ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΟΛΗ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ / CITY AND URBAN PLANNING: HISTORICAL EVOLUTION AND THEORETICAL APPROACHES
Κωδικός04TH11
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 3ος / Διδακτορικό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600016186

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν423

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΟΛΗ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600258401
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτήσεις
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές/τριες με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος: - κατανοούν και μπορούν να ερμηνεύσουν τους τρόπους εξέλιξης του αστικού φαινομένου και τις διαδικασίες και μηχανισμούς που διέπουν την παραγωγή, την ανάπτυξη και τον σχεδιασμό του αστικού χώρου - αναγνωρίζουν και κατανοούν τη μορφή των ευρωπαϊκών πόλεων στις διαφορετικές περιόδους εξέλιξής τους - γνωρίζουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις, μεθόδους και πρακτικές σχεδιασμού του αστικού χώρου έτσι όπως αυτές εξελίχθηκαν στους νεώτερους χρόνους, καθώς και το κοινωνικο-οικονομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο αναπτύχθηκαν - γνωρίζουν τους παράγοντες και τις συνθήκες, τις προσεγγίσεις σχεδιασμού και τις βασικές πολεοδομικές πολιτικές που διαμόρφωσαν τη σημαρινή εικόνα της νεοελληνικής πόλης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα επιδιώκει την εξοικείωση των φοιτητών με τους τρόπους εξέλιξης του αστικού φαινομένου, καθώς και με την ερμηνεία των διαδικασιών που διέπουν την παραγωγή, την ανάπτυξη και τον σχεδιασμό του αστικού χώρου. Αναλύονται η γένεση, οι μεταμορφώσεις και η εξέλιξη των αστικών χώρων στον ευρωπαϊκό χώρο, σε σχέση με τις ευρύτερες κοινωνικοοικονομικές και πολιτικές συνθήκες, καθώς και η σχέση της πόλης με τον περιβάλλοντα χώρο, τα υπάρχοντα δίκτυα οικισμών και την ύπαιθρο. Έμφαση δίνεται στις έννοιες, θεωρητικές προσεγγίσεις, μεθόδους και πρακτικές, στους μηχανισμούς και τις διαδικασίες διαμόρφωσης και σχεδιασμού του αστικού χώρου, πριν και μετά τη συγκρότηση της πολεοδομίας ως ιδιαίτερου επιστημονικού κλάδου. Εξετάζονται επίσης η δημιουργία και εξέλιξη της ελληνικής πόλης, μέσα από τη διερεύνηση των παραγόντων και συνθηκών που διαμόρφωσαν σταδιακά τη σημερινή εικόνα της: οι ιστορικές καταβολές, οι πολεοδομικές πολιτικές που υιοθετήθηκαν από την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους μέχρι σήμερα, καθώς και η συγκρότηση των αντίστοιχων πολεοδομικών εργαλείων στην Ελλάδα. Η διαχρονική θεώρηση του αστικού φαινομένου ολοκληρώνεται με την εξέταση των σύγχρονων διεθνών εξελίξεων στις αστικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης. Το μάθημα γίνεται με τη μορφή διαλέξεων με προβολή οπτικοακουστικού υλικού, που συνοδεύονται από συζήτηση γύρω από τα θέματα που αναπτύσσονται. Η αξιολόγηση πραγματοποιείται με γραπτές εξετάσεις ανάπτυξης θεμάτων ή/και πολλαπλών επιλογών.
Λέξεις Κλειδιά
Ιστορία της πόλης και της πολεοδομίας, Διαχρονική θεώρηση του αστικού φαινομένου, Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές επέμβασης στον αστικό χώρο, Μηχανισμοί και διαδικασίες διαμόρφωσης του αστικού περιβάλλοντος
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Κατά τη διδασκαλία χρησιμοποιούνται ΤΠΕ (προγράμματα παρουσιάσης και αναπαράστασης). Το μάθημα υπάρχει ως ‘ηλεκτρονικό μάθημα’ στο e-learning του ΑΠΘ όπου οι φοιτητές ενημερώνονται και έχουν πρόσβαση στο διδακτικό υλικό. Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται και με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις26
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων47
Εξετάσεις2
Σύνολο75
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση πραγματοποιείται με γραπτές εξετάσεις ανάπτυξης θεμάτων ή/και πολλαπλών επιλογών. Για τους φοιτητές Erasmus η αξιολόγηση γίνεται βάση γραπτής εργασίας στα αγγλικά ή γαλλικά.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Γερόλυμπου Α. (1995), Η ανοικοδόμηση της Θεσσαλονίκης μετά την πυρκαγιά του 1917, Θεσσαλονίκη: University Studio Press Καρύδης Δ.Ν. (2006), Τα Επτά Βιβλία της Πολεοδομίας, Αθήνα: Α. ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ & ΣΙΑ Ι.Κ.Ε. Pinol J-L, Walter F. (2007), Η σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη 1. Έως τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, Αθήνα: ΠΛΕΘΡΟΝ Burgel G. (2008), Η σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη 2. Από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο έως σήμερα, Αθήνα: ΠΛΕΘΡΟΝ
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-11-2020