Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/φοιτήτριες αναμένεται
(1) να είναι σε θέση να σχολιάσουν τη μεθοδολογία προσέγγισης των αρχαίων μνημείων και της τέχνης σε συνάρτηση με τα αρχαιολογικά, ιστορικά και κοινωνικά συμφραζόμενα,
(2) να έχουν εξοικειωθεί με τα αποτελέσματα της επιστημονικής έρευνας ειδικά σε θέματα σχετικά με την αρχαία Μακεδονία και (3) να είναι σε θέση να συνθέσουν με κριτικό πνεύμα μια ολοκληρωμένη εργασία που να περιλαμβάνει τεκμηριωμένα την αρχαιολογική πληροφορία σε συνδυασμό με τα ερωτήματα της έρευνας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι ταφικά μνημεία των ύστερων κλασικών και ελληνιστικών χρόνων ως προς την αρχιτεκτονική και τη διακόσμησή τους σε συνάρτηση με την ταφική ιδεολογία. Θα δοθεί έμφαση σε ένα είδος μνημείου χαρακτηριστικό για την αρχαία Μακεδονία, τους «μακεδονικούς» τάφους, ενώ θα εξεταστούν και χαρακτηριστικά παραδείγματα από την περιοχή της Θράκης. Στόχος του μαθήματος είναι α) να εξοικειωθούν οι φοιτητές/φοιτήτριες με τα τυπολογικά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης κατηγορίας μνημείων και να κατανοήσουν τις εν λόγω κατασκευές ως αναπόσπαστο μέρος της ταφικής διαδικασίας, β) να έρθουν σε επαφή με την αρχαία ελληνική ζωγραφική μέσω των πηγών, της αντανάκλασής της σε άλλες μορφές τέχνης και των αυθεντικών παραδειγμάτων από τον χώρο της Μακεδονίας γ) να κατανοήσουν τη γραπτή διακόσμηση των ταφικών μνημείων ως κοινωνική πρακτική συνδεδεμένη με τις τελετές μετάβασης που σχετίζονται με τον θάνατο και τη διαμόρφωση ταυτότητας στο πλαίσιο της κοινότητας και δ) να κατανοήσουν τις σχέσεις αλληλεπίδρασης μεταξύ πολιτισμών, έτσι όπως ανιχνεύονται στα μνημεία της Μακεδονίας και της Θράκης.
Το μάθημα διαρθρώνεται σε περιορισμένο αριθμό διαλέξεων από τη διδάσκουσα και κατά κύριο λόγο στην παρουσίαση εργασιών από τους φοιτητές/ τις φοιτήτριες, καθώς και σε κάποιες επισκέψεις σε επιλεγμένα μνημεία. Η αξιολόγηση βασίζεται στη γραπτή εργασία που θα κατατεθεί στο τέλος, στην προφορική παρουσίαση με power point και στην αλληλεπίδραση κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.