ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ / MODERN GREEK HISTORY
ΚωδικόςΙΝΕ651
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019239

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 93
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΙΣΤΟΡΙΑΣΥποχρεωτικό Ειδίκευσης426

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600222572
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι θα • κατέχουν εξειδικευμένες γνώσεις για τη Νεότερη Ιστορία του ελληνικού κράτους • μπορούν να αναλύσουν και να αξιολογήσουν τους σημαντικότερους παράγοντες διαμόρφωσης της νεοελληνικής ιστορίας • μπορούν να συσχετίσουν την νεοελληνική ιστορία με την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια κατά την ίδια περίοδο • μπορούν να απαντήσουν εξειδικευμένες ερωτήσεις εντός του παραπάνω γνωστικού πλαισίου, που ενέχουν συνδυασμό κριτικής σκέψης και γνώσεων
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τις πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και ιδεολογικές παραμέτρους της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Οι θεματικές ενότητες αναφέρονται στους θεσμούς του ελληνικού κράτους (βασιλεία, πολίτευμα, στρατός), την εδαφική ολοκλήρωση, τις οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις, καθώς και σε περαιτέρω ανάλυση σημαντικών φαινομένων ή γεγονότων, όπως η μετανάστευση, το εργατικό κίνημα, το αγροτικό ζήτημα κ.λπ. ΕΝΟΤΗΤΑ 1: Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΣΤΗ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΑΔΑ Η Ελλάδα του Όθωνα Η επανάσταση της 3ης/15ης Σεπτεμβρίου 1843 Η πτώση της δυναστείας Η Μεσοβασιλεία Ο Γεώργιος Α΄ Γλίξμπουργκ Η κρίση του 1897 και το Στέμμα Ο Κωνσταντίνος Α΄ Ο Εθνικός Διχασμός: η θεσμική διάσταση Γιατί απέτυχε η βασιλεία στη νεότερη Ελλάδα; ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ Το Σύνταγμα του 1844 Το Σύνταγμα του 1864 Η αναθεώρηση του 1911 Η ανακήρυξη της αβασίλευτης δημοκρατίας το 1924 ΕΝΟΤΗΤΑ 3: Ο ΣΤΡΑΤΟΣ Η εποχή του Όθωνα: αναδιοργάνωση του στρατού Η εποχή του Γεωργίου Α΄ Η ήττα του 1897 και οι συνέπειες για το στράτευμα Το Κίνημα στο Γουδή Οι Βαλκανικοί και ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος Εθνικός Διχασμός και στρατός Τα κινήματα του 1922 και 1923 ΕΝΟΤΗΤΑ 4: ΑΛΥΤΡΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΙΔΕΑ Τα σύνορα του ελληνικού κράτους Ο όρος Μεγάλη Ιδέα Οι Βαλκανικοί και ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος Η Συνθήκη των Σεβρών και η Μικρασιατική Εκστρατεία Το τέλος και η αποτίμηση ΕΝΟΤΗΤΑ 5: ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Το σύστημα ιδιοκτησίας της γης Τομείς της οικονομίας και ανάπτυξη Φορολογία Δημόσιο χρέος και δανεισμός Οι αλλαγές του 20ού αι. Το σταφιδικό ζήτημα Το αγροτικό − θεσσαλικό ζήτημα ΕΝΟΤΗΤΑ 6: ΚΟΙΝΩΝΙΑ Δημογραφικά Παραδοσιακές ελίτ και κοινωνικοί μετασχηματισμοί Αστικοποίηση Οι αλλαγές της δεκαετίας 1880 Ο 20ός αι. Το εργατικό κίνημα Η μετανάστευση
Λέξεις Κλειδιά
Ελλάδα, θεσμοί, κοινωνία, οικονομία, ιδεολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Στη διδασκαλία χρησιμοποιείται power-point και η πλατφόρμα e-learning του ΑΠΘ. Επικοινωνία με email.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις65
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων112.5
Εξετάσεις2.5
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτές εξετάσεις, εξαιρουμένων όσων δικαιούνται προφορικής εξέτασης.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κωστής Κ., Τα “κακομαθημένα” παιδιά της ιστορίας. Η διαμόρφωση του νεοελληνικού κράτους 18ος-21ος αιώνας, Πατάκης, Αθήνα 2015.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αρώνη-Τσίχλη Κ., Αγροτικό ζήτημα και αγροτικό κίνημα. Θεσσαλία 1881-1923, Παπαζήσης, Αθήνα 2005 Beaton Roderick.−Ricks David. (eds), The Making of Modern Greece, Ashgate, London 2009. Βερέμης Θ.−Κολιόπουλος Γ., Ελλάς. Η σύγχρονη συνέχεια. Από το 1821 μέχρι σήμερα, Καστανιώτης, Αθήνα 2006. Dakin D., Η ενοποίηση της Ελλάδας 1770-1923, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1984. Βουτουρής Παντελής-Γεωργής Γιώργος (επιμ.), Ο Ελληνισμός στον 19ο αιώνα. Ιδεολογικές και αισθητικές αναζητήσεις, Καστανιώτης, Αθήνα 2006. Γαρδίκα Κ.−Κεχριώτης Β. κ.ά., Η συγκρότηση του ελληνικού κράτους. Διεθνές πλαίσιο, εξουσία και πολιτική τον 19ο αιώνα, Νεφέλη, Αθήνα 2008. Γιανουλόπουλος Γ. Ν., “Η ευγενής μας τύφλωσις...”. Εξωτερική πολιτική και ‘εθνικά θέματα’ από την ήττα του 1897 έως τη μικρασιατική καταστροφή, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2003. Δερτιλής Γ.Β., Ιστορία του Eλληνικού Kράτους (1830-1920), Εστία, Αθήνα 2009, τ. 2. Μαρωνίτη Νίκη, Πολιτική εξουσία και «εθνικό ζήτημα» στην Ελλάδα, 1880-1910, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2009. Πετρόπουλος Γ. Α., Πολιτική και συγκρότηση κράτους στο ελληνικό βασίλειο (1833-1843), ΜΙΕΤ, Αθήνα 1985, τ. 2. Σκοπετέα Έλ., Το «Πρότυπο Βασίλειο» και η Μεγάλη Ιδέα. Όψεις του εθνικού προβλήματος στην Ελλάδα (1830-1880), χ.έ., Αθήνα 1988. Τσαούσης, Δ. Γ. (επιμ.), Όψεις της ελληνικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, Εστία, Αθήνα 1984.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-04-2020