ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΙΙ / PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT II
ΚωδικόςΨΥ-746
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΨυχολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013548

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ψυχολογίας (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600255353
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτήσεις για το μάθημα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση εκ μέρους των φοιτητών με μεθόδους ψυχολογικής αξιολόγησης ενηλίκων και παιδιών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θεματικές Ενότητες Eισαγωγικά στοιχεία. Εισαγωγή στο μάθημα και στις κύριες συνιστώσες του. Διαγνωστικές διεργασίες και προετοιμασία. Διαγνωστική εργασία και η προετοιμασία της. Θεωρητική κατασκευή της περίπτωσης, από την παραπομπή στη δημιουργία υποθέσεων, στόχων, επιλογή εργαλείων και μεθόδων αξιολόγησης. Η συνέντευξη στην ψυχολογική αξιολόγηση. Η κλινική συνέντευξη ως μέσο διάγνωσης και συγκέντρωσης πληροφοριών από πολλαπλές πηγές. Εκτίμηση συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών: Προβλήματα εξωτερίκευσης και εσωτερίκευσης. Εργαλεία και μέθοδοι αξιολόγησης συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών σε παιδιά, εφήβους και ενηλίκους. Συζήτηση για θέματα συννοσηρότητας, διαφοροδιάγνωσης και αναπτυξιακής πορείας. Εκτίμηση νοημοσύνης. Συζήτηση για τη διάκριση μεταξύ νοημοσύνης, ικανότητας και επάρκειας. Ψυχομετρική αξιολόγηση που αποσκοπεί στην εκτίμηση της νοημοσύνης. Αξιολόγηση παιδιών προσχολικής ηλικίας. Ειδικοί προβληματισμοί για την αξιολόγηση παιδιών προσχολικής ηλικίας. Εργαλεία και μέθοδοι συλλογής δεδομένων για παιδιά αυτής της ηλικίας. Μελέτη περίπτωσης. Αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών. Θεωρητικό πλαίσιο για την αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών. Διεπιστημονικότητα του πεδίου. Παρουσίαση διαφορετικών μοντέλων διάγνωσης από την ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία. Εργαλεία και μέθοδοι αξιολόγησης μαθησιακών δυσκολιών. Θέματα ερμηνείας, συννοσηρότητας και διαφοροδιάγνωσης. Μελέτη περίπτωσης (Χρήση του WISC-5 στην αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών). Ψυχομετρική αξιολόγηση της λειτουργικότητας. Ψυχομετρικά εργαλεία και μέθοδοι για την αξιολόγηση της λειτουργικότητας σε παιδιά, εφήβους και ενηλίκους. Αξιολόγηση πολύγλωσσων και αλλόγλωσσων ατόμων. Ειδικοί προβληματισμοί για την αξιολόγηση πολύγλωσσων, αλλόγλωσσων και πολυπολιτισμικών πληθυσμών. Εργαλεία και μέθοδοι συλλογής δεδομένων και κλινικές πρακτικές για τον πληθυσμό αυτό. Μελέτη περίπτωσης. Από την αξιολόγηση στην παρέμβαση. Σύνδεση αποτελεσμάτων αξιολόγησης με στρατηγικές, τεχνικές και προγράμματα παρέμβασης.
Λέξεις Κλειδιά
διάγνωση, ψυχολογική αξιολόγηση, ψυχολογικές δοκιμασίες (τεστ)
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση οπτικοακουστικού υλικού Χρήση εφαρμογών για την προώθηση διαδραστικών δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας (π.χ. padlet, mentimeter) Χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις783
Εργαστηριακή Άσκηση150,6
Άσκηση Πεδίου60,2
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών90,3
Εξετάσεις20,1
Άλλο / Άλλα
Σύνολο1305
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1) Συστηματική παρακολούθηση του μαθήματος. Δεν θα καταγράφονται παρουσίες, αλλά η παρακολούθηση θα είναι απαραίτητη ώστε να ενημερώνεστε για τις ασκήσεις και την προετοιμασία της εργασίας. 2) Οργάνωση αξιολόγησης και εννοιοποίηση περίπτωσης (30%). Λεπτομέρειες και οδηγίες για την εργασία θα ανακοινωθούν. 3) Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου (70%). 4) Προαιρετική εργασία (+0.5 στον τελικό βαθμό). Λεπτομέρειες και οδηγίες για την εργασία θα ανακοινωθούν.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σταλίκας, Α., Τριλίβα, Σ., & Ρούσση, Π. (2012). Τα ψυχομετρικά εργαλεία στην Ελλάδα. Πεδίο.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Alfonso, V. C., Bracken, B. A., & Nagle, R. J. (2020). Psychoeducational assessment of preschool children. Routledge. American Educational Research Association, American Psychological Association, & National Council on Measurement in Education. (2014). Standards for educational and psychological testing. American Educational Research Association. Bram, A. D., & Peebles, M. (2014). Psychological testing that matters: Creating a road map for effective treatment. American Psychological Association. Dombrowski, S. C., J. McGill, R., Farmer, R. L., Kranzler, J. H., & Canivez, G. L. (2022). Beyond the rhetoric of evidence-based assessment: A framework for critical thinking in clinical practice. School Psychology Review, 51(6), 771-784. https://doi.org/10.1080/2372966X.2021.1960126 DuPaul, G. J., & Jimerson, S. R. (2014). Assessing, understanding, and supporting students with ADHD at school: Contemporary science, practice, and policy [Editorial]. School Psychology Quarterly, 29(4), 379–384. https://doi.org/10.1037/spq0000104 DuPaul, G. J., & Stoner, G. (2014). ADHD in the schools: Assessment and intervention strategies. Guilford Publications. Floros, G. D., Stogiannidou, A., Giouzepas, I., & Garyfallos, G. D. (2014). Comparison of alternate personality models in psychopathology assessment. Psychological Reports, 115(2), 499-514. Garb, H. N. (2005). Clinical judgment and decision making. Annual Review of Clinical Psychology, 1, 67-89. Holman, A. R., D’Costa, S., & Janowitch, L. (2023). Toward equity in school-based assessment: Incorporating collaborative/therapeutic techniques to redistribute power. School Psychology Review, 52(5), 534-547. Ivey, A. E., Ivey, M. B., & Zalaquett, C. P. (2013). Intentional interviewing and counseling: Facilitating client development in a multicultural society. Cengage Learning. Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2017). Psychological testing: Principles, applications, and issues. Cengage Learning. Miller, D. J., Spengler, E. S., & Spengler, P. M. (2015). A meta-analysis of confidence and judgment accuracy in clinical decision making. Journal of Counseling Psychology, 62(4), 553-567. McConaughy, S. H., & Whitcomb, S. A. (2021). Clinical interviews for children and adolescents: Assessment to intervention. Guilford Publications. McGill, R. J., Dombrowski, S. C., & Canivez, G. L. (2018). Cognitive profile analysis in school psychology: History, issues, and continued concerns. Journal of School Psychology, 71, 108-121. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2018.10.007 Μπεζεβέγκης Η., & Παυλόπουλος Β. (2018). Ιεραρχική δομή της αναπτυσσόμενης προσωπικότητας: Μια σειρά ερωτηματολογίων για την αξιολόγηση των ατομικών διαφορών από την προσχολική ηλικία ως την προεφηβεία. Ψυχολογία: το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας, 23(1), 108–127. https://doi.org/10.12681/psy_hps.23021 O'Neill, R. E., Albin, R. W., Storey, K., Horner, R. H., & Sprague, J. R. (2015). Functional assessment and program development for problem behavior: A practical handbook (3rd ed.). Cengage Learning. Παντελιάδου, Σ. (2011). Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική πράξη: Τι και γιατί. Πεδίο. Thomadakis, C., Tsaousis, I., Douzenis, A., & Stogiannidou, A. (2023). Development and psychometric evaluation of the Greek Personality Psychopathology Inventory (GPPI-5). Psychological Test Adaptation and Development. https://doi.org/10.1027/2698-1866/a000049 Τζουριάδου, Μ. (2011). Μαθησιακές δυσκολίες: Θέματα ερμηνείας και αντιμετώπισης. Προμηθεύς. Tzouriadou, M. & Tzivinikou, S. (2022). Learning disabilities: From assessment to intervention. Cambridge Scholars Publishing. Ralli, A., & E. Dockrell, J. (2020). Multiple measures of assessing vocabulary acquisition: Implications for understanding lexical development. Psychology: The Journal of the Hellenic Psychological Society, 12(4), 587–603. https://doi.org/10.12681/psy_hps.23983 Ridley, C. R., & Shaw-Ridley, M. (2009). Clinical judgment accuracy: From meta-analysis to metatheory. The Counseling Psychologist, 37(3), 400-409. Watkins, M. W., Lei, P. W., & Canivez, G. L. (2007). Psychometric intelligence and achievement: A cross-lagged panel analysis. Intelligence, 35(1), 59-68. Watkins, M. W., & Pacheco, M. (2000). Interobserver agreement in behavioral research: Importance and calculation. Journal of Behavioral Education, 10(4), 205-212.
Τελευταία Επικαιροποίηση
14-03-2024