ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΝΕΥΡΟΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΝΕΥΡΟΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ / PHYSICAL ACTIVITY PROGRAMS FOR PEOPLE WITH NEURODEVELOPMENTAL AND SENSORY DISORDERS.
ΚωδικόςΕΑΜΚΑ12
ΣχολήΕπιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
ΤμήμαΕπιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, με έδρα τη Θεσσαλονίκη
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΒασίλειος Τσιμάρας
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600020828

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ-ΕΙΔΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (2021-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 23
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ-ΕΙΔΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗΕπιλογής ΚατεύθυνσηςΧειμερινή-10

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΝΕΥΡΟΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600223223
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι η σύνδεση της θεωρίας με την πράξη και η ανάπτυξη δεξιοτήτων διαμόρφωσης προγραμμάτων φυσικής δραστηριότητας για άτομα με νευροαναπτυξιακές και αισθητηριακές διαταραχές, μέσω της προσαρμοσμένης φυσικής αγωγής σε όλα τα πεδία εφαρμογής της. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να: • γνωρίζει τις διαφορετικές κατηγορίες νευροαναπτυξιακών και αισθητηριακών διαταραχών. • επιλέγει και να χρησιμοποιεί τις κατάλληλες μεθόδους αξιολόγησης που άπτονται των κινητικών δεξιοτήτων και της απόδοσης ατόμων με νευροαναπτυξιακές και αισθητηριακές διαταραχές. • επιδεικνύει δεξιότητες που σχετίζονται με την κατάρτιση προγραμμάτων φυσικής δραστηριότητας σε άτομα με νευροαναπτυξιακές και αισθητηριακές διαταραχές. • σχεδιάζει και εφαρμόζει εξατομικευμένα και ομαδικά προγράμματα φυσικής δραστηριότητας για την ανάπτυξη, βελτίωση και αποκατάσταση των φυσικών και κινητικών ικανοτήτων των μαθητών με νευροαναπτυξιακές και αισθητηριακές διαταραχές. • σχεδιάζει και προσαρμόζει την διδασκαλία, ασκήσεις και περιβάλλον της άσκησης με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνονται στις διαφορετικές ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες τον ατόμων με νευροαναπτυξιακές και αισθητηριακές διαταραχές. • σχεδιάζει και εφαρμόζει βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους προσαρμοσμένης άσκησης σε μια ποικιλία πεδίων εφαρμογής, ευθυγραμμισμένος/η με τους σκοπούς που θέτει. • αναζητεί, αναλύει και συνθέτει δεδομένα και πληροφορίες, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. • χρησιμοποιεί κανόνες και πρωτόκολλα διαχείρισης, ώστε να δημιουργεί και να διατηρεί ένα ασφαλές και αποτελεσματικό περιβάλλον που προωθεί την ένταξη και τις ίσες ευκαιρίες πρόσβασης και άσκησης. • εφαρμόζει στρατηγικές οι οποίες βοηθούν τα άτομα με ναυροαναπτυξιακές και αισθητηριακές διαταραχές να επιδεικνύουν συμπεριφορές προσωπικής και κοινωνικής λειτουργικότητας και υπευθυνότητας. • επικοινωνεί με τρόπους οι οποίοι εκφράζουν σεβασμό και ευαισθησία στην διαφορετικότητα χρησιμοποιώντας αποτελεσματικά λεκτικές και μη λεκτικές επικοινωνιακές δεξιότητες σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων. • αποκτά δεξιότητες συλλογισμού, λήψης αποφάσεων και σχεδίων ανταπόκρισης σε σενάρια εκπαίδευσης μαθητών με νευροαναπτυξιακές και αισθητηριακές διαταραχές.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Ορισμός ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Αξιολόγηση και εκπαίδευση ατόμων με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. 2. Ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων. Ελλιπής ανάπτυξη. Αναπτυξιακή Διαταραχή του Κινητικού Συντονισμού. 3. Προγράμματα φυσικής δραστηριότητας για άτομα με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες 4. Αξιολόγηση και εκπαίδευση ατόμων με νοητική αναπηρία. 5. Φυσική δραστηριότητα για άτομα με νοητική αναπηρία. 6. Αισθητήριες συνεισφορές στον έλεγχο της κίνησης. 7. Κώφωση: Τρόποι επικοινωνίας. Θεραπευτικές παρεμβάσεις. Μουσικοκινητική αγωγή. Προγράμματα φυσικής δραστηριότητας. 8. Τύφλωση: Τεχνικές ανάπτυξης της επικοινωνίας σε παιδιά με διαταραχές της όρασης και πολλαπλές αναπηρίες. 9. Προγράμματα φυσικής δραστηριότητας για άτομα με διαταραχές της όρασης. 10. Ορισμός, γνωστικές δεξιότητες και κοινωνικές δεξιότητες ατόμων με διαταραχές αυτιστικού φάσματος. 11. Εκπαίδευση και θεραπευτικές προσεγγίσεις ατόμων με διαταραχές αυτιστικού φάσματος. 12. Προγράμματα φυσικής δραστηριότητας για άτομα με διαταραχές αυτιστικού φάσματος. 13. Παρουσίαση εργασιών. 14. Εξετάσεις.
Λέξεις Κλειδιά
Μαθησιακές δυσκολίες, κινητικές δεξιότητες, νοητική αναπηρία, κώφωση, τύφλωση, φυσική δραστηριότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Άσκηση Πεδίου30
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων75
Εκπόνηση μελέτης (project)31
Συγγραφή εργασίας / εργασιών75
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Άσκηση μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων και εκπόνησης ατομικών και ομαδικών σχεδίων εργασίας (project) στο πλαίσιο της ασύγχρονης εκπαίδευσης (20%) Εξετάσεις με δοκιμασία πολλαπλής επιλογής και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης: (80%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κοκαρίδας, Δ. (2021). Ειδική Φυσική Αγωγή. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη. Konstantinidou, I. & Varsamis, P. (2014). Evaluating and Supporting Elementary School Students with Apert’s Syndrome. The International Journal of Learner Diversity and Identities, 20(3), 59-73. Koopmans M. & Stamovlasis D. (2016). Complex Dynamical Systems in Education: Concepts, Methods and Applications. Switzerland. Springer Academic Publishing. Gallahue, L.D. (2002). Αναπτυξιακή Φυσική Αγωγή για τα Σημερινά Παιδιά. Μετ. Ευαγγελινού Χρ. & Παππά Α. University Studio Press. Θεσσαλονίκη. Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2017). Self-Determination Theory. Basic psychological needs in motivation, development and wellness. New York: Guilford Press. Sherrill, C. (2004). Adapted Physical Activity, Recreation and Sport: Crossdisciplinary and Lifespan. WCB/McGraw Hill: Dubuque, IA. WHO (2007). International Classification of Functioning, Disability and Health – Child Youth version. Geneva WHO. Winnick, J., & Porretta, D.L. (2016). Adapted physical education and sport. Human Kinetics: Champaign, IL.
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-09-2023