Ελληνιστική περίοδος

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕλληνιστική περίοδος / Hellenistic period
ΚωδικόςΑΚΛ 703
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015925

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ στην Αρχαιολογία, Τέχνη και Πολιτισμό 2024-2025

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Κλασική ΑρχαιολογίαΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-15

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕλληνιστική περίοδος
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600245599
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/φοιτήτριες αναμένεται (1) να είναι σε θέση να σχολιάσουν τη μεθοδολογία προσέγγισης των αρχαίων μνημείων και της τέχνης σε συνάρτηση με τα αρχαιολογικά, ιστορικά και κοινωνικά συμφραζόμενα, (2) να έχουν εξοικειωθεί με τα αποτελέσματα της επιστημονικής έρευνας ειδικά σε θέματα σχετικά με την αρχαία Μακεδονία και (3) να είναι σε θέση να συνθέσουν με κριτικό πνεύμα μια ολοκληρωμένη εργασία που να περιλαμβάνει τεκμηριωμένα την αρχαιολογική πληροφορία σε συνδυασμό με τα ερωτήματα της έρευνας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι ταφικά μνημεία των ύστερων κλασικών και ελληνιστικών χρόνων ως προς την αρχιτεκτονική και τη διακόσμησή τους σε συνάρτηση με την ταφική ιδεολογία. Θα δοθεί έμφαση σε ένα είδος μνημείου χαρακτηριστικό για την αρχαία Μακεδονία, τους «μακεδονικούς» τάφους, ενώ θα εξεταστούν και χαρακτηριστικά παραδείγματα από την περιοχή της Θράκης. Στόχος του μαθήματος είναι α) να εξοικειωθούν οι φοιτητές/φοιτήτριες με τα τυπολογικά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης κατηγορίας μνημείων και να κατανοήσουν τις εν λόγω κατασκευές ως αναπόσπαστο μέρος της ταφικής διαδικασίας, β) να έρθουν σε επαφή με την αρχαία ελληνική ζωγραφική μέσω των πηγών, της αντανάκλασής της σε άλλες μορφές τέχνης και των αυθεντικών παραδειγμάτων από τον χώρο της Μακεδονίας γ) να κατανοήσουν τη γραπτή διακόσμηση των ταφικών μνημείων ως κοινωνική πρακτική συνδεδεμένη με τις τελετές μετάβασης που σχετίζονται με τον θάνατο και τη διαμόρφωση ταυτότητας στο πλαίσιο της κοινότητας και δ) να κατανοήσουν τις σχέσεις αλληλεπίδρασης μεταξύ πολιτισμών, έτσι όπως ανιχνεύονται στα μνημεία της Μακεδονίας και της Θράκης. Το μάθημα διαρθρώνεται σε περιορισμένο αριθμό διαλέξεων από τη διδάσκουσα και κατά κύριο λόγο στην παρουσίαση εργασιών από τους φοιτητές/ τις φοιτήτριες, καθώς και σε κάποιες επισκέψεις σε επιλεγμένα μνημεία. Η αξιολόγηση βασίζεται στη γραπτή εργασία που θα κατατεθεί στο τέλος, στην προφορική παρουσίαση με power point και στην αλληλεπίδραση κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Λέξεις Κλειδιά
Ταφικά μνημεία, ελληνιστική περίοδος, Μακεδονικοί τάφοι
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Επιλεγμένη βιβλιογραφία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις45
Σεμινάρια120
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων75
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων30
Συγγραφή εργασίας / εργασιών180
Σύνολο450
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών και των φοιτητριών θα βασίζεται σε γραπτή εργασία και την παρουσίασή της (80%), στην ενεργό συμμετοχή τους στις εκπαιδευτικές επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία καθώς και στη δυνατότητά τους να επιχειρηματολογούν και να απαντούν σύνθετες ερωτήσεις που αφορούν στη βιβλιογραφία (20%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-03-2023