ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1α: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (1970-ΣΗΜΕΡΑ)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1α: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (1970-ΣΗΜΕΡΑ) / Special aspects of the History of Art 1a: History of Contemporary Art (art since 1970)
ΚωδικόςΕΘΙΤ71α
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΕικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΛουίζα Αυγήτα
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018517

Πρόγραμμα Σπουδών: Νέο ΠΠΣ Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (2014-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 13
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΘεωρητικό742

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1α: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (1970-ΣΗΜΕΡΑ)
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600217219
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΥΘΝΣΤ1 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1
  • ΥΘΝΣΤ2 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 2
  • ΥΘΝΣΤ3 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 3
  • ΥΘΝΣΤ4 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 4
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το βασικό προαπαιτούμενο είναι η επιτυχής παρακολούθηση των μαθημάτων Ιστορία της Νεότερης και Σύγχρονης Τέχνης 1, 2, 3 και 4
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται: * Να είναι σε θέση να διακρίνουν τις πολλαπλές πλευρές της έννοιας της σύγχρονης τέχνης όπως διαμορφώθηκαν ιστορικά * Να εμβαθύνουν στη σύνδεση της σύγχρονης τέχνης με την κοινωνία, τη ζωή και τη δημόσια σφαίρα, όπως συγκροτείται σε σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές και διεπιστημονικές θεωρητικές προσεγγίσεις * Να κατανοήσουν τους νέους τρόπους που διαμορφώνεται το υποκείμενο του καλλιτέχνη και η εργασία του * Να αντιληφθούν τους τρόπους που η σύγχρονη τέχνη προσδιορίζεται σε σχέση με την τέχνη των πρωτοποριών, των μετα-πρωτοποριών, του μοντερνισμού και του μεταμοντερνισμού * Να κατανοήσουν τους τρόπους με τους οποίους τα έργα τέχνης συσχετίζονται με τις οικονομικές και πολιτικές δομές, καθώς και με τους θεσμούς της περιόδου * Να οξύνουν την κριτική τους ικανότητα όσον αφορά τους τρόπους που η τέχνη διαμορφώνεται σε σχέση με τις κυρίαρχες ιδεολογικές εκφράσεις και συγκρούσεις της εποχής * Να συζητήσουν τους τρόπους που αναπτύσσονται οι όροι της διεπιστημονικότητας και της καλλιτεχνικής έρευνας στη σύγχρονη τέχνη * Να είναι σε θέση να συσχετίσουν τη δική τους καλλιτεχνική πρακτική με τις σύγχρονες καλλιτεχνικές εξελίξεις στην πρακτική και τη θεωρία
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εστιάζει στη σύγχρονη τέχνη της περιόδου από το 1970 έως σήμερα και επικεντρώνεται στις αλλαγές που σημειώνονται την περίοδο αυτή όσον αφορά στην αντίληψη για την τέχνη, στον προσδιορισμό του καλλιτέχνη και στο θεσμικό πλαίσιο της τέχνης. Συγκεκριμένα, το μάθημα συζητά καλλιτεχνικές εκφράσεις όπως η περφόρμανς, η φεμινιστική τέχνη, η μεταποικιακή τέχνη, η κοινοτική τέχνη, η διαδραστική τέχνη, η σχεσιακή αισθητική, η ακτιβιστική τέχνη κτλ, καθώς και ζητήματα όπως η έννοια της παγκοσμιοποίησης, η σχέση της σύγχρονης τέχνης με τον μοντερνισμό, τον μεταμοντερνισμό και τις πρωτοπορίες, οι σύγχρονες εκθεσιακές πολιτικές, πολιτικές προσεγγίσεις και σύγχρονη τέχνη κ.α. Το μάθημα έχει εργαστηριακό χαρακτήρα και επομένως επιδιώκεται η εστίαση και εμβάθυνση σε συγκεκριμένες πτυχές της σύγχρονης τέχνης που αναδεικνύουν τον συσχετισμό των θεωρητικών προσεγγίσεων, των καλλιτεχνικών πρακτικών και των κοινωνικών διεργασιών της περιόδου, για παράδειγμα, στη σχέση της τέχνης με τον φεμινισμό και τις μεταποικιακές ή μεταμοντέρνες θεωρίες, στις νέες καλλιτεχνικές προσεγγίσεις και πρακτικές του Υψηλού, στις πρακτικές της κοινωνικής παρέμβασης κτλ. Στόχος είναι: * η διερεύνηση του λόγου για τη σύγχρονη τέχνη * η εξέταση των καλλιτεχνικών πρακτικών της σύγχρονης τέχνης σε σχέση με τον θεωρητικό λόγο και το θεσμικό πλαίσιο της περιόδου * η συσχέτιση των εξελίξεων αυτών με τις ευρύτερες κοινωνικές μεταβολές που διαμορφώνουν νέους όρους πρόσληψης, νοηματοδότησης και ανάγνωσης της τέχνης και της καλλιτεχνικής εργασίας
Λέξεις Κλειδιά
Σύγχρονη τέχνη, περφόρμανς, ακτιβιστική τέχνη, τέχνη και πολιτικές προσεγγίσεις, κοινοτική τέχνη, σχεσιακή αισθητική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Για τη διδασκαλία του μαθήματος απαιτούνται ηλεκτρονικοί υπολογιστές και συστήματα προβολής βίντεο και ήχου, καθώς γίνεται χρήση προγραμμάτων και εφαρμογών παρουσίασης (power point), προβολής βίντεο και ήχου, ίντερνετ, καθώς και της πλατφόρμας e-learning όπου αναρτάται το υλικό του μαθήματος (παρουσιάσεις, βιβλιογραφία, κτλ.). Για την επικοινωνία με τους φοιτητές χρησιμοποιείται το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και η πλατφόρμα του e-learning, η οποία χρησιμοποιείται και για την αξιολόγηση των φοιτητών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις150,5
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,5
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων50,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών250,8
Σύνολο602
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Για την αξιολόγηση των φοιτητών λαμβάνονται υπόψη τα παρακάτω: * παρουσία και συμμετοχή στις διαλέξεις του μαθήματος (20%) * παρουσία και συμμετοχή στις σχετικές προγραμματισμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες (επισκέψεις σε μουσεία, συνέδρια, εκδηλώσεις, κτλ.) (10%) * συγγραφή και παρουσίαση εργασιών, διεξαγωγή ασκήσεων κτλ. (20%) * τελική εργασία (50%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Γυιόκα, Λία (επιμ.), Μουσεία 06: Διαλέξεις και μελέτες για τις πολιτισμικές σπουδές και τις εικαστικές τέχνες, (Συλλογικό έργο: Σωκράτης Γεωργιάδης, Γρηγόρης Πασχαλίδης, Νίκος Δασκαλοθανάσης, Λουίζα Αυγήτα, Παύλος Κάβουρας, Άντζελα Δημητρακάκη, Σωτήρης Μπαχτσετζής, Ορέστης Πάγκαλος, David Carrier, Λία Γυιόκα, Ματούλα Σκαλτσά, Δημήτρης Μπαλαμπανίδης, Ειρήνη Γερογιάννη), επιμ. σειράς Ματούλα Σκαλτσά, Θεσσαλονίκη: Ζήτη, 2012 Δημητρακάκη, Άντζελα, Τέχνη και παγκοσμιοποίηση: Από το μεταμοντέρνο σημείο στη βιοπολιτική αρένα, Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 2013
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αυγήτα Λ. 2015. “Διεκδικώντας την ιστορία: η φεμινιστική οπτική της Linda Nochlin”, Ιστορία της Τέχνης, (4), Καλοκαίρι, 29-45 Γκότση Γ. «Ιστορίας της Τέχνης. Γυναίκες καλλιτέχνες και δημόσιος χώρος στη σύγχρονη Ελλάδα: όροι και όρια μιας σχέση», διαθέσιμο στην ιστοσελίδα https://www.cact.gr/uploads/files/unaikes_kallitexnes_kai_dhmosios_xwro_keimeno.pdf (πρόσβαση 20/12/2019) Γκότση Γ. και Ε. Ριζάκη 2015. Ελληνική βιβλιογραφία της ιστοριογραφίας των γυναικών και του φύλου (1974-2014). Αθήνα: Πανεπιστήμιο Κρήτης, διαθέσιμο στην ιστοσελίδα http://ecourse.uoi.gr/pluginfile.php/107645/mod_resource/content/2/Elliniki%20Vivliografia%20tis%20istorias%20ton%20gynaikon%20kai%20tou%20fylou%201974-2014.pdf (πρόσβαση 20/12/2019) Μπέτζελος T. και Π. Σωτήρης, 2004. "Σώματα, Λόγοι, Εξουσίες: Ξαναγυρνώντας στην «Περίπτωση Φουκώ»", Θέσεις-Τριμηνιαία Επιθεώρηση, 89, Οκτώβριος - Δεκέμβριος Φουκώ Μ. 1978. Ιστορία της Σεξουαλικότητας, τόμος 1: η δίψα της γνώσης, μτφρ. Γκλόρη Ροζάκη, επιμ. Γιάννης Κρητικός. Αθήνα: εκδόσεις Ράππα Foster Η., R. Krauss, Y. – A. Bois, B. H. D. Buchloh 2018. Η τέχνη από το 1900: Μοντερνισμός, αντιμοντερνισμός, μεταμοντερνισμός, μτφρ. Ιουλία Τσολακίδου, επιμ. Μιλτιάδης Παπανικολάου. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο Johnson, C. 2013. Femininity, Time and Feminist Art. London: Palgrave Macmillan van der Linden R. 1993. «Κενά στην Ιστορία της Τέχνης: Γυναίκες Καλλιτέχνιδες», Κενά στην Ιστορία της Τέχνης Γυναίκες δημιουργοί, Αθήνα: Γκοβόστη Nochlin, L. 1973. “Why Have There Been No Great Women Artists?”, Thomas B. Hess και Elizabeth C. Baker (επιμ.), Art and Sexual Politics: Why Have There Been No Great Women Artists?, London: Collier A Division of McMillian Walters M. 2005. FEMINISM. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press Μπαχτσετζής, Σ. 2005. «Από την έκθεση μοντέρνας τέχνης στη σύγχρονη εγκατάσταση: Η καλλιτεχνική ιδιότητα σε μετάβαση», Νίκος Δασκαλοθανάσης (επιμ.), Β’ Συνέδριο Ιστορίας της Τέχνης: προσεγγίσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας από την Αναγέννηση έως τις μέρες μας. Αθήνα: Νεφέλη, 557-577 Bishop, C. 2005. Installation Art. London: Tate Publishing Foster Η., R. Krauss, Y. – A. Bois, B. H. D. Buchloh 2018. Η τέχνη από το 1900: Μοντερνισμός, αντιμοντερνισμός, μεταμοντερνισμός, μτφρ. Ιουλία Τσολακίδου, επιμ. Μιλτιάδης Παπανικολάου. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο Kwon M. 2002. One Place after Another: Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge, MA, London: MIT Press Reiss, J. H. 2000. From Margin to Center: The Spaces of Installation Art. Cambridge, MA, London: MIT Press Αυγήτα, Λ., 2019. "Ο λόγος της άυλης εργασίας και η σύγχρονη τέχνη ως τακτική ανατροπής: μία κριτική θεώρηση", Κριτική+Τέχνη, #7. Αθήνα: AICA-Hellas, 55-79. Δημητρακάκη, Ά., 2013. Τέχνη και παγκοσμιοποίηση: Από το μεταμοντέρνο σημείο στη βιοπολιτική αρένα. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας Σταυρακάκης, Γ. και Σταφυλάκης, Κ. (επιμ.) 2008. Το πολιτικό στη σύγχρονη τέχνη. Αθήνα: Εκκρεμές Bishop, C., 2006. Participation. Documents of Contemporary Art (σειρά). London, Cambridge MA: Whitechapel, The MIT Press Bishop, C., 2006. «Ανταγωνισμός και σχεσιακή αισθητική», Σταυρακάκης, Γ. και Σταφυλάκης, Κ. (επιμ.) 2008. Το πολιτικό στη σύγχρονη τέχνη. Αθήνα: Εκκρεμές, 215-252 [στο e-learning ανέβηκε στα αγγλικά] Bourriaud, Ν., 2014. Σχεσιακή Αισθητική, μτφρ. Δημήτρης Γκινοσάτης. Αθήνα: Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών [στο e-learning ανέβηκε στα αγγλικά] Foster Η., R. Krauss, Y. – A. Bois, B. H. D. Buchloh 2018. Η τέχνη από το 1900: Μοντερνισμός, αντιμοντερνισμός, μεταμοντερνισμός, μτφρ. Ιουλία Τσολακίδου, επιμ. Μιλτιάδης Παπανικολάου. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο Sholette, G. και Charnley, Κ. 2017. Delirium and Resistance: Activist Art and the Crisis of Capitalism. London: Pluto Press Morley, S., 2010. Sublime. Documents of Contemporary Art (σειρά). London, Cambridge MA: Whitechapel, The MIT Press Elkins, J., 2004. On the Strange Place of Religion in Contemporary Art. London and New York: Routledge
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-07-2022