Ισλαμική Ιστορία και Θεολογία ΙΙ (Νεότερη)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙσλαμική Ιστορία και Θεολογία ΙΙ (Νεότερη) / Islamic History and Theology II (Modern)
ΚωδικόςΥ201
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΘεολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΜαρίνα άννα Πυροβολάκη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600012627

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμ. Θεολογίας - Εισαγωγική Κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών (ΕΚΜΣ 2016-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 37
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό215

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙσλαμική Ιστορία και Θεολογία ΙΙ (Νεότερη)
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600212428

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΘεολογική
ΌροφοςΌροφος 3
Αίθουσα340 ΑΙΘΟΥΣΑ Γ' ΒΙΒΛΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ (546)
ΗμερολόγιοΤρίτη 11:00 έως 14:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Αν και δεν είναι υποχρεωτικό οι φοιτητές να έχουν εξεταστεί επιτυχώς στην Ισλαμική Ιστορία και Θεολογία Ι προκειμένου να εγγραφούν στην Ισλαμική Ιστορία και Θεολογία II θα έπρεπε, και κανονικά θα έχουν παρακολουθήσει το παραπάνω μάθημα και χρειάζεται να είναι εξοικειωμένοι με τις εξελίξεις της διαμορφωτικής και κλασικής περιόδου του Ισλάμ για την καλύτερη κατανόηση και εμπέδωση των προβληματικών της μέσης περιόδου
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: -Διασαφηνίζουν και αναπτύσσουν συλλογισμούς σχετικά με την περιοδοποίηση της Ισλαμικής Ιστορίας και Θεολογίας -Αναμεταδίδουν και περιγράφουν πως ο χάρτης της Μέσης Ανατολής αλλάζει δυναστικά και θρησκευτικά κατά την υπό εξέταση περίοδο -Εμβαθύνουν σε τουλάχιστον πέντε θέματα από την εξεταστέα ύλη του μαθήματος συνθέτοντας γνώση από διαφορετικές πηγές -Διαβάζουν κριτικά ποικιλία σχετικών αναγνωσμάτων ιστορικής και θρησκειολογικής έρευνας -Αναλύουν τουλάχιστον δυο πρωτότυπες πηγές (κείμενα ή και αντικείμενα) -Εξασκούν την δημόσια ομιλία μέσα από παρουσιάσεις στην τάξη -Χρησιμοποιούν την ακαδημαϊκή γραφή και ανεξάρτητη έρευνα μέσα από γραπτές εργασίες -Αναπτύσσουν ικανότητες διαλόγου, συμμετοχής και συμβολής σε ομάδες (μέσα από τις παρουσιάσεις και συζητήσεις στην τάξη)
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εξετάζει την ιστορία του ισλαμικού κόσμου κατά τους Μέσους Χρόνους και την μετάβαση από την Διαμορφωτική και Κλασσική Περίοδο στην Πρώιμη Νεοτερικότητα, καλύπτοντας την περίοδο από το 11ο αιώνα μέχρι περίπου το 1600, δίνοντας έμφαση στην ιστορική εξέλιξη της Εγγύς και Μέσης Ανατολής, και τις σχέσεις του Ισλάμ και της περιοχής με τον Χριστιανικό κόσμο και την Ευρώπη, ιδιαίτερα στην περιοχή της Μεσογείου. Κομβικά γεγονότα της υπό εξέταση περιόδου είναι η αρχή του εκτουρκισμού της Ανατολίας, οι σταυροφορίες στην περιοχή της Συρίας, η διασπαση του Αββασιδικού χαλιφάτου σε ανεξάρτητες δυναστείες, η πτώση της Βαγδάτης στους Μογγόλους το 1258, και η ανάδυση μη αραβικών δυναστειών όπως οι Μαμλούκοι, οι Οθωμανοί και οι Σαφαβίδες. Εξετάζονται η αποκρυστάλλωση των δογματικών και θεολογικών διαφορών ανάμεσα στο σουνιτικό και σιϊτικό Ισλάμ και η εξέλιξη προς νεότερα κινήματα και θεολογικές τάσεις. Θέματα που εξετάζονται πιο συγκεκριμένα περιλαμβάνουν: 1. Μετακλασσική περίοδος 2. Φατιμίδες, το εναλλακτικό χαλιφατο 3. Σταυροφορίες και Άραβες 4. Βυζάντιο, Δύση και Ισλάμ 5. Οι Μογγόλοι στην μέση ανατολή 6. Οι Μαμλούκοι ως κληρονόμοι του Σουνιτικού Ισλάμ 7. Η Γέννηση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας 8. Σαφαβίδες και Σιιτσμός 9. Convivencia στην Ανδαλουσία
Λέξεις Κλειδιά
Ισλαμ, Θεολογία, Μεσαιωνας, Πρώιμη Νεοτερικότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση προτζέκτορα για Power Points, χρήση του διαδικτύου και προβολή βίντεο και podcasts κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Χρήση τεχνολογιών όπως zoom για επαφή με επισκέπτες ακαδημαϊκούς από άλλα πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού Τακτική επαφή μεταξύ διδάσκουσας και φοιτητών και συνεχής πληροφόρηση των φοιτητών μέσα από τις πανεπιστημιακές πλατφόρμες όπως elearning το SIS, και το πανεπιστημιακό webmail
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις502
Σεμινάρια150,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών180,7
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
15% του συνολικού βαθμού εξαρτάται από τον βαθμό συμμετοχής στην τάξη και αυτό συμπεριλαμβάνει παρουσιάσεις και συμμετοχή στις συζητήσεις. 25% εξαρτάται από προεραιτικές γραπτές εργασίες στα ελληνικά βασισμένες και σε ξένη βιβλιογραφία Το υπολοιπο του βαθμου εξαρτάται από την εξέταση που μπορεί να είναι προφορική ή γραπτή με ερωτήσεις ανάλυσης και κατανόησης των θεμάτων
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
• Goldschmidt Jr, Ιστορία της Μέσης Ανατολής, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη, 2016 Βιβλίο [15421]: Η Οθωμανική Αυτοκρατορία, Inalcik Halil Λεπτομέρειες Βιβλίο [43862]: Ανάμεσα σε δύο κόσμους, Kafadar Cemal
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Bosworth, C., Οι ισλαμικές δυναστείες, 2006, Εκδόσεις Παπαζήση • Inalcik, Halil, Η Οθωμανική Αυτοκρατορία, η κλασσικη εποχή, 1300-1600, Αλεξάνδρεια, 1995 • Kafadar Cemal, Ανάμεσα σε δυο κόσμους (η κατασκευή του Οθωμανικού Κράτους), ΜΙΕΤ, 2008 • Goffman Daniel, Η Οθωμανική Αυτοκρατορία και η Πρώιμη Νεότερη Ευρώπη, μια νέα Ιστορική Προσέγγιση, Ενάλιος 2007 • Gibbons Herbert-Adams, Η Θεμελίωση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, Αρχιπέλαγος, 2008 • Humphreys, R. Stephen, Islamic History: a framework for enquiry, Princeton 1991 • Berkey, J. P. The formation of Islam, Religion and society in the near east, 600-1800, Cambridge: 2003 • Lapidus, I.M., A History of Islamic Societies, Cambridge: 2002 • Hodgson, M.G.S., The Venture of Islam, Chicago/London: 1974 (vol 1 and 2)
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-03-2023