Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται ότι στο πλαίσιο του μαθήματος θα
• κατανοήσουν τη σημασία των φυτών στη διαμόρφωση των προϊστορικών κοινωνιών της νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου
• γνωρίσουν τα βασικά επιμέρους μεθοδολογικά εργαλεία έρευνας μέσα από τη βιβλιογραφία, εργαστηριακές ασκήσεις και ασκήσεις στο πεδίο
• εξοικειωθούν με τις θεωρητικές προσεγγίσεις που αφορούν τη σχέση ανθρώπων και φυτών στην προϊστορική περίοδο
• κατανοήσουν τη διαδικασία και τη σημασία της διαμόρφωσης των δεδομένων που επιτρέπουν τη διερεύνηση των αγροτικών πρακτικών, της διαχείρισης του πλεονάσματος, της οργάνωσης του χώρου ενδοκοινοτικά καθώς και στο περιβάλλον κάθε οικισμού
• θα ερευνήσουν το ρόλο των φυτών και ειδικότερα των καλλιεργούμενων ειδών, στηνξ κατανόηση των προϊστορικών κοινωνιών και αλλαγών που επήλθαν στο χώρο και το χρόνο
• ευαισθητοποιηθούν σε μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν από την εμπλοκή του ερευνητή στο συγκεκριμένο ερευνητικό πεδίο
• εξασκηθούν στην προφορική και γραπτή παρουσίαση των ιδεών/επιχειρημάτων τους
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το σεμινάριο επικεντρώνεται στη διερεύνηση του ρόλου των φυτών στη διαμόρφωση των προϊστορικών κοινωνιών στη νοτιοανατολική Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο. Παράλληλα εξετάζονται συγκριτικά δεδομένα και από άλλες περιοχές του κόσμου. Η Αρχαιοβοτανική αποτελεί το ειδικότερο αντικείμενο του μαθήματος και εξετάζονται επιμέρους τομείς όπως η παλυνολογία, η ανθρακολογία, η μελέτη καρπών και σπερμάτων ή άλλων μακροκαταλοίπων και μικροκαταλοίπων (αμυλόκοκκοι και φυτόλιθοι), στο βαθμό που αυτά συμβάλουν στη διερεύνηση της προϊστορικής ανθρώπινης δράσης. Μέσα από μια πληθώρα δεδομένων εξετάζονται συγκεκριμένες ανθρώπινες επιλογές που αφορούν την επιλογή του χώρου εγκατάστασης, την οργάνωση της παραγωγής της τροφής, της διαχείρισης του φυσικού περιβάλλοντος, δικτύων επαφών μεταξύ περιοχών, αλλαγών στο χρόνο στην οικονομική και κοινωνική οργάνωση των προϊστορικών κοινωνιών. Μέσα από τα φυτικά κατάλοιπα προσεγγίζονται πτυχές της ανθρώπινης δράσης κατά το προϊστορικών παρελθόν που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων που αφορούν τόσο την καθημερινότητα όσο και ειδικές περιστάσεις (π.χ. συλλογικά πλαίσια κατανάλωσης τροφής, ταφικές πρακτικές, τελετουργικές και θεραπευτικές πρακτικές). Η προσέγγιση στο πλαίσιο του μαθήματος αποκαλύπτει την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων επιλογών που οδηγούν σε πολιτισμικές διαφοροποιήσεις στο χώρο και το χρόνο.
Περιγραφή
Οι φαιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να μελετήσουν μικρής έκτασης κείμενα από συγκεκριμένη ελληνόγλωσση και ξενόγλωσση βιβλιογραφία και να παρουσιάσουν σύντομα την κριτική τους αποτίμηση. Η αξιολόγηση θα βασίζεται στις εβδομαδιαίες παρουσιάσεις τους, τη δυνατότητα να επιχειρηματολογούν και να απαντούν σύνθετες ερωτήσεις επί της βιβλιογραφίας καθώς και σε σύντομη συνθετική γραπτή εργασία στο τέλος του μαθήματος.
Επιπλέον συμμετέχουν σε εργαστήριο Αρχαιοβοτανικής, αναλαμβάνουν να μελετήσουν πλήρως ένα δείγμα αρχαιοβοτανικό, κάθε φοιτήτρια/φοιτητής ξεχωριστά, και στη συνέχεια συγκεντρώνουν τα δεδομένα που παρήγαγαν με στόχο τη συγγραφή ενός σύντομου πρότζεκτ που περιλαμβάνει όλα τα στάδια της επιστημονικής διαδικασίας μιας αρχαιοβοτανικής μελέτης στο εργαστήριο, από τον προσδιορισμό των ειδών στην ανάλυση και συνθετική παρουσίαση-συζήτηση των δεδομένων.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Pearsal, D. 2016. Palaeoethnobotany, A Handbook of Procedures. Routledge, Oxford.
Chevallier, A., Marinova, E., Pena Chocarro L. 2014. Plants and People: Choices and diversity through time. Oxford, Oxbow.
Jacomet, S., Kreuz, A. 1999. Archäobotanik. Aufgaben, Methoden und Ergebnisse vegetations- und agrargeschichtlicher Forschung.Verlag: Stuttgart, Ulmer.
http://archaeobotany.dept.shef.ac.uk/wiki/index.php/Main_Page
Journal: Vegetation History and Archaeobotany (Springer)
Σ.Μ. Βαλαμώτη, 2009, H Αρχαιοβοτανική Έρευνα της Διατροφής στην Προϊστορική Ελλάδα. Θεσσαλονίκη, University Studio Press
Valamoti, SM, Fyntikoglou V, Symponis, K, 2022. Food Crops in Ancient Greek Cuisine: an archaeobotanical and textual study. Θεσσαλονίκη, University Studio Press
Andrew S. Fairbairn και Ehud Weiss (επιμ.) 2009. From Foragers to Farmers: Papers in Honour of Gordon C. Hillman. Oxford, Oxbow Books.
Karen Hardy and Lucy Kubiak-Martens, (επιμ.) 2016. Wild Harvest: Plants in the Hominin and Pre-Agrarian Human Worlds (Studying Scientific Archaeology 2. Oxford & Philadelphia: Oxbow Books.