Course Content (Syllabus)
1st lesson Introductory-Dating-Task Sharing and Conceptual Limitation / Periodicalization
2nd lesson History of education and interpretative
3rd lesson Education - Educational Policy - School
4th lesson Pedagogical currents from the 18th to the 20th century and their reflections in the Greek school
5th lesson Hostels
6th lesson Minority Education
7th lesson Presentations 1-3 and discussion
8th lesson Presentations 4-6 and discussion
9th lesson Presentations 7-9 and discussion
10th lesson Presentations 10-12 and discussion
11th lesson Presentations 13-15 and discussion
12th lesson Screening a film about C. Freinet's life and work and discussion
13th lesson View a film about Janusz Korczak's life and work and talk
Keywords
history of school, theory of school, Greece, Europe, 19th and 20th centruries
Additional bibliography for study
Βασική:
Reble, Alb. (2002). Ιστορία της Παιδαγωγικής. Μτφρ. Θ. Χατζηστεφανίδης & Σ. Χατζηστεφανίδη-Πολυζώη. Αθήνα: Εκδ. Παπαδήμα.
Γρόλλιος, Γ. (2011). Προοδευτική εκπαίδευση και αναλυτικό πρόγραμμα. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Κονδύλης, Π. (19983). Ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός. Αθήνα: Θεμέλιο.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Βρεττός, Ι. Ε. (2005). Θεωρίες της Αγωγής: Πλάτων-Comenius-Rousseau. Τόμ. Α΄. Αθήνα: [αε].
Δανασσής-Αφεντάκης, Αντ. (2000). Η εξέλιξη της παιδαγωγικής και διδακτικής σκέψης (17ος – 20ός αι.): Παιδαγωγικά σθστήματα. Αθήνα: [αε].
Δημαράς, Αλ. (επιμ.) (19982). Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε: Τεκμήρια ιστορίας. Τόμ. Α΄ και Β΄. Αθήνα: Εστία.
Δημαράς, Αλ. (2013). Ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης. Το “ανακοπτόμενο άλμα”: Τάσεις και αντιστάσεις στην ελληνική εκπαίδευση 1833-2000. Β. Βασιλού-Παπαγεωργίου (επιμ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Ζιώγου-Καραστεργίου, Σ. (2007). Διερευνώντας το φύλο: Ιστορική διάσταση και σύγχρονος προ-βληματισμός στη Γενική, Επαγγελματική και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Βάνι-ας.
Ζιώγου-Καραστεργίου, Σ. (2016) (επιμ.). Η παιδαγωγική σκέψη από τον Πλάτωνα ως τη Μ. Μο-ντεσσόρι. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη.
Κοντομήτρος, Γ. (2006). Η γερμανική Μεταρρυθμιστική Παιδαγωγική και οι επιδράσεις της στην ελληνική εκπαίδευση κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας.
Κυπριανός, Π. (2004). Συγκριτική ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης. Αθήνα: Βιβλιόραμα.
Μαυροσκούφης, Δ. Κ. (2015). Αναζητώντας τα ίχνη της Ιστορίας: Ιστοριογραφία, Διδακτική Μεθοδολογία και ιστορικές πηγές. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη.
Πυργιωτάκης Γ. Ε. (2007). Παιδαγωγική του Νέου Σχολείου. Μια συστηματική εξέταση παιδαγωγικών ιδεών από τον Έρβαρτο έως την ‘κλασική Μεταρρυθμιστική Παιδαγωγική’. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Πυργιωτάκης, Γ. Ε. (επιμ.) (2015). Διακεκριμένες προσωπικότητες της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Τερζής, Ν. Π. (20143). Μελέτη της εκπαίδευσης του Νεοελληνισμού: Πριν από το Κράτος-έξω από το Κράτος-στο Κράτος. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη.
Τσιούμης, Κ. (2008). Μειονοτικές ομάδες στην Ελλάδα (1919-1945). Θεσσαλονίκη: Ζυγός.
Φούκας, Β. (2014). Η παιδαγωγική θεωρία και επιστήμη στην Ελλάδα (18ος και 19ος αιώνας): Βα-σικοί εκπρόσωποι - αντιπροσωπευτικά κείμενα. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη.
Houssaye, J. (2000). Δεκαπέντε παιδαγωγοί. Σταθμοί στην Ιστορία της παιδαγωγικής σκέψης. Μτφρ. Δ. Καρακατσάνη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Röhrs, H. (1984). Το κίνημα της προοδευτικής εκπαίδευσης. Μτφρ. Κ. Δεληκωνσταντής – Σ. Μπουζάκης. Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη.