Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Γενικό στόχο του μαθήματος αποτελεί η ενδυνάμωση του γλωσσικού και πολιτισμικού ρεπερτορίου των φοιτητών. Καθώς το προαπαιτούμενο επίπεδο στην ιταλική γλώσσα είναι το B2 για αυτό το μάθημα,μαθησιακό στόχο αποτελεί η προσέγγιση του επιπέδου του ικανού χρήστη (Β2→Β2+Γ1).Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορούν: α) Στο επίπεδο κατανόησης του γραπτού λόγου οι φοιτητές πρέπει να είναι σε θέση να κατανοούν μακροσκελή και σύνθετα κείμενα, λογοτεχνικά ή πληροφοριακά, εξειδικευμένα άρθρα, αναγνωρίζοντας τις υφολογικές διακρίσεις και τις αφηρημένες έννοιες. β) Στο επίπεδο της κατανόησης του προφορικού λόγου να μπορούν να κατανοούν εκτεταμένο λόγο ακόμα και όταν δεν είναι δομημένος ξεκάθαρα ή και όταν οι σχέσεις μεταξύ των λεγομένων απλώς υπονοούνται αντί να δηλώνονται. γ) Αναφορικά με την παραγωγή του γραπτού λόγου, να μπορούν να εκφραστούν με σαφή, καλά δομημένα κείμενα, εκφράζοντας απόψεις αρκετά εκτενώς. Να μπορούν να γράφουν, δοκίμια ή αναφορές για σύνθετα θέματα, περιλήψεις και κριτικές επαγγελματικών ή λογοτεχνικών έργων. Να μπορούν να επιλέξουν το κατάλληλο ύφος για τον αναμενόμενο αναγνώστη. δ) Όσον αφορά την παραγωγή του προφορικού λόγου στην οποία δίνεται έμφαση και προτεραιότητα: να μπορούν να κάνουν σαφείς λεπτομερείς περιγραφές σύνθετων θεμάτων ενσωματώνοντας υπο-θέματα, αναπτύσσοντας συγκεκριμένα σημεία και ολοκληρώνοντας με ένα κατάλληλο συμπέρασμα. Να διατυπώνουν ένα επιχείρημα με σαφήνεια και ομαλή ροή, με ύφος που ταιριάζει στο περικείμενο και με μία αποτελεσματική λογική δομή. Σχετικά με τις ποιοτικές πτυχές της χρήσης προφορικού λόγου και αναφορικά με το εύρος, να διαθέτουν καλή γνώση ενός ευρέος φάσματος γλωσσικών στοιχείων που να επιτρέπει την επιλογή μιας διατύπωσης για να εκφράζονται με σαφήνεια και με το κατάλληλο ύφος για μεταδώσουν με ακρίβεια λεπτότερες σημασιολογικές αποχρώσεις.Επίσης να κατέχουν πολλές ιδιωματικές εκφράσεις και όρους της καθομιλουμένης. Αναφορικά με την ακρίβεια, να διατηρούν με συνέπεια το γραμματικό έλεγχο της σύνθετης γλώσσας.Ακόμα αναφορικά με την ευχέρεια να εκφράζονται αυθόρμητα επί μακρόν με τη φυσική ροή της καθομιλουμένης. Να μπορούν τέλος, να δημιουργούν λόγο που έχει συνοχή και συνεκτικότητα επιδεικνύοντας ελεγχόμενη χρήση των οργανωτικών σχημάτων, των συνδετικών και των άλλων στοιχείων συνεκτικότητας. Γενικούς στόχους αποτελούν: η ανάπτυξη της ικανότητας της αυτόνομης και της ομαδικής εργασίας, η ανάπτυξη του σεβασμού στην διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα έχει ως στόχο να εισάγει τους φοιτητές στον ιταλικό πολιτισμό. Προβλέπονται διδακτικές ενότητες που εμβαθύνουν στη γλώσσα και τον ιταλικό πολιτισμό και ειδικότερα στις θεματικές της ιστορίας της ιταλικής γλώσσας, της λογοτεχνίας και των τεχνών. Δίνεται η ευκαιρία στους φοιτητές να γνωρίσουν και να εκτιμήσουν την ιταλική πραγματικότητα, σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, μέσα από μία διαδρομή στην ιστορία, την τέχνη και τον πολιτισμό. Επιπλέον, να γνωρίσουν την Ιταλία, ως γεωγραφικό τόπο, τον αστικό χώρο και την ύπαιθρο, να εμβαθύνουν στην ιταλική γλώσσα μέσω της ανάγνωσης και της μελέτης έργων λογοτεχνίας και πολιτισμού με τη χρήση πολυτροπικών διδακτικών υλικών. Προβλέπονται πρακτικές ασκήσεις με την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών, που θα αφορούν στην γλωσσική και την υφολογική ανάλυση των λογοτεχνικών κειμένων, εργασίες σε ομάδες, έμφαση και προτεραιότητα του προφορικού λόγου.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Moretti Franco, Il romanzo I. La cultura del romanzo II. Le forme III. Storia e geografia IV. Temi, luoghi, eroi, V. Lezioni, Einaudi, 2008
Costa Antonio, Il cinema e le arti visive, Einaudi, 2002
Paolo Bertetto (a cura di), Uno sguardo d’insieme. Storia del cinema italiano, Marsilio Edizioni di Bianco & Nero 2011
Roy Menarini, Il grande cinema italiano, Atlante 2012
Gian Piero Brunetta, Cent'anni di cinema italiano, Editori Laterza, 2010