Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορούν:
- να γνωρίζουν περιεχόμενο των θεωρητικών εννοιών, τα είδη και τα χαρακτηριστικά των διαδραστικών αφηγήσεων
- να κατανοήσουν τη δομή και τη λειτουργία τους
- να αναλύουν σημειωτικά και αφηγηματολογικά
- να γνωρίζουν την άρθρωση της σημειωτική ανάλυσης με τα χρησιμοποιούμενα νέα μέσα και τεχνολογίες
- να εξοικειωθούν με τη θέση που κατέχει ο χρήστης/αναγνώστης, ανάλογα με το είδος και τον βαθμό διάδρασης
- να συνδέσουν θεωρία με πράξη, τόσο μέσω ασκήσεων ανάλυσης διαδραστικών κειμένων, όσο και μέσω απλών ασκήσεων παραγωγής δικών τους διαδραστικών αφηγήσεων, κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στη σύγχρονη εποχή έχουν αναδυθεί νέες μορφές αφηγήσεων, στις οποίες ο χρήστης επιδρά πάνω στα κείμενα, κατέχει, δηλαδή, ενεργό ρόλο στην εξέλιξη της πλοκής τους. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας, οι αφηγήσεις αυτές βρίσκουν εφαρμογή σε όλα σχεδόν τα είδη της πολιτισμικής παραγωγής: από τη λογοτεχνία και την τέχνη, μέχρι τις διαφημίσεις, τα βίντεο παιχνίδια και, πολύ πρόσφατα, την τηλεόραση. Σε αυτό το μάθημα εστιάζουμε καταρχάς στη σημειωτική και αφηγηματική ανάλυση των διαδραστικών μυθιστορημάτων, των κινούμενων εικόνων και των βιντεοπαιχνιδιών με σκοπό να καλυφθούν περιπτώσεις αφηγήσεων σε όσο το δυνατόν περισσότερα είδη σημειωτικών συστημάτων (φυσικής γλώσσας, οπτικά, ήχου, κινηματογραφικά κλπ.) ενώ παράλληλα θα αναφερθούμε σε διάφορες άλλες εφαρμογές, όπως στη διαφήμιση, στην τέχνη, σε βίντεο για κοινωνικούς σκοπούς κ.ά.
Λέξεις Κλειδιά
σημειωτική, διαδραστικό μυθιστόρημα, κινούμενες εικόνες, βιντεοπαιγνίδια
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Aarseth, E. (2012). "A narrative theory of games". ACM Digital library. Online http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2282365
Aarseth, E. (1997). Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore and London: Johns Hopkins UP.
Carr, D. Buckingham D., Burn A., and G. Schott. (2006). Computer games: Text, narrative and play. Cambridge, MA: Polity Press.
Eco U. (2009). "On the ontology of fictional characters. A semiotic approach". Sign Systems Studies 37 (1): 82-97.
Eco, U. (1985). "Articulations of the Cinematic Code". In Bill Nichols (ed.), Movies and Methods: An Anthology. Berkeley: University of California Press, 590-607.
Eco, U. (1976). A Theory of Semiotics. Bloomington: Indiana University Press.
Frasca, G. (2008 [1999]). "Ludology meets narratology: Similitude and differences between (video)games and narrative". Online http://web.cfa.arizona.edu/art435a/readings/frasca_ludology.pdf
Ferri, G. (2007). Narrating machines and interactive matrices, a semiotic common ground for game studies. In Proceedings of DiGRA 2007. Online http://www.digra.org/wpcontent/uploads/digital-library/07311.02554.pdf
Greimas, A.-J. (1983 [1966]). Structural Semantics: An Attempt at a Method. Lincoln and London: University of Nebraska Press.
Greimas, A.-J. (1987 [1970]). On Meaning: Selected Writings in Semiotic Theory. Minneapolis: University of Minessota Press.
Κοκκώνης, Μ., Πασχαλίδης Γ. & Φ. Μπαντιμαρούδης (επιμ). (2010). Ψηφιακά μέσα. Ο πολιτισμός του ήχου και του θεάματος. Αθήνα: Κριτική.
Λαγόπουλος, Α-Φ. & Κ. Boklund-Λαγοπούλου. (2016). Θεωρία Σημειωτικής: Η παράδοση του Ferdinand de Saussure. Αθήνα: Πατάκη.
Montfort, N. (2003). Twisty Little Passages: An Approach to Interactive Fiction. Cambridge, Mass: MIT Press.
Murray, J.-H. (2017). Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. New York: The MIT Press.
Perron, B. & M. J. P. Wolf. (eds.). (2009). The video game theory reader 2. London: Routledge.
Propp, V. (1968 [1928]). Morphology of the Folk Tale. Austin. University of Texas Press.
Ryan, M.-L. (2008). Interactive Narrative, Plot Types and Interpersonal Relations. Online https://www.academia.edu/11929989/Interactive_Narrative_Plot_Types_and_Interpersonal_Relations
Smed, J., Suovuo Tomi ‘bgt’, Trygg N. & P. Skult (2019). Lecture Notes on Interactive Storytelling. Finland: Turku Center for Computer Science. Online https://www.academia.edu/38643234/Lecture_Notes_on_Interactive_Storytelling?auto=download
Wolf, M.-J.-P. (2001). The Medium of the Video Game. Austin, TX: University of Texas Press.