Θρησκευτικά μνημεία στον ελλαδικό χώρο: Ιστορία και πολιτισμός

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘρησκευτικά μνημεία στον ελλαδικό χώρο: Ιστορία και πολιτισμός / Religious monuments in the Greek area: History and culture
ΚωδικόςΧΕ009
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑπόστολος Κραλίδης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600020158

Πρόγραμμα Σπουδών: ΔΠΜΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ (2021-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 15
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν116

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘρησκευτικά μνημεία στον ελλαδικό χώρο: Ιστορία και πολιτισμός
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600222913
Τύπος Προσφοράς
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριες αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα κατανοήσουν το θεωρητικό μέρος για τον πολιτιστικό και κατ' επέκταση τον θρησκευτικό και προσκυνηματικό τουρισμό και τις ιδιαιτερότητες που υπάρχουν σε αυτή την εναλλακτική μορφή τουρισμού. Θα μελετήσουν συστηματικά τα θρησκευτικά μνημεία στον ελλαδικό χώρο της προχριστιανικής περιόδου και τα χριστιανικά μνημεία της πρώιμης περιόδου, βυζαντινών χρόνων, περιόδου της Τουρκοκρατίας και νεότερα), ενώ θα παρουσιαστούν και τα αντίστοιχα εβραϊκά και μουσουλμανικά μνημεία. Θα γίνει ειδική αναφορά στις δυνατότητες σχεδιασμού και υλοποίησης τουριστικών διαδρομών με σκοπό την εξοικείωση με την οργάνωση και παρουσίαση των μεθόδων διαχείρισης των τουριστικών πακέτων, που αφορούν στον θρησκευτικό και προσκυνηματικό τουρισμό. Τέλος θα διδαχθούν τρόπους συλλογής δεδομένων για την ορθή εφαρμογή όλων των παραπάνω πτυχών στην ευρύτερη προσπάθεια προβολής των θρησκευτικών μνημείων για την ανάπτυξη του πολιτισμού στον ελλαδικό χώρο.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει α. διεξοδική παρουσίαση επιμέρους πτυχών του πολιτιστικού και θρησκευτικού/προσκυνηματικού τουρισμού β. θέματα που αφορούν τα θρησκευτικά μνημεία στον ελλαδικό χώρο, γ. πρακτική εφαρμογή και ασκήσεις από την πλευρά των μεταπτυχιακών φοιτητών. 1. α. Πολιτιστικός και θρησκευτικός τουρισμός: χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Παράγοντες ανάπτυξης, τάσεις και προοπτικές. β. Θρησκευτικά μνημεία του Κυκλαδικού, Μινωϊκού και Μυκηναϊκού πολιτισμού. 2. α. Πολιτιστική κληρονομιά. Μνημεία UNESCO στην Ελλάδα. Δημιουργία πολιτιστικών διαδρομών. β. Ιερά στον ελλαδικό χώρο κατά τους αρχαϊκούς και κλασικούς χρόνους. 3. α. Ανάπτυξη πολιτιστικού τουρισμού. Η ιδέα του πολιτιστικού τουρισμού στην Ελλάδα. Προστασία και διατήρηση των μνημείων του πολιτιστικού τουρισμού. β. Ιερά στην Αττική κατά τους αρχαϊκούς, κλασικούς, ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους. 4. α. Η συμβολή του πολιτισμικού τουρισμού στην ελληνική οικονομία. Στατιστικά στοιχεία και κατάταξη της Ελλάδας στο Word Economic Forum (WEF). β. Ιερά της Μακεδονίας κατά τους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους. 5. Θρησκευτικοί/προσκυνηματικοί προορισμοί στην Ελλάδα. α. Πρωτοχριστιανικά μνημεία. 6. Θρησκευτικοί/προσκυνηματικοί προορισμοί στην Ελλάδα. β. Οι βασιλικές του ελλαδικού χώρου. 7. Θρησκευτικοί/προσκυνηματικοί προορισμοί στην Ελλάδα. γ. Ο ναός του τύπου σταυροειδής με τρούλο. 8. Θρησκευτικοί/προσκυνηματικοί προορισμοί στην Ελλάδα. δ. Ναοί της Μεσοβυζαντινής Περιόδου. 9. Θρησκευτικοί/προσκυνηματικοί προορισμοί στην Ελλάδα. ε. Εικονογραφία. 10. Θρησκευτικοί/προσκυνηματικοί προορισμοί στην Ελλάδα. στ. Βυζαντινοί ναοί της Ελλάδος (12ος – 15ος αι.). 11. α. Αμιγώς πολιτιστικός τουρισμός και σχεδιασμός του τουριστικού προϊόντος. Το πολιτιστικό απόθεμα του Υπ. Πολιτισμού. Οι πολιτιστικές διαδρομές (οδικώς, αεροπορικώς, ακτοπλοϊκός, κρουαζιέρα). β. Εβραϊκά μνημεία στην Ελλάδα. 12. α. Απόψεις για την ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού στην Ελλάδα. Ανάπτυξη προσκυνηματικών περιηγήσεων. Θρησκευτικός τουρισμός και νέα μοντέλα στην Ελλάδα. β. Μουσουλμανικά μνημεία στην Ελλάδα. 13. Παρουσίαση εργασιών από τους μεταπτυχιακούς φοιτητές. Γενικά συμπεράσματα για το ρόλο του πολιτιστικού και θρησκευτικού/προσκυνηματικού τουρισμού στην Ελλάδα.
Λέξεις Κλειδιά
πολιτιστικός τουρισμός, θρησκευτικός/προσκυνηματικός, πολιτιστική διαδρομή, θρησκευτικά μνημεία, ιερό, ναός, Κυκλαδικός, Μινωϊκός, Μυκηναϊκός, αρχαϊκός, κλασικός, ελληνιστικός, ρωμαϊκός, πρωτοχριστιανκός, βυζαντινός, εβραϊκός, μουσουλμανικός, Αττική, Μακεδονία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Η χρήση των ΤΠΕ γίνονται στο αμφιθέατρο κατά την ώρα της διδασκαλίας με χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή (προβολή κειμένου, ήχου, κινούμενης εικόνας) σε περιβάλλον PowerPoint και με παράλληλη χρήση πολυμέσων μέσω συνδέσμων (links) από το Διαδύκτιο. Παρέχεται όλη η απαιτούμενη υποδομή από το Πανεπιστήμιο και υπάρχουν τα σχετικά πολυμέσα στις αίθουσες διδασκαλίας. Ακόμη υπάρχει η δυνατότητα για πρόσβαση σε βάσεις δεδομένων και τράπεζες πληροφοριών μέσω της ψηφιακής Βιβλιοθήκης και των ενεργών ψηφιακών συνδρομών του ΑΠΘ. Τέλος, οι φοιτητές μπορούν να επικοινωνούν, να ζητούν πληροφορίες και να παραδίδουν εργασίες μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (e-mail).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων50
Εκπόνηση μελέτης (project)31
Συγγραφή εργασίας / εργασιών30
Σύνολο150
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εκπόνηση μελέτης/εργασία εξαμήνου (70%). Προφορική εξέταση στην εργασία (30%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ελληνική: Αλμπάνης, Π. (2018). Η συμβολή των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών ΤΠΕ και των καναλιών διανομής στην ανάδειξη του Ν. Μεσσηνίας σε τουριστικό προορισμό θρησκευτικού ενδιαφέροντος. Μεταπτυχιακή Εργασία. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα. Αναγνωστοπούλου Ε., (2010) Η Συμβολή του Π.Ο.Τ. στην ανάπτυξη του παγκόσμιου τουρισμού, Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, ΚΑ’ Εκπαιδευτική Σειρά, Τμήμα Τουριστικής Οικονομίας και Ανάπτυξης , Τελική Εργασία, Αθήνα Ανδριώτης, Κ. (2003), Ο εναλλακτικός τουρισμός και τα διαφοροποιητικά χαρακτηριστικά του, ΤΟΠΟΣ Επιθεώρηση Χωρικής Ανάπτυξης, Σχεδιασμού και Περιβάλλοντος. Αυγερινού - Κολώνια Σ., «Ο ρόλος του Τουρισμού στη διατήρηση και ανάπτυξη των ιστορικών πόλεων», στο: Π. Τσάρτας (επ.) Τουριστική Ανάπτυξη Πολυεπιστημονικές Προσεγγίσεις, Αθήνα: Εκδόσεις ΕΞΑΝΤΑΣ, σσ. 16-37. Βαρβαρέσος Στ., (1998) Τουρισμός: Έννοιες, μεγέθη, δομές: η ελληνική πραγματικότητα, Εκδόσεις Προπομπός, Αθήνα Βενετσανοπούλου Μ, (2006) Η κρατική συμβολή στον τουρισμό-εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Ιστορική εξέλιξη-θεσμικό πλαίσιο, Εκδόσεις Interbooks, Αθήνα Βλάχος, Ά. (2013). Τουριστική Ανάπτυξη και Δημόσιες Πολιτικές στη Σύγχρονη Ελλάδα (1914-1950): η Ανάδυση ενός Νεοτερικού Φαινομένου (Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή). Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Δερμιτζάκη, Κ., Δοξανάκη, Τ. και Λιναρδάκης, Μ. (2009). Πολιτιστικός τουρισμός και τοπικά μουσεία: παράγοντες που επηρεάζουν τη μεταξύ τους σχέση. Το Μουσείο, 6, 20-29. Δέφνερ Α., “Πολιτιστικός τουρισμός και δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου: η επίδραση στις λειτουργίες των πόλεων” στο: Δ. Οικονόμου και Γ. Πετράκος Η ανάπτυξη των ελληνικών πόλεων: Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις Αστικής Ανάλυσης και Εισήγηση Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Δωδώνης κ.κ. Χρυσόστομου, Προέδρου της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής, Συνοδικό Γραφείο Προσκυνηματικών Περιηγήσεων (Θρησκευτικού τουρισμού ), στην Ελληνο-Ρωσική Διάσκεψη για τον Προσκυνηματικό και Θρησκευτικό Τουρισμό, Αθήνα , 20-05-2016. Εισήγηση του Αντιπεριφερειάρχη Ανάπτυξης & Επιχειρηματικότητας Δυτικής Ελλάδας, στην Ελληνο-Ρωσική Διάσκεψη για τον Προσκυνηματικό & θρησκευτικό τουρισμό στα πλαίσια του Αφιερωματικού Έτους Ελλάδας-Ρωσίας, Αθήνα, 20/05/2016 Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού, (2007) Τα βήματα του Αποστόλου Παύλου στην Ελλάδα, Αθήνα Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού. (2001). Το Market Study του Ελληνικού Τουρισμού. Αθήνα: Διεύθυνση Μελετών και Επενδύσεων. Ευρωπαϊκή Επιτροπή, (2010) Ανακοίνωση της Επιτροπής Η Ευρώπη, ο πρώτος τουριστικός προορισμός στον κόσμο – ένα νέο πλαίσιο πολιτικής για τον ευρωπαϊκό τουρισμό», Βρυξέλλες Ζαχαράτος Γ., Τσάρτας Π. ,(1999) Πολιτική και Κοινωνιολογία της τουριστικής ανάπτυξης, τόμος Γ’ Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα Ηγουμενάκης Ν., (1997) Τουριστική Οικονομία, Τόμος Α’ ,Έκδοση Β, Εκδόσεις Interbooks, Αθήνα Ηγουμενάκης Ν., (2007) Τουριστική οικονομία Εκδόσεις Interbooks, Αθήνα Ηγουμενάκης Ν., Κραβαρίτης Ν., Λύτρας (1999) Π, Εισαγωγή στον τουρισμό, Εκδόσεις Interbooks, Αθήνα Ηγουμενάκης, Γ. Ν. (1999). Τουριστική Πολιτική. Αθήνα: Interbooks. Ηγουμενάκης, Γ. Ν. (1999). Τουριστικό Μάρκετινγκ. Αθήνα: Interbooks. Ηγουμενάκης, Γ. Ν. (2000). Τουρισμός & Ανάπτυξη. Αθήνα: Interbooks. Ίκκος Α., (2015) Η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία το 2014-συνοπτική απεικόνιση βασικών μεγεθών, ΣΕΤΕ Intelligence, Αθήνα Ίκκος, Α., Κουτσός, Σ. (Ιανουάριος 2019), Ο τουρισμός στην Ελλάδα και στους κύριους ανταγωνιστικούς προορισμούς, 2012-2016, ΙΝΣΕΤΕ: Αθήνα. Καραβασίλη, Μ. και Μικελάκης, Ε. (1999). Πολιτιστικές διαδρομές. Προς μια ερμηνευτική του «πολιτισμικού τοπίου» με αναπτυξιακή προοπτική. Αρχαιολογία & Τέχνες, 71, 82-86 Καφούρος, Β. (2015), Προτάσεις για την ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού στην Ελλάδα, Αθήνα : Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών. Κοκκώσης, Χ. και Τσάρτας, Π. (2001). Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και περιβάλλον. Αθήνα: Κριτική. Κοκκώσης, Χ., Τσάρτας, Π. Γκρίμπα, Ελ. (2011) Ειδικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού, Κριτική, Αθήνα Κολτσιδόπουλος, Γεώρ. (2000) Τουρισμός, θεωρητική προσέγγισή του, Έλλην, Αθήνα Κόνσολα, Ντ.(2013). Στρατηγικό σχέδιο πολιτιστικού τουρισμού για την περιφέρεια νοτίου Αιγαίου. 11ο Τακτικό Επιστημονικό Συνέδριο (ERSA-GR), 14-15 Ιουνίου 2013. Ανακτήθηκε 25 Φεβρουαρίου, 2016, από http://grsa.prd.uth.gr/conf2013/51_konsola_ersagr13.pdf Κωτσάκη Κ., (2016) Ευρωπαϊκή Αγορά Τουριστικών Υπηρεσιών. Τρόποι και μέθοδοι προσέλκυσης τουριστών στην Ελλάδα, Πτυχιακή Εργασία, ΑΤΕΙ Πειραιά, Τμήμα Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής, Πειραιάς Λαγός, Δ. (1998) Ο τουρισμός ως παράγοντας προώθησης της περιφερειακής ανάπτυξης, Τόπος, vol. 14 Λαγός, Δ. (2005) Τουριστική Οικονομική, Κριτική, Αθήνα Λαγός, Δ. (2011), Δυνατότητες Ανάπτυξης του Θρησκευτικού Τουρισμού στη Νήσο Χίο, Δημιουργική Συνύπαρξη. Έκδοση Επιτροπής Διασύνδεσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου με τη Χιακή Κοινωνία. Τεύχος 6/2011 Λαγός, Δ. και Κοντογεώργος, Ε. (2003) Η συμβολή των υποδομών στην προώθηση της ελληνικής τουριστικής ανάπτυξης, Τουριστική Επιθεώρηση, τεύχ. 1 Λαγός, Δ. και Χριστογιάννη, Π. (2006) Η ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού στην Ελλάδα, στο Α. Βογιατζής (επιμ.), Τιμητικός τόμος Μαρίας Νεγρεπόντη – Δελιβάνη, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη Λακιώτη Ε., (2008) Η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Η περίπτωση του θρησκευτικού τουρισμού στο νομό Ηρακλείου, Πτυχιακή Εργασία ΑΤΕΙ Κρήτης, Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας, Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων, Κρήτη Λύτρας Π. (2001), Θρησκευτικός Τουρισμός .Μια κοινωνικο-ψυχολογική προσέγγιση, Εκδόσεις Interbooks, Αθήνα Λύτρας, Ν. Π. (1993). Τουριστική Ψυχολογία. Αθήνα: Interbooks. Λύτρας, Ν. Π. (1998). Κοινωνιολογία του Τουρισμού. Αθήνα: Interbooks. Μοίρα Π., (2011), Πολιτικές Τουριστικής Ανάπτυξης, Σύγχρονες μορφές εναλλακτικού τουρισμού, Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Αθήνα Μοίρα Π.,(2009) Θρησκευτικός Τουρισμός, Εκδόσεις Interbooks, Αθήνα Μοίρα, Π. (2004) Από τον προσκυνητή στο θρησκευτικό τουρίστα. Κοινωνιολογική προσέγγιση. Τουριστική Επιστημονική Επιθεώρηση, τεύχος 1, Ιανουάριος 2004 Μοίρα, Π. (2011) Η Θρησκευτική Παράμετρος στον Πολιτιστικό Τουρισμό, Δημιουργική Συνύπαρξη. Έκδοση Επιτροπής Διασύνδεσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου με τη Χιακή Κοινωνία. Τεύχος 6/2011 Νικολακάκης, Μ. (2013). Τουρισμός και Ελληνική Κοινωνία την Περίοδο 1945-1974 (Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή). Πανεπιστήμιο Κρήτης, Τμήμα Κοινωνιολογίας. Πατσουράτης, Β. (2002). Η Ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού Τουριστικού Τομέα. Αθήνα: Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων. Παυλογεωργάτος, Γ. και Κωνστάντογλου, Μ. (2005). Πολιτισμικός Τουρισμός. Η περίπτωση της Ελλάδας. Στο Ν. Βερνίκος, κ.ά. (Επιμ.), Πολιτιστικές Βιομηχανίες: διαδικασίες, υπηρεσίες, αγαθά (σσ. 59-83). Αθήνα: Κριτική. Πολιτικής, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας, Βόλος 2004 Πολιτισμός σημαίνει τουρισμός: Η ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων κοινός στόχος Υπουργείων Πολιτισμού και Τουρισμού. (2014, 17 Ιουνίου). Ανακτήθηκε 11 Νοεμβρίου, 2015, από http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=606532 Πολύζος, Σ. (2010), «Θρησκευτικός Τουρισμός στην Ελλάδα: Χωρική ανάλυση και συμβολή στην ανάπτυξη μειονεκτικών περιοχών», Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Σειρά Ερευνητικών Εργασιών, 16(9): 203-222. Πούλιος, Ι. (2015α). «Εμπειρίες» ως απάντηση στην κρίση: Στοχασμοί για την εφαρμογή του «μοντέλου εμπειριών» στο Μουσείο Ακρόπολης. Στο Σ. Αντωνιάδου, Ε. Μαυραγάνη & Ι. Πούλιος (Επιμ.), Πολιτισμός και Προοπτική: Η Σημασία της Στρατηγικής σε Τέσσερις Τομείς του Πολιτισμού. Αθήνα: Καστανιώτης. Πούλιος, Ι. (2015β). Περί αυθεντικότητας: Το παράδειγμα της διαχείρισης και προστασίας του Μυστρά. Μνημείο και Περιβάλλον, 12, 87-104. Προοπτική: Η Σημασία της Στρατηγικής σε Τέσσερις Τομείς του Πολιτισμού. Αθήνα: Καστανιώτης. Ροδοσθένους Ν, (2012) Θρησκευτικός και Προσκυνηματικός Τουρισμός στην Κύπρο. Ποιμαντική Προσέγγιση, Διδακτορική Διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεολογική Σχολή-Τμήμα Θεολογίας, Θεσσαλονίκη Συμμαχία για την Ελλάδα. (2010). Ελλάδα, κομμάτι της ψυχής μας – Μουσείο Ακρόπολης [διαφημιστικό σποτ]. Αθήνα: Συμμαχία για την Ελλάδα. Ανακτήθηκε 28 Οκτωβρίου, 2015, από https://www.youtube.com/watch?v=Q3L7QigJAug Σωτηριάδης Μ. και Φαρσάρη Ι., Εναλλακτικές και Ειδικές Μορφές Τουρισμού -Σχεδιασμός Management και Marketing, INTERBOOKS, Αθήνα 2009 Τελώνης, Γ. (2012), «Η Τουριστική αγορά και η δυναμική του Θρησκευτικού και Πολιτιστικού τουρισμού», 28η διεθνής έκθεση τουρισμού Philoxenia. Τουλούπα, Σ. (2015), Πολιτισμός σημαίνει τουρισμός: Προβληματισμοί και (τεχνητά) διλήμματα, Στο Σ. Αντωνιάδου, Ε. Μαυραγάνη & Ι. Πούλιος (Επιμ.), Πολιτισμός και Προοπτική: Η Σημασία της Στρατηγικής σε Τέσσερις Τομείς του Πολιτισμού, Αθήνα: Καστανιώτης. Τσάρτας, Π., (1996) Τουρίστες, Ταξίδια, Τόποι: Κοινωνιολογικές Προσεγγίσεις στον Τουρισμό, Εξάντας, Αθήνα Τσερώτα Γ., (2008) (Πτυχιακή Εργασία ) Ο Θρησκευτικός τουρισμός στην Ελλάδα, ΑΤΕΙ Κρήτης, Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας, Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων , Κρήτη Υπουργείο Ανάπτυξης, (2000) Ελληνικός Τουρισμός 2000, Υπουργείο Ανάπτυξης, Αθήνα Υπουργείο Πολιτισμού, (1999) Μοναστήρια Νησιών του Αιγαίου, Κρήτη-Δωδεκάνησα-Νησιά Β. Α. Αιγαίου, Δρόμοι του Ορθόδοξου Μοναχισμού, Πολιτιστικός – Τουριστικός Οδηγός 3, Αθήνα Υπουργείο Τουρισμού (2016) Ελληνο-Ρωσική Διάσκεψη για τον Προσκυνηματικό & Θρησκευτικό Τουρισμό, στα πλαίσια του Αφιερωματικού Έτους Ελλάδας-Ρωσίας , Αθήνα Υπουργείο Τουρισμού, ΕΟΤ (2016), Ηλεκτρονικός Τουριστικός Οδηγός για τον Θρησκευτικό Τουρισμό, (αγγλόφωνη έκδοση), Αθήνα Φαρσάρη Ι., (2009) Εναλλακτικές και Ειδικές μορφές τουρισμού. Σχεδιασμός Management και Marketing, Επιμέλεια Σωτηριάδης Μάριος, Εκδόσεις Interbooks, Αθήνα Butler, B., & Rowlands, M. (2012). Πολιτισμική κληρονομιά. Στο Ε. Γιαλούρη (Επιμ.), Υλικός Πολιτισμός: Η Ανθρωπολογία στη Χώρα των Πραγμάτων (σελ. 125-150). Αθήνα: Αλεξάνδρεια. INSETE (2019). Η Μέση Κατά Κεφαλήν Δαπάνη των εισερχόμενων Τουριστών στην Ελλάδα, 2005-2018, εξέλιξη και σύγκριση με Ισπανία. Ανακτήθηκε 25 Ιουνίου, 2019, από https://sete.gr/el/statistika-vivliothiki/vivliothiki/librarypage/?cat=54140&key=&tags=%CE%9C%CE%9A%CE%94%7C%CE%95%CE%B9%CF%83%CE%B5%CF%81%CF%87%CF%8C%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%BF%CF%82%20%CE%A4%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82%7C%CE%9C%CE%94%CE%A0 INSETE (2019). Η συμβολή του Τουρισμού στην ελληνική οικονομία το 2018. 1η εκτίμηση (προσωρινά στοιχεία). Ανακτήθηκε 25 Ιουνίου, 2019, από https://sete.gr/el/statistika-vivliothiki/vivliothiki/librarypage/?cat=54140&key=&tags=%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%BC%CE%AF%CE%B1 INSETE (2019). Σύνοψη. Οι εξελίξεις στην Παγκόσμια Οικονομία και στις Χώρες Προέλευσης των Εισερχόμενων Τουριστών στην Ελλάδα. 1 (Νο 1), 9-19. Ανακτήθηκε 25 Ιουνίου, 2019, από https://sete.gr/el/statistika-vivliothiki/vivliothiki/librarypage/?cat=55739&key=&tags=ESI|%CE%94%CE%9D%CE%A4 Lickorish, J. L. and Jenkins, L. C. (2004).Μια εισαγωγή στον τουρισμό. Αθήνα: Κριτική. Ξένη: Amirou Rachid, Imaginaire du Tourisme Culture, La politique éclatée, Presses Universitaires de France, Paris, 2000 Andriotis, K. (2009). Sacred site experience: a phenomenological study, Annals of Tourism Research, 36(1): 64-84 Baram, U. & Rowan, Y. (Επιμ.). (2004). Marketing Heritage: Archaeology and the Consumption of the Past. Oxford: Altamira Press. Baud, M. & Yoeij, A. (2009). Cultural Tourism in Latin America. The Politics of Space and Imagery. Leiden: Brill NV. Bona, K., Seongseop, S. K., King B. (2016). The sacred and the profane: identifying pilgrim traveler value orientations using means-end theory, Tourism Management, 56: 142-155 Bond, N., Packer, J., Ballantyne, R. (2015). Exploring visitor experiences, activities and benefits at three religious tourism sites, International Journal of Tourism Research, 17: 471-481 Brown, L. (2016). Tourism and Pilgrimage: paying homage to literary heroes, International Journal of Tourism Research, 18: 167-175 Collins-Kreiner, N. (2010a). ”Researching Pilgrimage. Continuity and Transformations”. Annals of Tourism Research, Vol. 37, No. 2, pp. 440–456. Collins-Kreiner, N. (2010b). The geography of pilgrimage and tourism: Transformations and implications for applied geography, Applied Geography, 30: 153–164 Collins-Kreiner, N. (2016a). The lifecycle of concepts: the case of pilgrimage tourism, Tourism Geographies, 18(3): 322-334 Collins-Kreiner, N. (2016b). Dark tourism as/is pilgrimage, Current Issues in Tourism, 19(12): 1185-1189 Dallen, T., Olsen, D. (2006). Tourism, Religion and Spiritual Journeys, NYC: Routledge. Darius Liutikas, (2015),"In search of miracles: pilgrimage to the miraculous places", Tourism Review, Vol. 70 Iss 3 pp. 197 -213 dell Dora, V. (2012). Setting and blurring boundaries: pilgrims, tourists, and landscape in mount athos and meteora, Annals of Tourism Research, 30(2): 951-974 Digance, J. (2003). Pilgrimage at contested sites, Annals of Tourism Research, 30(1): 143–159 Fourie, J., Roselló, J., Santana-Gallego, M. (2015). Religion, Religious Diversity and Tourism, Kyklos, 68(1): 51-64 Fourie, J., Roselló, J., Santana-Gallego, M. (2016). Research Note: Which god id good for tourism?, Tourism Economics, 22(1): 163-169 Gillian M. MacDonald E. (2004) Unpacking Cultural Tourism, Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts in the School of Communication, Simon Fraser University, Canada Goral, A. (2011). Research on cultural tourism development in sacral and spiritual sites from Unesco World Heritage List, International Journal of Heritage and Sustainable Development, 1(1): 49-59 Greek National Tourism Organization, (2003) In the footsteps of Paul the Apostle in Greece, Athens Greenwood, D. J. (1989). Culture by the pound: An anthropological perspective on tourism as cultural commoditization. Στο V. L. Smith (Επιμ.), Hosts and Guests, The Anthropology of Tourism (σελ. 171-185). Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Gurung, R. (2016). Marketing Religious Tourism Destination. Case study: The Birthplace of Gautama Buddha, Lumbini, Nepal. Bachelor’s Thesis: Centria University of Applied Sciences Degree Programme. Gyan P. Nyaupane, Dallen J. Timothy, Surya Poudel. (2015). Understanding tourists in religious destinations: A social distance perspective, Tourism Management, 48: 343-353 Hanusch, F. & Fürsich, El. (2014). Travel Journalism: Exploring Production, Impact and Culture. UK: Palgrave Macmillan. Hennig, C. (1997). Reiselust. Touristen, Tourismus und Urlaubskultur. Frankfurt: Insel. Iccrom. (2006, June). Travel operators: New partners in protecting cultural heritage. Newsletter 32. Rome: Iccrom. Icomos. (1999). International Cultural Tourism Charter. Ανακτήθηκε 5 Νοεμβρίου, 2015, από http://www.international.Icomos.org/charters/tourism_greek.pdf Isaac, K. R., Ashworth, J. G. (2012). Moving from pilgrimage to dark tourism: leveraging tourism Palestine, Tourism, Culture and Communication, 11: 149-164 Ivanovic, M. (2008).Cultural Tourism. Cape Town: Juta & Company, Ltd. Ανακτήθηκε 10 Μαρτίου, 2016, από https://books.google.gr/books?id=fZ6Wb8AptvYC&pg=PA324&lpg=PA324&dq=cultural+tourism+and+nostalgia&source=bl&ots=ysEsFP0gwl&sig=1lL5NQoZbovAluJaOtnUnxNxWJs&hl=el&sa=X&ved=0ahUKEwjh_7mysJXMAhVmSZoKHddBRoQ6AEIUTAF#v=onepage&q=cultural%20tourism%20and%20nostalgia&f=false Jirásek, I. (2014). Pilgrimage – tourism continuum once again: matrix of sacred, spiritual and profane connectedness to authenticity, IDO Movement for Culture- Journal of Martial Arts Anthropology, 14(4): 46-53 Jones, S. (2006). They made it a living thing, didn’t they…: The growth of things and the fossilization of heritage. Στο R. Layton, S. Shennan & P. Stone (Επιμ.), A Future for Archaeology: the Past in the Present (σελ. 107-126). London: UCL Press. Kurmanaliyeva, Sh. Rysbekova, A. Duissenbayeva, I. Izmailov Procedia. (2014). Religious tourism as a sociocultural phenomenon of the present: "The unique sense today is a universal value 18/19 tomorrow. This is the way religions are created and values are made.", Social and Behavioral Sciences, 143:958 – 963 MacCannell, D. (1992). Empty Meeting Grounds: the Tourist Papers. London: Routledge. MacCannell, D. (1999). The Tourist, A New Theory of the Leisure Class. Berkeley: University of California Press. McKercher B., du Cros H., Cultural Tourism - The Partnership Between Tourism and Cultural Heritage Management, Haworth Hospitality Press, New York, 2002 Middleton, T. C. V. (2001). Marketing in Travel and Tourism. Oxford: Butteworth- Heinemann. Mowforth, M., & Munt, I. (2003). Tourism and Sustainability: Development and New Tourism in the Third World. London: Routledge. Nieminen K. (2012) Religious Tourism –a Finnish Perspective, HAGGA-HELLIA, University of Applied Sciences, Thesis –Masters of Hospitality Management, Helsinki, Nikolakakis, M. (Υπό δημοσίευση). Athens: the tourist capital of post-war Greece. Στο N. Karachalis & I. Poulios (Επιμ.), Athens, Modern Capital and Historic City: Challenges for Heritage Management at Times of Crisis. Pharos. Journal of the Netherlands Institute at Athens. Athens: Netherlands Institute at Athens. Poulios, I. (2014). The Past in the Present: A Living Heritage Approach – Meteora, Greece. London: Ubiquity Press. Ανακτήθηκε 15 Δεκεμβρίου, 2014, από http://dx.doi.org/10.5334/bak Raj R. and Morpeth D., (2007) Religious Tourism and Piligrimage Management. An International Perspective Richards, G. (1996a). What is cultural tourism? Ανακτήθηκε 10 Φεβρουαρίου, 2016, από https://www.academia.edu/1869136/What_is_Cultural_Tourism Richards, G. (1996b), Cultural Tourism in Europe. Wallingford: CAB International. Ανακτήθηκε 15 Φεβρουαρίου, 2016, από http://www.tram-research.com/cultural_tourism_in_europe.PDF Rinschede G. (1992) Forms of Religious Toursim, Annals of Tourism Research, Vol.19, Universitat Regensburg,51-67 Smith, K. M. (2003). Issues in Cultural Tourism Studies. London & New York: Routledge. Svobodova, K., Hajek, T. (2016). Pilgrimage route recovery in an industrial landscape, Journal of Environmental Planning and Management, 1-8 Timothy, D., & Boyd, S. (2003). Heritage Tourism. Essex: Pearson Education. Touloupa, S. (2010). Casting identity in the cultural tourism industry: Greek tourist guides in a 'Mission' of heritage interpretation. Public Archaeology, Vol 9, Issue 1, 4-33. Touloupa, S., & Poulios, I. (Υπό δημοσίευση). Re-branding Athens and its culture through ‘Alternative’ City Tours: Beyond an ‘Authorised Heritage Discourse’ and towards an ‘Authorised Crisis Discourse’. Στο N. Karachalis & I. Poulios (Επιμ.), Athens, Modern Capital and Historic City: Challenges for Heritage Management at Times of Crisis. Pharos. Journal of the Netherlands Institute at Athens. Athens: Netherlands Institute at Athens. Unesco. (2011). World Heritage and Sustainable Tourism Programme. Ανακτήθηκε 3 Σεπτεμβρίου, 2015, από http://whc.unesco.org/en/tourism/ Urry, J. (1990). The Tourist Gaze, Leisure and Travel in Contemporary Societies. London: Sage Publications. Walderhaug-Saetersdal, E. M. (2000). Ethics, politics and practices in rock art conservation. Public Archaeology, Vol 1, Issue 3, 163-180. Wahab, S. and Pigram, J. J. (Eds). (1997). Tourism, Development and Growth. The challenge of sustainability. London & New York: Routledge. Walle, H. A. (1998). Cultural Tourism. Colorado: Westview Press. Walker, C., & Carr, N. (2013). Tourism and archaeology: An introduction. Στο C. Walker & N. Carr (Επιμ.), Tourism and Archaeology: Sustainable Meeting Grounds (σελ. 11-35). Walnut Creek: Left Coast Press Inc. Willson, G., McIntosh, A., Zahra, A. (2013). Tourism and Spirituality: A Phenomenological analysis, Annals of Tourism Research, 42: 150–168
Τελευταία Επικαιροποίηση
13-12-2023