ΗΘΙΚΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΗΘΙΚΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ / ETHICS OF SCIENCE AND TECHNOLOGY
ΚωδικόςΕ 104
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΙωάννης Μαρκόπουλος
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΜη Ενεργό
Course ID80003087

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΗΘΙΚΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2013 – 2014
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
80022882
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Θα ήταν ουσιαστικά χρήσιμο να υπήρχαν, ήδη από το Γυμνάσιο και το Λύκειο, επαρκείς, βασικές γνώσεις στη Φιλοσοφία και στην Ηθική. Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν είναι δεδομένο για τη χώρα μας, σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός αυτού του μαθήματος είναι να εισαγάγει,γενικότερα, τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στον ηθικό προβληματισμό - στην ηθική θεωρία και την ηθική πράξη (ethical theory and moral practice). Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μελέτη των διαφόρων ηθικών θεωριών, και στην ευαισθητοποίηση των φοιτητών και των φοιτητριών για ζητήματα κοινωνικο-ηθικής φύσεως, και εξειδικευμένα, επίσης, για την εφαρμογή των θεωριών αυτών στην αντιμετώπιση συγκεκριμένων περιβαλλοντικών και βιοηθικών προβλημάτων. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/φοιτήτριες θα μπορούν: - να κατανοήσουν την αμφίδρομη σχέση επιστήμης (και τεχνοεπιστήμης) και ηθικής - να γνωρίσουν και να κατανοήσουν ορισμένες βασικές ηθικές έννοιες, αρχές και θεωρίες. - να συζητήσουν κριτικά και συγκριτικά τις ηθικές θεωρίες. - να καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη αλλά και τον ηθικό στοχασμό. - να προσεγγίσουν ηθικά (from a moral point of view) ορισμένα σύγχρονα προβλήματα που εγείρονται από την αλματώδη ανάπτυξη της τεχνοεπιστήμης. - να αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν τον αξιολογικό ρόλο της ηθικής της επιστήμης και της τεχνολογίας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό εξετάζει την ηθική διάσταση και σημασία των αρχών, των κανόνων, των μεθόδων,των επιτευγμάτων αλλά και των κοινωνικών και περιβαλλοντικών συνεπειών και επιπτώσεων της επιστήμης και της τεχνολογίας, και διερευνά την επιστημονική δεοντολογία και την κοινωνική ευθύνη του επιστήμονα και της επιστημονικής, γενικότερα, κοινότητας. Μέσα από μια διερεύνηση της σχέσης της επιστήμης και της τεχνολογίας με την ηθική και τη θεωρία των αξιών, καθώς και μέσα από τη συστηματική και ουσιαστική παρουσίαση των σημαντικότερων ηθικών θεωριών - Ωφελιμισμός,Καντιανή Ηθική,Θεωρία του Κοινωνικού Συμβολαίου,Αρετολογική Ηθική,Θεωρία των Δικαιωμάτων,Θεωρία των τεσσάρων Αρχών, Φεμινιστική Ηθική -, και των βασικών τους αρχών, επιχειρείται η θεώρηση, αξιολόγηση και αντιμετώπιση συγκεκριμένων περιβαλλοντικών, και βιοηθικών , γενικότερα, ζητημάτων, και η αποκατάσταση της χαμένης ενότητας μεταξύ της τεχνοεπιστήμης και της ηθικής θεωρίας και πρακτικής.
Λέξεις Κλειδιά
Ηθικές θεωρίες, Βιοηθική, Ηθική της επιστήμης, Ηθική της τεχνολογίας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Και με διάλογο
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση γίνεται με γραπτή τελική εξέταση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-05-2014