ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ / ΕΙΔΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ / ΕΙΔΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ / ISSUES OF ADAPTED / SPECIAL PHYSICAL EDUCATION
ΚωδικόςΚ3Κ
ΣχολήΕπιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
ΤμήμαΕπιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, με έδρα τη Θεσσαλονίκη
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΒασίλειος Τσιμάρας
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015741

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ-ΕΙΔΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (2021-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 38
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινή-10

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ / ΕΙΔΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600222306
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι η σύνδεση της θεωρίας με την πράξη και η ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων για τη φυσική, νοητική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξητων ατόμων μεαναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέσω της προσαρμοσμένης φυσικής αγωγής σε όλα τα πεδία εφαρμογής της επιστήμης της άσκησης στην εκπαίδευση, τον προσαρμοσμένο αθλητισμό και την άσκηση σε περιβάλλοντα αποκατάστασης. Επιπλέον, γίνεται εμβάθυνση στις επιρροές των σύγχρονων μοντέλων της αναπηρίας στις πρακτικές της προσαρμοσμένης φυσικής αγωγής, στις σύγχρονες μορφές της ψυχοκινητικής αγωγής και μάθησης και στις μεθόδους ψυχοκοινωνικής υποστήριξης των μαθητών με αναπηρίες. Ακόμη, εξετάζεται η συνδρομή των θεωριών των δυναμικών συστημάτων. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να: • αξιολογεί το επίπεδο λειτουργικότητας των ατόμων με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ακολουθώντας μία ολιστική και εξατομικευμένη προσέγγιση αξιολόγησης όλων των επιμέρους στοιχείων που συνθέτουν την ψυχοκινητική ανάπτυξη του ατόμου ως προς την κίνηση, την αντίληψη και την συμπεριφορά. • Επιδεικνύει δεξιότητες που σχετίζονται με την κατάρτιση προγραμμάτων προσαρμοσμένης άσκησης σε άτομα με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε ένα εύρος ηλικιών, καθώς και πεδίων εφαρμογής στην εκπαίδευση, τον προσαρμοσμένο αθλητισμό και την άσκηση σε περιβάλλοντα αποκατάστασης. • Σχεδιάζει και εφαρμόζει εξατομικευμένα και ομαδικά προγράμματα άσκησης για την ανάπτυξη, βελτίωση και αποκατάσταση των φυσικών και κινητικών ικανοτήτων των μαθητών με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με απώτερο στόχο την προαγωγή της υγείας τους, την κοινωνική ένταξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. • Ταξινομεί τις ασκήσεις, το παιχνίδι και τα αθλήματα ανάλογα με το λειτουργικό επίπεδο των μαθητών με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με στόχο την παρέμβαση. • Σχεδιάζει και προσαρμόζει την διδασκαλία, ασκήσεις και περιβάλλον της άσκησης με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνονται στις διαφορετικές ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες των μαθητών/ασκούμενων/αθλητών με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. • Αναλύει και διορθώνει σημαντικά στοιχεία που άπτονται των κινητικών δεξιοτήτων και της απόδοσης. • Επιλέγει και δημιουργεί τις κατάλληλες μεθόδους αξιολόγησης οι οποίες θα μετρούν αποτελεσματικά την επίτευξη των στόχων που θέτονται κάθε φορά πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από τη διδασκαλία. • Σχεδιάζει και εφαρμόζει βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους προσαρμοσμένης άσκησης σε μια ποικιλία πεδίων εφαρμογής, ευθυγραμμισμένος/η με τους σκοπούς που θέτει. • Αναζητεί, αναλύει και συνθέτει δεδομένα και πληροφορίες, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. • Εφαρμόζει με τρόπο αποτελεσματικό επιδείξεις και είδη ανατροφοδότησης, επιχειρώντας να συνδέσει έννοιες της επιστήμης με τις κατάλληλες μαθησιακές εμπειρίες. • Αιτιολογεί τον τρόπο διδασκαλίας, λαμβάνει αποφάσεις και κινείται κριτικά προκειμένου να εφαρμόσει αλλαγές στον τρόπο διδασκαλίας, στη μαθησιακή διαδικασία ή/και στους σχετικούς στόχους και αποφάσεις. • Χρησιμοποιεί κανόνες και πρωτόκολλα διαχείρισης, ώστε να δημιουργεί και να διατηρεί ένα ασφαλές και αποτελεσματικό περιβάλλον που προωθεί την ένταξη και τις ίσες ευκαιρίες πρόσβασης και άσκησης. • Εφαρμόζει στρατηγικές οι οποίες βοηθούν τα άτομα με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να επιδεικνύουν συμπεριφορές προσωπικής και κοινωνικής λειτουργικότητας και υπευθυνότητας. • Επικοινωνεί με τρόπους οι οποίοι εκφράζουν σεβασμό και ευαισθησία στην διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα, χρησιμοποιώντας αποτελεσματικά λεκτικές και μη λεκτικές επικοινωνιακές δεξιότητες σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων. • Συμμετέχει σε δραστηριότητες οι οποίες προάγουν τη συνεργασία μεταξύ των συναδέλφων καθηγητών ΦΑ και οδηγούν σε επαγγελματική πρόοδο και προσωπική ανάπτυξη. • Επιδεικνύει συμπεριφορές οι οποίες συνάδουν με την επαγγελματική ηθική δεοντολογία υψηλά εξειδικευμένων επαγγελματιών σε όποιο εργασιακό χώρο κι αν δοκιμαστεί. • Αναστοχάζεται κριτικά τον ρόλο και τη συμπεριφορά του σύγχρονου εκπαιδευτικού σε υπαρκτά εκπαιδευτικά σενάρια που άπτονται των καθηκόντων του • Αποκτά δεξιότητες συλλογισμού, λήψης αποφάσεων και σχεδίων ανταπόκρισης σε σενάρια εκπαίδευσης μαθητών με σωματικές και άλλες αναπηρίες • Συλλέγει γνώση, κατανόηση και διάκριση της λειτουργίας του υποβοηθητικού εξοπλισμού, των εργονομικών διευθετήσεων και άλλων συναφών τροποποιήσεων
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Άσκηση και Νοητική Αναπηρία. 2. Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΕΠ). Ολιστική και εξατομικευμένη προσέγγιση αξιολόγησης των επιμέρους στοιχείων που συνθέτουν το αναπτυξιακό επίπεδο του μαθητή με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ως προς την κίνηση, την αντίληψη και τη συμπεριφορά. 3. Παρουσίαση και ανάλυση του Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (ΕΕΠ) ως έντυπο αξιολόγησης, με ακόλουθη βιωματική δραστηριότητα και εργασία σε ομάδες. 4. Συναισθηματικές διαταραχές και ψυχικές νόσοι κατά την αναπτυξιακή ηλικία και την ενήλικη ζωή, με έμφαση στην αναπτυξιακή ηλικία. Προσαρμογές της άσκησης για τους μαθητές με διαταραχές συναισθήματος και συμπεριφοράς λόγω ψυχικής νόσου ή αναπτυξιακής διαταραχής. 5. Οι επιδράσεις των σύγχρονων μοντέλων στη θεώρηση της υγείας / αναπηρίας. 6. Προπόνηση αθλητών με νοητική αναπηρία (ΝΑ). Οδηγός για προπονητές ασκούμενων με ΝΑ ως προς τις προσαρμογές της άσκησης, το Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για ασκούμενους με ΝΑ, τα αθλήματα, τις στρατηγικές ένταξης και τη διοργάνωση αθλητικών εκδηλώσεων (TeamUpCourse). 7. Οι επιδράσεις των σύγχρονων μοντέλων στην ταξινόμηση και αξιολόγηση. 8. Από τη Ψυχοκινητική έως και την Κίνηση Εντός της Σχολικής Αίθουσας. 9. Ο ρόλος των Βασικών Ψυχολογικών Αναγκών στην ευεξία των μαθητών. 10. Η ειδική συμβολή της Θεωρίας των Δυναμικών Συστημάτων. 11. Μέθοδοι ψυχοκοινωνικής υποστήριξης στην Ειδική Αγωγή. 12. Προσαρμοσμένη άσκηση στο νερό: από την προσαρμοσμένη-θεραπευτική κολύμβηση έως την υδροθεραπεία. 13. Άσκηση και κάκωση νωτιαίου μυελού. 14. Εξετάσεις.
Λέξεις Κλειδιά
Νοητική αναπηρία, εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, συναισθηματικές διαταραχές, ψυχικές νόσοι, άσκηση, κάκωση νωτιαίου μυελού
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση ηλεκτρονικών πλατφορμών: e-learning, zoom, & big blue button (BBB)
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Άσκηση Πεδίου30
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων75
Εκπόνηση μελέτης (project)31
Συγγραφή εργασίας / εργασιών75
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Πρακτική άσκηση μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων και εκπόνησης ατομικών και ομαδικών σχεδίων εργασίας (project) 50% Εξετάσεις με δοκιμασία πολλαπλής επιλογής και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης: 50%
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κοκαρίδας, Δ. (2021). Ειδική Φυσική Αγωγή. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Κοκαρίδας, Δ., Μαγγουρίτσα, Γ., & Θεοδωράκης, Γ. (2014). Προγράμματα «Άθληση για Όλους» για ειδικούς πληθυσμούς. Στο βιβλίο «Οδηγός Υλοποίησης Προγραμμάτων Άθληση για όλους Π.Α.γ.Ο.» (Επιμέλεια Έκδοσης: Αθανάσιος Κουστέλιος), σελ. 59 –99. Konstantinidou, I. & Varsamis, P. (2014). Evaluating and Supporting Elementary School Students with Apert’s Syndrome. The International Journal of Learner Diversity and Identities, 20(3), 59-73. Koopmans M. & Stamovlasis D. (2016). Complex Dynamical Systems in Education: Concepts, Methods and Applications. Switzerland. Springer Academic Publishing. Gallahue, L.D. (2002). Αναπτυξιακή Φυσική Αγωγή για τα Σημερινά Παιδιά. Μετ. Ευαγγελινού Χρ. & Παππά Α. University Studio Press. Θεσσαλονίκη. Rouse, P. (2015). H ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή: φυσική κατάσταση, κινητικές και κοινωνικές δεξιότητες για όλους τους μαθητές. Μετ. Σκορδίλης Εμ. Αθήνα: Πεδίο. Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2017). Self-Determination Theory. Basic psychological needs in motivation, development and wellness. New York: Guilford Press. Sherrill, C. (2004). Adapted Physical Activity, Recreation and Sport: Crossdisciplinary and Lifespan. WCB/McGraw Hill: Dubuque, IA. WHO (2007). International Classification of Functioning, Disability and Health – Child Youth version. Geneva WHO. Winnick, J., & Porretta, D.L. (2016). Adapted physical education and sport. Human Kinetics: Champaign, IL. Ηλεκτρονικές πηγές: Team Up Training Course: http://www.dlot.eu/ following registration, go to ‘online learning platform’ and click on ‘Team Up Training Course’ old.pe.uth.gr/efa, www.ncpad.org Βαρσάμης, Π. (2017). Ενδιαφέρον μάθημα. Ημερομηνία πρόσβασης: 27 Νοεμβρίου 2017, ανακτήθηκε από: http://kday-v.thess.sch.gr/wordpress/personal-and-social-skills/ Συναφή επιστημονικά περιοδικά: 1. Adapted Physical Activity Quarterly (APAQ) 2. Palaestra
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-09-2023