Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές:
1. θα αποκτήσουν γνώση των βασικών αρχών και μοντέλων της ψυχολογίας της διά βίου ανάπτυξης και του γήρατος.
2. θα αποκτήσουν την ικανότητα να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν τα είδη των αλλαγών (παθολογικών και μη) που συμβαίνουν στο γνωστικό σύστημα και ιδιαιτέρως, στη μνήμη, προϊούσης της ηλικίας.
3. θα έρθουν σε επαφή με ηλικιωμένα άτομα.
4. θα εκπαιδευτούν στη χορήγηση βασικών ψυχομετρικών δοκιμασιών σε ηλικιωμένους.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στις έννοιες και τις μεθόδους της γηροψυχολογίας, και επικεντρώνεται σε πλευρές της διεργασίας του γήρατος που συνδέονται με τη γνωστική λειτουργικότητα. Δίνεται έμφαση (α) στις κύριες θεωρητικές προσεγγίσεις του γήρατος (βιολογικές και ψυχοκοινωνικές), (β) στη γήρανση του πληθυσμού και τη σχέση της με το γνωστικό γήρας, και (γ) στις διαστάσεις του γνωστικού γήρατος (προσοχή, μνήμη, εκτελεστικές λειτουργίες, λύση προβλημάτων, ειδική γνώση, μάθηση), καλύπτοντας ζητήματα σχετικά με την πορεία μεταβολής και τη μέτρησή τους. Επίσης, εξετάζονται θέματα που αφορούν τη σχέση του γνωστικού γήρατος με κοινωνικο-πολιτισμικούς παράγοντες, με αισθητηριακές και σχετικές με την υγεία μεταβολές, και με την άνοια.
Οι ασκήσεις προϋποθέτουν συνεργασία 2-3 φοιτητών/τριών. Περιλαμβάνουν (α) γραπτή παρουσίαση ενός θέματος με σκοπό τη βαθύτερη κατανόηση της σχετικής γνώσης, (β) εκτέλεση μικρής έρευνας, και (γ) προφορική παρουσίασή της (PowerPoint). Οι εργασίες καλύπτουν το 40% της βαθμολογίας. Το υπόλοιπο καλύπτεται από εξετάσεις σε όλη την ύλη του μαθήματος.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Thomas, Α. & Gutchess, Α. (Eds.) (2020). The Cambridge Handbook of Cognitive Aging. UK: Cambridge University Press.
-Yochim, B. & Woodhead, E. (Eds.) (2017). Psychology of Aging: a biopsychosocial perspective. New York, U.S.: Springer.
-Hofer, S. & Alwin, D. (eds.)(2008). Handbook of Cognitive Aging: Interdisciplinary perspectives. Thousand Oaks, California, U.S.: Sage.
-Fernandez-Ballesteros, R. (ed.) (2007). Geropsychology: European perspectives for an aging world. Goettingen, Germany: Hogrefe & Huber.
-Johnson, M. H., & de Haan, M. (2011). Developmental Cognitive Neuroscience (3rd ed.). Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell.
-Bengtson, V., Gans, D., Putney, N., & Silverstein, M. (eds.) (2009). Handbook of theories of aging (2nd ed.). New York, U.S.A.: Springer.