ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 7: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΕ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 7: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΕ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ / DESIGN STUDIO 7: ARCHITECTURAL DESIGN IN HISTORICAL CONTEXT
Κωδικός07EB10a
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017768

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 14
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν7412

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 7: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΕ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία10
Class ID
600213150
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1. Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών οι φοιτητές καλλιεργούν την ευαισθησία τους ως προς την αναγνώριση και ανάγνωση του περιβάλλοντος και την ερμηνεία και μεθερμηνεία των αρχιτεκτονικών δεδομένων του. 2. Eξοικειώνονται με θέματα ανάλυσης και αξιολόγησης του ιστορικά δομημένου χώρου και αποκτούν εικόνα του πολυσύνθετου τομέα των επεμβάσεων σε ιστορικό περιβάλλον, των απαιτήσεων του και της πολυπλοκότητάς του. 3. Eξοικειώνονται με θέματα αρχιτεκτονικού προγραμματισμού, καθορισμού στόχων και προδιαγραφών και απόδοσης αυτών στο σχεδιασμένο χώρο. 4. Eξασκούνται στην αρχιτεκτονική σύνθεση και στον "με νόημα" αρχιτεκτονικό σχεδιασμό 5. Mπορούν να έχουν ολοκληρωμένη εικόνα των φάσεων της αρχιτεκτονικής σύνθεσης και να εκτιμήσουν τη σχέση μεταξύ αρχιτεκτονικών στόχων και κατασκευαστικών επιλύσεων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το Εργαστήριο "Σχεδιασμός 7" έχει ως στόχο να δώσει στους φοιτητές και φοιτήτριες τη δυνατότητα διερεύνησης και πειραματισμού επάνω στην αρχιτεκτονική σύνθεση παλιού- καινούργιου και των παραγόντων που επηρεάζουν τη σχέση αυτή, όπως η ιστορικότητα, ο χρόνος και η μνήμη, ο πολιτισμός και η ταυτότητα. Το εργαστήριο θα βασιστεί σε ένα πρόγραμμα υψηλής συνθετότητας, που θα αξιοποιεί τη γνωστική και συνθετική εμπειρία των προηγούμενων εργαστηρίων και μαθημάτων. Στόχος του εργαστηριακού μαθήματος είναι: ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εργαστηριακό μάθημα σχεδιασμού, εστιασμένο σε ζητήματα αρχιτεκτονικού σχεδιασμού σε ιστορικό περιβάλλον, όπως: 1. Επεμβάσεις ανασχεδιασμού ιστορικών κτιρίων 2. Προσθήκες σε ιστορικά κτίρια και γενικότερα νέα αρχιτεκτονική σε ιστορικό πλαίσιο 3. Αρχιτεκτονικές επεμβάσεις αποκατάστασης-επανάχρησης ιστορικών κτιρίων και συνόλων 4. Επεμβάσεις ανάπλασης και ανάδειξης ιστορικών συνόλων και τόπων ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στόχος του εργαστηριακού μαθήματος είναι να φέρει τους φοιτητές/-τριες σε επαφή με τη Θεωρία του Υλικού Πολιτισμού και την ιστορική και κριτική αντιμετώπιση της πολιτιστικής παράδοσης, την ερμηνεία της δηλαδή, όπως εγγράφεται στο πολιτιστικό απόθεμα, στα αρχιτεκτονικά σύνολα και στα μνημεία. Επιδιώκει να τους δώσει τα βασικά εφόδια, προκειμένου να μπορέσουν να χειριστούν, προγραμματικά και σχεδιαστικά, έναν τόσο ευαίσθητο, αυξημένων απαιτήσεων και αυξημένης πολυπλοκότητας τομέα και ταυτόχρονα να τους εξοικειώσει με την πολυδιάστατη και διεπιστημονική προσέγγιση του ιστορικού αρχιτεκτονικού αποθέματος. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Πρόκειται για εργαστηριακό μάθημα αυξημένης συνθετικής πολυπλοκότητας, με στόχο την προσέγγιση και κατανόηση από τους φοιτητές/-τριες του πολύ σημαντικού και καθοριστικού ρόλου και της αντίστοιχης ευθύνης του αρχιτέκτονα κατά τον επανασχεδιασμό και τη διαχείριση του ιστορικού περιβάλλοντος, που είναι ένα από τα βασικότερα πεδία της σύγχρονης αρχιτεκτονικής δημιουργίας. Στα θέματα του εργαστηρίου περιλαμβάνονται κτίρια ή σύνολα ιστορικού ενδιαφέροντος και μνήμης. Η προσέγγιση του θέματος ακολουθεί τις σύγχρονες επιστημονικές μεθόδους, αξιολόγησης και διαχείρισης των ιστορικών κτιρίων και συνόλων, μέσα από μια διεπιστημονική θεώρηση, ασχολείται με τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό σε υφιστάμενους ιστορικούς τόπους και κτίρια, με στόχο την ανάπλαση, επανάχρηση και επανασχεδιασμό τους και την ένταξή τους στο σύγχρονο χωρικό πλαίσιο και τη σύγχρονη ζωή. Προβλέπονται ενδιάμεσες παρουσιάσεις των φοιτητών-τριών στο σύνολο των μελών του εργαστηρίου, κατά τη διάρκεια της συνθετικής διαδικασίας των αρχιτεκτονικών επεμβάσεων. Στο πλαίσιο του εργαστηρίου καλλιεργείται επίσης η ευαισθησία των φοιτητών/τριών στις αρχιτεκτονικές αξίες του παρελθόντος καθώς και η ικανότητα μεθερμηνείας των αξιών και προτύπων για τη δημιουργία μιας ουσιαστικής διαλογικής σχέσης του νέου κτιρίου με το ιστορικά διαμορφωμένο περιβάλλον του. ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ • Διεθνές και εθνικό θεσμικό πλαίσιο προστασίας και αποκατάστασης μνημείων και μνημειακών συνόλων/ νέες θεωρητικές προσεγγίσεις και προβληματισμοί • Παρουσίαση εφαρμοσμένων μελετών αποκατάστασης, επανάχρησης και επανασχεδιασμού ιστορικών κτιρίων και συνόλων, μέσα από διεπιστημονικές προσεγγίσεις • Παρουσίαση παραδειγμάτων διαχείρισης, επανασχεδιασμού και ανάδειξης ιστορικών κτιρίων και συνόλων σε διεθνές και εθνικό επίπεδο • Εισαγωγή στις τεχνικές συντήρησης και αποκατάστασης • Εισαγωγή στην οικοδομική τεχνολογία των ιστορικών δομικών συστημάτων και υλικών • Εισαγωγή στη σύγχρονη οικοδομική τεχνολογία επεμβάσεων σε ιστορικά κτίρια ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Το μάθημα περιλαμβάνει δύο ενότητες: 1. διαλέξεις - παρουσιάσεις, οι οποίες περιέχονται στα διδακτικά συγγράμματα και στις διδακτικές σημειώσεις και λοιπό ενημερωτικό υλικό, που διανέμονται στους φοιτητές/-τριες στην αρχή του εξαμήνου 2. συνθετική άσκηση με θέμα τον επανασχεδιασμό, αποκατάσταση και επανάχρηση κτιρίου ή κτιρίων σε επιλεγμένο ιστορικό χώρο. Σε όλη την πορεία της άσκησης ακολουθείται η μεθοδολογία και οι εμπειρίες που αποκτήθηκαν κατά το εισαγωγικό μάθημα του 4ου εξαμήνου 04.ΕΕ10 "Εισαγωγή στην αποκατάσταση ιστορικών κτιρίων". Οι φοιτητές/-τριες, ανά ομάδες των 2-3 ατόμων, μελετούν την ανάλυση και τεκμηρίωση και εκπονούν την πρόταση επανασχεδιασμού, αποκατάστασης και επανάχρησης των ιστορικών κτιρίων και προσθηκών ή επεκτάσεων αυτών. Κατά τη διάρκεια του εργαστηριακού μαθήματος θα μελετηθούν και θα σχεδιαστούν οι κατάλληλες αρχιτεκτονικές επεμβάσεις εκσυγχρονισμού των υπό μελέτη ιστορικών κτιρίων και προσαρμογής τους στις νέες χρήσεις που θα επιλεγούν. Κατά τη διάρκεια και στο τέλος του εξαμηνιαίου μαθήματος, οι επιμέρους ομάδες παρουσιάζουν τις εργασίες τους, των οποίων γίνεται σχολιασμός και αξιολόγηση. Με τις παρατηρήσεις των μελών της διδακτικής ομάδας, αλλά και με τις παρεμβάσεις των συναδέλφων τους, συμπληρώνουν ή τροποποιούν τις προτάσεις τους και στο τέλος της εξεταστικής περιόδου παραδίδουν τον φάκελο της εργασίας τους.
Λέξεις Κλειδιά
ιστορικό περιβάλλον, αρχιτεκτονικός σχεδιασμός, ερμηνεία, αποκατάσταση, ένταξη, επανάχρηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • • εργασία πεδίου αναγνώριση
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις20
Σεμινάρια5
Εργαστηριακή Άσκηση150
Άσκηση Πεδίου25
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων10
Εκπόνηση μελέτης (project)90
Σύνολο300
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με βάση α. τη συμμετοχή τους στο εργαστήριο, β. την ποιότητα της εργασίας ανάλυσης τεκμηρίωσης του ιστορικού τόπου, δηλαδή του βαθμού εμβάθυνσης, παρατηρητικότητας, ερμηνευτικής ικανότητας και αντίληψης αρχιτεκτονικών και κατασκευαστικών ζητημάτων , της συγκρότησης του τρόπου παρουσίασης των ζητημάτων αυτών και της επιστημονικής του ακρίβειας, Επίσης με βάση την εμβάθυνση σε ζητήματα αξιολόγησης και την πληρότητα των προγραμματικών στόχων που προκύπτουν ως συμπεράσματα. γ. βάσει της συνθετικής ικανότητας και ευαισθησίας που αφορά στο σχεδιασμό της νέας επέμβασης στο ιστορικό περιβάλλον, του βαθμού που ικανοποιεί αυτή τους προγραμματικούς στόχους, της ποιότητας και πληρότητας των σχεδιαστικών προτάσεων, της τεχνολογικής και κατασκευαστικής υποστήριξής τους, της ακρίβειας και ποιότητας της σχεδιαστικής τους απόδοσης και του επικοινωνιακού τρόπου παρουσίασής τους. δ. βάσει της ποιότητας, πληρότητας και συγκρότησης των δημόσιων παρουσιάσεων και του τρόπου υποστήριξης και τεκμηρίωσης των σχεδιαστικών λύσεων και επιλογών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος) 1. Μαρία Δούση, Η Αρχιτεκτονική και τα δομικά συστήματα των ιστορικών σιδηρών κατασκευών. 18ος - 20ος αιώνας. University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2015. ID 50661270 2. Μ. Νομικός, Αποκατάσταση και επανάχρηση ιστορικών κτιρίων και συνόλων μεθοδολογία - εφαρμογές. Γιαχούδη Μ. Γιαχούδη Ο.Ε, Θεσσαλονίκη, 1997.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Πρακτικά διημερίδας με θέμα: Αρχιτεκτονικές σπουδές και αρχιτεκτονική κληρονομιά, επιμέλεια: Κ. Καραδήμας, Ε. Κωνσταντινίδου, εκδόσεις ΑΡΧΕ-ΤΥΠΟ, 2015. Ήπιες Επεμβάσεις για την προστασία ιστορικών κατασκευών, Συλλογικό έργο, Εκδόσεις ΙΑΝΟΣ Α.Ε., Θεσσαλονίκη 2009, Johannes Cramer, Stefan Breitling, Architecture in Existing Fabric, planning, design, building. Birkhaeuser Verlag A.G. Basel, Boston, Berlin 2007, Jokilehto, Jukka, Α History of Architectural Conservation, Bath 2001 Powell Kenneth, Architecture Reborn: The Conservation and Reconstruction of Old Buildings, Mnafred Schuller, Building Archeology (ICOMOS, International Council on Monuments and Sites VII), Munich 2002 Christian Norberg-Schulz, Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture Rizzoli, New York. 1980 13. Johannes Cramer, Stefan Breitling, Architecture in Existing Fabric, Birkhaeuser Verlag, 2007
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-07-2022