ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ / PREHISTORIC ARCHAEOLOGY: BRONZE AGE
ΚωδικόςΑΠΡ502
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019215

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 22
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣΥποχρεωτικό ΕιδίκευσηςΧειμερινό/Εαρινό-7

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Class ID
600244130
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΑΠΡ151 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
  • ΑΠΡ652 ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΝΕΟΛΙΘΙΚΗΣ
  • ΑΠΡ653 ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ
  • ΑΠΡ651 ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΣ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την παρακολούθηση και επιτυχή εξέταση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται: - να αποκτήσουν μία ευρεία γνώση των αρχαιολογικών δεδομένων για την κατανόηση των κοινωνικοπολιτικών φαινομένων και των αντιλήψεων των ανθρώπων σε διάφορες περιοχές του Αιγαίου κατά την 3η και 2η χιλιετία π.Χ. - να εμβαθύνουν παράλληλα σε ένα ειδικό θέμα της εποχής του Χαλκού και να αναπτύξουν περαιτέρω τις κριτικές και συνθετικές τους ικανότητες στην παραγωγή γραπτού λόγου με τη χρήση διεθνούς βιβλιογραφίας - να είναι σε θέση να προσεγγίσουν με κριτικό τρόπο ειδικά ζητήματα που αφορούν τη διαμόρφωση του κοινωνικού τοπίου και ειδικών όψεων της υλικής ζωής των πολιτισμών που αναπτύχτηκαν στο Αιγαίο στην 3η και 2η χιλιετία π.Χ. και σχετίζονται με την τεχνολογία, την αρχιτεκτονική και την οργάνωση του χώρου, τις ανταλλαγές και τα δίκτυα, τα συστήματα γραφής και διοίκησης, τη διαχείριση των νεκρών, την τελετουργική κατανάλωση ποτού και τροφής, την εικονογραφία κλπ. - να βελτιώσουν τη δυνατότητά τους να αποτιμούν και να αξιολογούν αρχαιολογικές δημοσιεύσεις και μελέτες αρχαιολογικών καταλοίπων - να εξοικειωθούν με διεπιστημονικές προσεγγίσεις της θεματικής ενότητας
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο σεμινάριο αυτό εξετάζονται ζητήματα που αναδεικνύουν τη σύγχρονη συζήτηση και προβληματική στη διαμόρφωση των κοινωνιών του Αιγαίου στη 3η και 2η χιλ. π.Χ. Επιμέρους θέματα που θα συζητηθούν περιλαμβάνουν: το πέρασμα από τη συλλογικότητα της Νεολιθικής στο ανεξάρτητο νοικοκυριό και την εμφάνιση κοινωνικής πολυπλοκότητας στην ΠΕΧ, τον κυρίαρχο ρόλο των Κυκλάδων στα συστήματα ανταλλαγών του Αιγαίου στην ΠΕΧ, τη διαμόρφωση των κοινωνιών στη ΜΕ περίοδο και την εμφάνιση τοπικών αρχηγών στην πρώιμη Μυκηναϊκή περίοδο, το ρόλο των εμπορικών δικτύων στο Αιγαίο και στην ανατ. Μεσόγειο καθώς και την αλληλεπίδραση των κοινωνιών του Αιγαίου στο ευρύτερο χώρο, τις σύγχρονες ερμηνευτικές προσεγγίσεις στην εμφάνιση 'ξένων' πολιτισμικών στοιχείων στη διαμόρφωση των τοπικών κοινωνιών, π.χ. εκμινωισμός, εκμυκηναϊσμός. Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα εξαρτάται κάθε φορά από το ειδικό θέμα της ενότητας που ανακοινώνεται ετησίως.
Λέξεις Κλειδιά
Εποχή του Χαλκού στο Αιγαίο, Κοινωνική πολυπολοκότητα, Θεωρητικές προσεγγίσεις, Ερμηνεία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Στη διδασκαλία χρησιμοποιείται power-point και η πλατφόρμα e-learning του ΑΠΘ. Επικοινωνία με emails
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις65
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων95
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων22.5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών25
Εξετάσεις2.5
Σύνολο210
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με γραπτές ή προφορικές εξετάσεις. Υπάρχει δυνατότητα προαιρετικής εργασίας που θα ενισχύσει τη βαθμολογία (20%) εφόσον ο φοιτητής αξιολογηθεί επιτυχώς.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Barret, J. C. και P. Halstead (επιμ.). 2004. The Emergence of Civilisation Revisited. Oxford: Oxbow -Branigan, Κ. (επιμ.). 2001. Urbanism in the Aegean Bronze Age. SCAA 4. Oxford: Oxbow -Broodbank, C. 2009 (Μετάφραση). Οι Πρώιμες Κυκλάδες: Μία Ανάλυση στο Πλαίσιο της Νησιωτικής Αρχαιολογίας. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας -Cline, E. H. (επιμ.). 2010. Oxford Handbook of Bronze Age Aegean. Oxford: Oxford University Press -Cullen, T. (επιμ.). 2001. Aegean Prehistory. A Review. American Journal of Archaeology Supplement 1. Boston: Archaeological Institute of America -Gauß, W., M. Lindblom, R. A. K. Smith, and J. C. Wright (eds) 2011. Our Cups Are Full: Pottery and Society in the Aegean Bronze Age. Papers Presented to Jeremy B. Rutter on the Occasion of his 65th Birthday -McEnroe, J. C. 2010. Architecture of Minoan Crete: Constructing Identity in the Aegean Bronze Age. Texas. University of Texas Press. -Philippa-Touchais, A., G., Touchais, S., Voutsaki, and J. Wright (eds.) 2010. Mesohelladika. Μεσοελλαδικά: La Grèce continentale au Bronze Moyen. Η ηπειρωτική Ελλάδα στη Μέση εποχή του Χαλκού. The Greek Mainland in the Middle Bronze Age. Actes du colloque international organisé par l'École française d'Athènes, en collaboration avec l'American School of Classical Studies at Athens et le Netherlands Institute in Athens, Athènes, 8-12 mars 2006, BCH Suppl. 52, Athènes: École française d'Athènes. -Pullen, D. J. (ed.) 2010. Political Economies of the Aegean Bronze Age. Oxford -Rutter, J. 2011. Aegean Prehistoric Archaeology. Προσβάσιμο στο: http://www.dartmouth.edu/~prehistory/aegean/. -Schoep, I., P. Tomkins, and J. Driessen (eds.). 2012. Back to the Beginning: Reassessing Social and Political Complexity on Crete during the Early and Middle Bronze Age, Oxford and Oakville: Oxbow Books -Shelmerdine, C. (επιμ.). 2008. The Cambridge Companion to the Aegean Bronze Age. Cambridge: Cambridge University Press. -Wiersma, C. 2014. Building the Bronze Age: Architectural and Social Change on the Greek Mainland during Early Helladic III, Middle Helladic and Late Helladic I. Oxford: Archaeopress.
Τελευταία Επικαιροποίηση
28-04-2020