Σημειωτική της διαδραστικής αφήγησης: κινούμενες εικόνες, μυθιστορήματα, βιντεοπαιχνίδια

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣημειωτική της διαδραστικής αφήγησης: κινούμενες εικόνες, μυθιστορήματα, βιντεοπαιχνίδια / Semiotics of Interactive Narrative: Animation, Novels, Video Games
ΚωδικόςΕΜ-10
Διατμηματικό ΠρόγραμμαΣημειωτική, Πολιτισμός και Επικοινωνία
Συνεργαζόμενα ΤμήματαΓαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014993

Πρόγραμμα Σπουδών: Σημειωτική, Πολιτισμός και Επικοινωνία

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 22
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-7,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣημειωτική της διαδραστικής αφήγησης: κινούμενες εικόνες, μυθιστορήματα, βιντεοπαιχνίδια
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600198291
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορούν: - να γνωρίζουν περιεχόμενο των θεωρητικών εννοιών, τα είδη και τα χαρακτηριστικά των διαδραστικών αφηγήσεων - να κατανοήσουν τη δομή και τη λειτουργία τους - να αναλύουν σημειωτικά και αφηγηματολογικά - να γνωρίζουν την άρθρωση της σημειωτική ανάλυσης με τα χρησιμοποιούμενα νέα μέσα και τεχνολογίες - να εξοικειωθούν με τη θέση που κατέχει ο χρήστης/αναγνώστης, ανάλογα με το είδος και τον βαθμό διάδρασης - να συνδέσουν θεωρία με πράξη, τόσο μέσω ασκήσεων ανάλυσης διαδραστικών κειμένων, όσο και μέσω απλών ασκήσεων παραγωγής δικών τους διαδραστικών αφηγήσεων, κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στη σύγχρονη εποχή έχουν αναδυθεί νέες μορφές αφηγήσεων, στις οποίες ο χρήστης επιδρά πάνω στα κείμενα, κατέχει, δηλαδή, ενεργό ρόλο στην εξέλιξη της πλοκής τους. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας, οι αφηγήσεις αυτές βρίσκουν εφαρμογή σε όλα σχεδόν τα είδη της πολιτισμικής παραγωγής: από τη λογοτεχνία και την τέχνη, μέχρι τις διαφημίσεις, τα βίντεο παιχνίδια και, πολύ πρόσφατα, την τηλεόραση. Σε αυτό το μάθημα εστιάζουμε καταρχάς στη σημειωτική και αφηγηματική ανάλυση των διαδραστικών μυθιστορημάτων, των κινούμενων εικόνων και των βιντεοπαιχνιδιών με σκοπό να καλυφθούν περιπτώσεις αφηγήσεων σε όσο το δυνατόν περισσότερα είδη σημειωτικών συστημάτων (φυσικής γλώσσας, οπτικά, ήχου, κινηματογραφικά κλπ.) ενώ παράλληλα θα αναφερθούμε σε διάφορες άλλες εφαρμογές, όπως στη διαφήμιση, στην τέχνη, σε βίντεο για κοινωνικούς σκοπούς κ.ά.
Λέξεις Κλειδιά
σημειωτική, διαδραστικό μυθιστόρημα, κινούμενες εικόνες, βιντεοπαιγνίδια
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Διεξαγωγή του μαθήματος με τη συνδρομή της πλατφόρμας elearning και τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις13
Εργαστηριακή Άσκηση8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων26
Συγγραφή εργασίας / εργασιών78
Σύνολο125
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα βασιστεί σε μια πρωτότυπη ανάλυση μιας διαδραστικής αφήγησης της επιλογής τους, από όποιο σημειωτικό σύστημα προτιμούν.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Aarseth, E. (2012). "A narrative theory of games". ACM Digital library. Online http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2282365 Aarseth, E. (1997). Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore and London: Johns Hopkins UP. Carr, D. Buckingham D., Burn A., and G. Schott. (2006). Computer games: Text, narrative and play. Cambridge, MA: Polity Press. Eco U. (2009). "On the ontology of fictional characters. A semiotic approach". Sign Systems Studies 37 (1): 82-97. Eco, U. (1985). "Articulations of the Cinematic Code". In Bill Nichols (ed.), Movies and Methods: An Anthology. Berkeley: University of California Press, 590-607. Eco, U. (1976). A Theory of Semiotics. Bloomington: Indiana University Press. Frasca, G. (2008 [1999]). "Ludology meets narratology: Similitude and differences between (video)games and narrative". Online http://web.cfa.arizona.edu/art435a/readings/frasca_ludology.pdf Ferri, G. (2007). Narrating machines and interactive matrices, a semiotic common ground for game studies. In Proceedings of DiGRA 2007. Online http://www.digra.org/wpcontent/uploads/digital-library/07311.02554.pdf Greimas, A.-J. (1983 [1966]). Structural Semantics: An Attempt at a Method. Lincoln and London: University of Nebraska Press. Greimas, A.-J. (1987 [1970]). On Meaning: Selected Writings in Semiotic Theory. Minneapolis: University of Minessota Press. Κοκκώνης, Μ., Πασχαλίδης Γ. & Φ. Μπαντιμαρούδης (επιμ). (2010). Ψηφιακά μέσα. Ο πολιτισμός του ήχου και του θεάματος. Αθήνα: Κριτική. Λαγόπουλος, Α-Φ. & Κ. Boklund-Λαγοπούλου. (2016). Θεωρία Σημειωτικής: Η παράδοση του Ferdinand de Saussure. Αθήνα: Πατάκη. Montfort, N. (2003). Twisty Little Passages: An Approach to Interactive Fiction. Cambridge, Mass: MIT Press. Murray, J.-H. (2017). Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. New York: The MIT Press. Perron, B. & M. J. P. Wolf. (eds.). (2009). The video game theory reader 2. London: Routledge. Propp, V. (1968 [1928]). Morphology of the Folk Tale. Austin. University of Texas Press. Ryan, M.-L. (2008). Interactive Narrative, Plot Types and Interpersonal Relations. Online https://www.academia.edu/11929989/Interactive_Narrative_Plot_Types_and_Interpersonal_Relations Smed, J., Suovuo Tomi ‘bgt’, Trygg N. & P. Skult (2019). Lecture Notes on Interactive Storytelling. Finland: Turku Center for Computer Science. Online https://www.academia.edu/38643234/Lecture_Notes_on_Interactive_Storytelling?auto=download Wolf, M.-J.-P. (2001). The Medium of the Video Game. Austin, TX: University of Texas Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-01-2020