Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές:
- θα έχουν γνωρίσει την αρχαία ελληνική φιλοσοφία στην ιστορική εξέλιξή της (6ος αι. π.Χ. - 6ος αι. μ.Χ.)·
- θα έχουν εξοικειωθεί με θεμελιώδεις διδασκαλίες των πρώιμων φιλοσόφων ("Προσωκρατικοί") και των βασικών φιλοσοφικών σχολών της Αρχαιότητας (Πλατωνικοί, Περιπατητικοί, Στωικοί, Επικούρειοι) σχετικά με ζητήματα ηθικής, πολιτικής φιλοσοφίας, γνωσιοθεωρίας, φυσικής φιλοσοφίας και μεταφυσικής·
- θα έχουν έρθει σε επαφή με τον αρχαίο φιλοσοφικό λόγο και τα ερμηνευτικά προβλήματα που αυτός θέτει.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία (6ος αι. π.Χ. - 6ος αι. μ.Χ.). Mέσω της ανάγνωσης και εξήγησης ενδεικτικών κειμένων το μάθημα επιδιώκει να εξοικειώσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες με τα βασικά χαρακτηριστικά της αρχαίας φιλοσοφικής σκέψης και τις βασικές διακρίσεις («σχολές») που υφίστανται εντός της. Στο μάθημα δεν υιοθετετείται η καθιερωμένη εξιστόρηση σύμφωνα με τις μεγάλες «εποχές» της φιλοσοφίας (Προσωκρατικοί – Κλασική φιλοσοφία – Ελληνιστική φιλοσοφία – Φιλοσοφία των αυτοκρατορικών χρόνων), όπως τις συνέλαβε η γερμανική ιστοριογραφία της φιλοσοφίας κατά τον 18ο και τον 19ο αίωνα, αλλά παρακολουθούνται διαχρονικά οι προβληματικές από τις οποίες εκκινεί ο αρχαίος φιλοσοφικός στοχασμός. Κεντρικός στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει την αρχαία φιλοσοφία κατανοητή εκ των ένδον, δηλαδή με τον τρόπο με τον οποίο κατανοούσαν τον φιλοσοφικό στοχασμό και τη φιλοσοφική δραστηριότητα οι ίδιοι οι αρχαίοι φιλόσοφοι.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1) Β. Κάλφας – Γ. Ζωγραφίδης, Αρχαίοι έλληνες φιλόσοφοι, Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, 2006.
2) Γ. Καραμανώλης (επιμ.), Εισαγωγή στην αρχαία φιλοσοφία, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2017.
3) Β. Williams, Η κληρονομιά της αρχαίας φιλοσοφίας, Αθήνα: ΜΙΕΤ, 2019.
4) Μ. Vegetti, Ιστορία της Αρχαίας Φιλοσοφίας, Αθήνα: Τραυλός, 2003.
5) L. Rossetti, Εισαγωγή στην αρχαία φιλοσοφία: Φιλολογικά δεδομένα και άλλα μεθοδολογικά εργαλεία, Αθήνα: Ακαδημία Αθηνών, 2015.