Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
α. Στο στάδιο της προπαραγωγής:
να σχεδιάζουν το ύφος της υποκριτικής της ταινίας τους
να οργανώνουν το κάστιγκ και την ακρόαση
να αναλύουν ένα σενάριο από τη σκοπιά της υποκριτικής
να προετοιμάζονται για την πρόβα
να κατευθύνουν τους ηθοποιούς στην πρόβα
β. Στο στάδιο της παραγωγής:
να κατευθύνουν τους ηθοποιούς στο γύρισμα
να προσαρμόζουν την υποκριτική στα απρόβλεπτα δεδομένα του γυρίσματος.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το Εργαστήριο Υποκριτικής I εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στη διαδικασία της συνεργασίας με τον ηθοποιό και την καθοδήγησης του στα διαφορετικά στάδια της δημιουργίας μιας ταινίας.
Βασικό σημείο αναφοράς μας είναι το σύστημα Στανισλάφσκι το οποίο αποτελεί θεμελιώδες εργαλείο εκπαίδευσης του ηθοποιού και ανάλυσης της υποκριτικής τέχνης. Η μεθοδολογία του μαθήματος εμπλέκει την θεωρητική κατανόηση βασικών εννοιών του συστήματος με την πρακτική εφαρμογή τους στην κινηματογραφική διαδικασία.
Στο Εργαστήριο I προτείνεται ένας τρόπος ανάλυσης του κινηματογραφικού σεναρίου συνολικά και της κάθε σκηνής ξεχωριστά, από την σκοπιά της υποκριτικής.
Επίσης διερευνάται η διαδικασία επιλογής ηθοποιών και διεξαγωγής της ακρόασης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον τρόπο καθοδήγησης του ηθοποιού τόσο στην πρόβα όσο και στο γύρισμα.
Λέξεις Κλειδιά
Δημιουργία του χαρακτήρα, συναισθηματική μνήμη, συγκέντρωση, κύκλοι προσοχής, τέμπο-ρυθμός, το υπόρρητο νόημα του κειμένου, ο στόχος, ο σκοπός, η διατρέχουσα δράση, κάστινγκ, ακρόαση.
Περιγραφή
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Προφορική παρουσίαση στην αίθουσα διδασκαλίας (pitch με την χρήση power point) της ανάλυσης, από την σκοπιά της υποκριτικής, ενός σεναρίου το οποίο γράφτηκε στα μαθήματα 1ΣΕ1 και 2ΣΕ2 εστιάζοντας σε μια συγκεκριμένη σκηνή ή σε ολόκληρο το σενάριο.
Η ομάδα οφείλει να παρουσιάσει με εμπεριστατωμένο τρόπο:
α. Το είδος της ταινίας, το θέμα, τη βασική ιδέα, την υπόθεση και το ύφος της υποκριτικής της ταινίας (φέροντας συγκεκριμένα παραδείγματα από άλλες ταινίες).
β. Την αξία από τη σκοπιά της υποκριτικής της συγκεκριμένης σκηνής, τον προσδιορισμό της σύγκρουσης, του σημείου καμπής, της αρχικής και της καταληκτικής αξίας.
γ. Φωτογραφίες ηθοποιών, υποψήφιους για όλους τους ρόλους.
Η εργασία είναι ομαδική (1 έως 4 άτομα) και προσμετράται με ποσοστό 30% στην τελική αξιολόγηση.
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Παράδοση εργασίας (εξέλιξη της εργασίας που παρουσιάστηκε προφορικά) η οποία αποτελείται από δύο (2) μέρη.
1. Α. Γραπτή ανάλυση μιας σκηνής από σενάριο των μαθημάτων 1ΣΕ1 ή 2ΣΕ2 (το οποίο παρουσιάστηκε προφορικά) από την σκοπιά της υποκριτικής (αναλυμένη σύμφωνα με το πρότυπο που παρουσιάστηκε στο μάθημα). (1 αρχείο σε μορφή PDF). Β. Το σενάριο ξεχωριστά.
2. Βιντεοσκοπημένη πρόβα της αναλυμένης σκηνής με καταγραφή των σκηνοθετικών οδηγιών (διάρκεια τουλάχιστον 10 λεπτά).
Η εργασία είναι ομαδική (1 έως 4 άτομα) προσμετράται με ποσοστό 70% στην τελική αξιολόγηση.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Στανισλάφσκι Κ., Πλάθοντας ένα ρόλο, μτφ. Άγγελος Νίκας εκδ. Γκόνης 1977
Moore, S., Το Σύστημα Στανισλάβσκι, Αθήνα: Παρασκήνιο 1992
Πουντόβκιν Β., Η Τέχνη του Ηθοποιού στο Θέατρο και τον Κινηματογράφο, μτφρ. Γιώργος Μεταξάκης, εκδ. Δαμιανός 2001
Αδάμου Χριστίνα, Ο ηθοποιός, ανάμεσα στη σκηνή και την οθόνη, εκδ. Καστανιώτης 2008
Τσέχοφ Μάικλ, Για τον ηθοποιό-Η τέχνη και η τεχνική της ηθοποιίας, μτφρ. Καλλιόπη Πατέρα, εκδ, Μεταίχμιο 2007.
Άντλερ Στέλλα, H τέχνη του ηθοποιού, μτφρ. Σύλλας Τζουμέρκας, εκδ. Ίνδικτος 2007.
Weston Judith., Σκηνοθετώντας τον ηθοποιό, μτφρ. Νίκος Λερός, εκδ. Πατάκη 2006.