιλαμβάνονται συνέχειες και ασυνέχειες σε διαφορέτικά σχήματα και περιόδους της ιστορικής εξέλιξης. 4. να αντιλαμβάνονται τη σημασία της ανάδυσης του 'Τρίτου Κόσμου' για τη σύγχρονη ιστορία.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Οι διαλέξεις περιλαμβάνουν τις ακόλουθες θεματικές: 1) «Ψυχρός Πόλεμος»: ορισμοί, περιοδολόγηση, ιστοριογραφικές σχολές 2) «Το Βάρος της Ιστορίας»: Η Ρωσία και ο κόσμος πριν το 1917 3) Η Σοβιετική Ένωση και ο κόσμος από το 1917 ως το 1941 4) Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και ο κόσμος του 1945: η νέα ισορροπία δυνάμεων και οι εστίες σύγκρουσης 5) Δόγματα, Σχέδια και η Διαίρεση της Ευρώπης, 1945-1955 6) Η Σοβιετική Ένωση την εποχή του Νικίτα Χρουτσώφ 7) Ο Ψυχρός Πόλεμος και η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας 8) Ο Ψυχρός Πόλεμος και ο «Τρίτος Κόσμος» 9) Η περίοδος της «Ύφεσης», 1969-1979 10) Από τον Ρόναλντ Ρέιγκαν στον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ, 1980-1989 11) Το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, 1989-1991 12) Η μεταψυχροπολεμική εποχή και το «βελούδινο παραπέτασμα του πολιτισμού» 13) Επίλογος – Ανακεφαλαίωση: Ο «πολιτισμός» του Ψυχρού Πολέμου
Λέξεις Κλειδιά
Σύγχρονη Ιστορία, Ψυχρός Πόλεμος
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Η διδασκαλία του μαθήματος γίνεται με διαλέξεις και με τη χρήση εποπτικού υλικού (αποσπάσματα από ταινίες, χάρτες, πίνακες ζωγραφικής, αφίσες κ.ά. σε Power-point), το οποίο σχολιάζεται από τους/τις φοιτητές/φοιτήτριες. Οι φοιτητές/φοιτήτριες καλούνται επίσης να σχολιάσουν αποσπάσματα από πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές. Οι διαλέξεις ακολουθούνται από συζήτηση των κυριότερων ή/και αμφιλεγόμεων ζητημάτων ανά περίπτωση και αντικείμενο.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις65
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων112.5
Εξετάσεις2.5
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή Εξέταση: 100%. Στις γραπτές εξετάσεις αξιολογείται η έκταση, το βάθος και η κατανόηση των γνώσεων, αλλά και οι κριτικές, αναλυτικές και συνθετικές ικανότητες των φοιτητών/φοιτητριών. Ζητείται η απάντηση σε ερωτήματα που απαιτούν την ανάπτυξη συγκεκριμένης προβληματικής και σαφούς επιχειρηματολογίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Mearsheimer, J. Η Τραγωδία της Πολιτικής των Μεγάλων Δυνάμεων (Αθήνα: Ποιότητα, 2007).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Calvocoressi, P. Διεθνής Πολιτική 1945-2000 (Αθήνα: Κ. Τουρίκης, 2004). Ήφαιστος, Π., Κ. Κολιόπουλος και Ε. Χατζηβασιλείου (επιμ.), Η έναρξη του Ψυχρού Πολέμου, 1941-1950: στρατηγικά ή ιδεολογικά αίτια; (Αθήνα: Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων, Πάντειο Πανεπιστήμιο, 2012). http://www.idis.gr/coldwar/pdf/e-book.pdf Baylis, J. and C. Smith (επιμ.), Η Παγκοσμιοποίηση της Διεθνούς Πολιτικής: Εισαγωγή στις Διεθνείς Σχέσεις (Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2007). Ferguson, N. Κολοσσός: Η άνοδος και η πτώση της αμερικανικής αυτοκρατορίας (Αθήνα: Παπαζήσης, 2007). Ferguson, N. Ο πόλεμος στον κόσμο: Ο αιώνας του μίσους 1901-2000 (Αθήνα: Ιωλκός, 2007). Judt, T. Η Ευρώπη μετά τον πόλεμο (Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2012). Mazower, Μ., Σκοτεινή Ήπειρος. Ευρωπαϊκός 20ός αιώνας (μτφρ.), Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2001. Kennedy, P. Η άνοδος και η πτώση των Μεγάλων Δυνάμεων (Αθήνα: Αξιωτέλης, 1990), τόμοι Ι-ΙΙ. Kissinger, H. Διπλωματία (Αθήνα: Λιβάνης, 1995). Mearsheimer, J. Η Τραγωδία της Πολιτικής των Μεγάλων Δυνάμεων (Αθήνα: Ποιότητα, 2007). Σφήκας, Θ.Δ. (επιμ.), Το Σχέδιο Μάρσαλ: ανασυγκρότηση και διαίρεση της Ευρώπης (Αθήνα: Πατάκης, 2011). Χατζηβασιλείου, Ε. Εισαγωγή στην Ιστορία του Μεταπολεμικού Κόσμου (Αθήνα: Πατάκης, 2001). Καρβουναράκης, Θ. Ο ψυχρός πόλεμος: διεπιστημονική προσέγγιση (Αθήνα: Ι. Σιδέρης, 2012).
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-02-2020