Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα :
-έχουν εξοικειωθεί με τη φύση των υλικών κατασκευής έργων τέχνης (τοιχογραφίες, πίνακες, κεραμικά, γυαλιά κλπ) καθώς και με τις τεχνικές κατασκευής τους.
-έχουν έρθει σε επαφή με βασικές αρχές μεθόδων χαρακτηρισμού υλικών (φασματοσκοπία FTIR, Raman, UV-Vis, θερμική ανάλυση, ακτίνες-Χ, σαρωτική ηλεκτρονική μικροσκοπία,φωτογράφηση στο IR, VIS και UV, ατομική απορρόφηση/ εκπομπή κλπ)
-έχουν κατανοήσει την αναγκαιότητα της χρήσης αναλυτικών μεθόδων για την επίλυση προβλημάτων συντήρησης, αυθεντικότητας κλπ και γενικά την έννοια της αρχαιομετρίας.
-έχουν αποκτήσει εικόνες από εργαστήρια μεγάλων μουσείων και θα έχουν επισκεφτεί κάποια από τα εργαστήρια μουσείων της Θεσσαλονίκης.
-είναι σε θέση να ολοκληρώσουν μια βιβλιογραφική έρευνα και να συγγράψουν μία εργασία όπως π.χ. την αντιμετώπιση ενός θέματος στο χώρο των έργων τέχνης με την χρήση κατάλληλων τεχνικών.
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 (Ωρες 6): Ιστορία και γενικές αρχές της συντήρησης. Μελετώντας την αυθεντικότητα των έργων τέχνης. Η επίδραση του μικροκλίματος στα μνημεία (και ειδικά στα Βυζαντινά μνημεία).
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 (Ωρες 9): Τεχνικές χαρακτηρισμού εφαρμοσμένες στη μελέτη των έργων πολιτισμού (Μικροσκόπια, Φασματοσκοπία περίθλασης ακτίνων-Χ, και φθορισμού, Φασματοσκοπία Υπερύθρου, Φασματοσκοπία Raman, Οπτική φωταύγεια και θερμοφωταύγεια, εφαρμογές Laser, μέθοδος SIMS, Ανάλυση με νετρόνια ή Νετρονική ενεργοποίηση, Ραδιοχρονολόγηση με τη μέθοδο 14C, Θερμική ανάλυση, φωτογραφήσεις-ορατό, υπεριώδες, υπέρυθρο φως, μικρο- και μακρο-, κλπ.)
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 (Ωρες 12): Υλικά των έργων που συντηρούνται και μελετώνται με τις παραπάνω τεχνικές (παρουσιάζονται και χαρακτηριστικά παραδείγματα εφαρμογής): Τοιχογραφίες και φορητές εικόνες, Κεραμικά (τεχνολογία, διάβρωση, συντήρηση), Γυαλί, Μάρμαρο, Πορσελάνη, Αρχαία και ιστορικά μέταλλα, αντικείμενα από χρυσό, Νομίσματα, Χαρτί, Ψηφιδωτά, Ύφασμα, Ξύλο (ξυλόγλυπτα τέμπλα), κλπ
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 (Ωρες 9): Παραδείγματα εφαρμογής στη συντήρηση έργων γνωστών καλλιτεχνών και μελέτη του έργου τους. Σύγχρονα υλικά προστασίας έργων πολιτισμού (πχ οι εποξικές ρητίνες κλπ)