ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ,(ΕΠΙ)ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ,(ΕΠΙ)ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ / MULTICULTURALISM, COMMUNICATION, EDUCATION
Τίτλος στα ΓερμανικάMultikulturallität, Kommunikation, Erziehung (Multiculturalism, Communication, Education)
ΚωδικόςΑΚ0218-ΕΜ
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΑ΄ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΕμβάθυνση
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600012961

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 3
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣΧειμερινό/Εαρινό-3

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2015-2019)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 30
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-3

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ,(ΕΠΙ)ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600056861
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις αρχές και μεθόδους των τομέων της σημασιολογίας και πραγματολογίας, που εξετάζονται στο μάθημα «Γλωσσολογία IV», κρίνεται απαραίτητη.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Απόκτηση επιστημονικών γνώσεων σχετικά με: • θεωρητικές προσεγγίσεις (π.χ. συστημική ψυχοθεραπεία, αναστοχαστική πράξη) της ανάλυσης επικοινωνίας και κοινωνικών σχέσεων (ειδικότερα στο σχολείο), • την (πολυ-, δια-, υπερ-) πολιτισμική εκπαίδευση, • την (κριτική) ανάλυση λόγου, • τα χαρακτηριστικά του είδους επιστημονικό κείμενο, • σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα Ελλάδα και Γερμανία (αποκλεισμός στο σχολείο). Απόκτηση της ικανότητας (κριτικής) ανάλυσης λόγου επιστημονικών κειμένων. Ανάπτυξη της γλωσσικής/πολιτισμικής/κοινωνικής επίγνωσης σε θέματα αποκλεισμού στο σχολείο.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο σεμινάριο εξετάζονται οι παρακάτω ερωτήσεις: Πώς επιδρούν οι νεότερες κοινωνικές εξελίξεις στη διαμόρφωση της επικοινωνίας και των κοινωνικών σχέσεων στο σχολείο; Πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί να συμβάλουν στην αντιμετώπιση των προβλημάτων αποκλεισμού; Το σεμινάριο αυτό έχει ως στόχο την απόκτηση επιστημονικών γνώσεων σε σχέση με τα παραπάνω ζητήματα, όπως επίσης την ανάπτυξη της γλωσσικής / πολιτισμικής επίγνωσης των φοιτητών/τριών και της ικανότητάς τους για επικοινωνία και αναστοχασμό σε συνθήκες πολυπολιτισμικότητας. Στο σεμινάριο αναλύονται στο θεωρητικό πλαίσιο της (κριτικής) ανάλυσης λόγου ελληνικά και γερμανικά επιστημονικά κείμενα. Στα κείμενα αυτά διερευνώνται ζητήματα της (πολυ-, δια-, υπερ-) πολιτισμικής εκπαίδευσης και του αποκλεισμού στο σχολείο από κοινωνιογλωσσολογική, ψυχολογική, παιδαγωγική και αναστοχαστική οπτική.Στις εργασίες τους οι φοιτητές/τριες αναλύουν σε σύγκριση με τα επιστημονικά κείμενα δύο ακόμη είδη: εκλαϊκευτικά κείμενα ή βιντεάκια στο youtube, στα οποία εξετάζονται τα παραπάνω θέματα.
Λέξεις Κλειδιά
Πολυπολιτισμικότητα και αποκλεισμός στο σχολείο, γλωσσική / πολιτισμική επίγνωση, (κριτική) ανάλυση λόγου, διεπιστημονικές οπτικές Multikulturalität und Ausgrenzung in der Schule, sprachliche/kulturelle Bewusstheit, (Kritische) Diskursanalyse, interdisziplinäre Sichtweisen
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια783,1
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων321,3
Εκπόνηση μελέτης (project)401,6
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
6 ECTS Eνεργή συμμετοχή στο μάθημα, επιτυχής συμμετοχή σε τεστ σχετικά με τις θεωρητικές βασικές αρχές και μεθόδους του σεμιναρίου, προφορική παρουσίαση εργασίας και συνοπτική γραπτή παρουσίαση της εργασίας. H γραπτή εργασία θα περιέχει ένα κείμενο 1500 λέξεων περίπου και τις διαφάνειες της παρουσίασης. 9ECTS Eνεργή συμμετοχή στο μάθημα, επιτυχής συμμετοχή σε τεστ σχετικά με τις θεωρητικές βασικές αρχές και μεθόδους του σεμιναρίου, προφορική παρουσίαση εργασίας και αναλυτική γραπτή παρουσίαση της εργασίας. H γραπτή εργασία θα περιέχει ένα κείμενο 5000 λέξεων περίπου και τις διαφάνειες της παρουσίασης.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κωτσάκης, Δ. & Ε. Μουρελή & Ι. Μπίμπου & Ε. Μπουτουλούση & Χ. Αλεξανδρή & Ε. Γκέσογλου & Κ. Καραμανώλη & Α. Καρπούζα & Ε. Σπανοπούλου 2010. Αναστοχαστική Πράξη. Ο αποκλεισμός στο σχολείο. Αθήνα: Νήσος.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αμπατζόγλου Γρηγόρης 2001. Γλώσσα και μετανάστευση: ψυχολογικές διαστάσεις [Β7] Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός http://www.greek-language.gr/greekLang/studies/guide/thema_b7/index.html Αμπατζόγλου Γρηγόρης 2001. Μαθησιακές δυσκολίες και σχολική αποτυχία [Ζ1] Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός http://www.greek-language.gr/greekLang/studies/guide/thema_g1/index.html Αμπατζόγλου Γρηγόρης 2001. Παθολογία της γλώσσας [Ζ2] Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός http://www.greek-language.gr/greekLang/studies/guide/thema_g2/index.html Αμπατζόγλου Γρηγόρης - Γιάννης Τζιαρός (2001) Λογοθεραπεία- Λογοπεδική [Ζ3] Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός http://www.greek-language.gr/greekLang/studies/guide/thema_g3/index.html Αυδή, Ε. & E. Γεωργάκα 2009. Η συμβολή της ανάλυσης λόγου στη μελέτη της ψυχοθεραπείας. Μ. Πουρκός & Μ. Δαφέρμος (Επιμ.) Ποιοτικές Μέθοδοι Έρευνας στην Ψυχολογία και την Εκπαίδευση: Επιστημολογικά, Μεθοδολογικά και Ηθικά Ζητήματα. Τόμος Β., Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος, 295-318. Αυδή, Ε. & Ε. Μουρελή 2002: Ο εγκλωβισμός στο ρόλο του «κακού» και του «άριστου» μαθητή. Α. Αυδή & Α. Χρυσαφίδου (επιμ.), Ανακαλύπτοντας τον πλούτο της διαφορετικότητας μέσω της τέχνης. Θεσσαλονίκη: Πήγασος, 110-122. Buttny, R. & S. Kellog Rath 2007. Discursive practices in talking problems during a school-family meeting. Herburn, A. & S. Wiggins (Hrsg.) Discursive Research in Practice. New Approaches to Psychology and Interaction. New York: Cambridge University Press, 247-262. Butulussi, E. 2007. „Zur Herausbildung kultureller Bewusstheit in der Germanistik am Beispiel Griechenland“. Σε: Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache, 32, 113-125. Butulussi, E. 2011. Kritische Diskurs- und Wortschatzanalyse in der griechischen Germanistik: Multikulturell, multimedial, multidisziplinär. (http://www.gs.uoa.gr/fileadmin/gs.uoa.gr/uploads/synedria/Schnittstellen_Linguistik_und_Didaktik_2009.pdf), 44-57. Dowling, Emilia / Elsie, Osborne (επιμ.) (2001). Η οικογένεια και το σχολείο. Μια συστημική προσέγγιση από κοινού σε παιδιά με προβλήματα. Αθήνα: Gutenberg. Edwards, D. & Potter, J. (1992). Discursive Psychology. London: Sage. Ehlich, K. 1990. Zur Struktur der psychoanalytischen "Deutung". Ehlich, K. & Α. Koerfer u.a. (Hrsg.) Medizinische und therapeutische Kommunikation. Diskursanalytische Untersuchungen. Opladen: Westdt. Verl., 210–227. Goffmann, Erving 2006. Η παρουσίαση του εαυτού στην καθημερινή ζωή. Αθήνα: Εκδ. Αλεξάνδρεια. Θεοδωροπούλου, Μ. 2004. Βίωμα, συναίσθημα και μεταφορά. Εκ των υστέρων 11:141-160. Θεοδωροπούλου, Μ. 2004. Στα γλωσσικά μονοπάτια του φόβου. Ψυχισμός και γλώσσα. Αθήνα, Νήσος. Θεοδωροπούλου, Μ. 2008. Έφυγε…: Η μεταφορά ενός αμετάκλητου (;) αποχωρισμού. Στο Θέρμη και φως, Αφιερωματικός τόμος στη μνήμη του Α.-Φ. Χριστίδη, επιμ. Μ. Θεοδωροπούλου, 169-182. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Θεοδωροπούλου, Μ. 2012. Μεταφορά: ένας ευλύγιστος μηχανισμός; Στο Λόγος και νόηση: Συζητήσεις για τον λόγο στο Αιγινήτειο, επιμ. Ι. Ευδοκιμίδης & Κ. Πόταγας, 172-183. Αθήνα: Συνάψεις. Μετάλογος 2010. Σχολεία, εκπαίδευση και συστημικές ιδέες. Συστημικές προσεγγίσεις και ψυχοθεραπεία. Συστημική Εταιρεία Βορείου Ελλάδος. Τεύχος 18. Θεσσαλονίκη: Grapholine. Μουρελή, E. 2010. H Oμάδα της αναστοχαστικής πράξης: Παραδείγματα. Κωτσάκης, Δ. κ.ά. Αναστοχαστική Πράξη. Ο αποκλεισμός στο σχολείο. Αθήνα: Νήσος, 19-45. Mπίκος, Κ. 2004. Αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στη σχολική τάξη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Μπίμπου, I. 2010. Ψυχολογία και Σχολείο. Κωτσάκης, Δ. κ.ά. 2010. Αναστοχαστική Πράξη. Ο αποκλεισμός στο σχολείο. Αθήνα: Νήσος, 307-383. Mπουτουλούση, Ε. 2007. „Stereotyp, Hydrophobie, Hydrophilie: DaF-Unterricht und Metaphern des Deutschen und Griechischen in Multikulturalitätsdiskursen“. Σε: Redder A. (ed.) Diskurse und Texte. Festschrift für Konrad Ehlich zum 65. Geburtstag. Tübingen: Stauffenburg (Festschriften), 527-536. [2007] Mπουτουλούση, Ε. 2008β. «Μεταφορά και επιχειρηματολογία στον λόγο της πολυπολιτισμικότητας». Σε: Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα, Πρακτικά της 28ης Ετήσιας Συνάντησης του Τομέα Γλωσσολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., 21-22 Απριλίου, 2007: Γλώσσα και κοινωνία, 279-292. Mπουτουλούση, Ε. 2010α. «Ανοιχτός διάλογος και εκπαίδευση». Σε: Μετάλογος 18. Συστημική Εταιρεία Βορείου Ελλάδος, 118-130. [2010] Mπουτουλούση, Ε. 2010β. «Κοινωνικός αποκλεισμός και σχολείο». Σε: Κωτσάκης, Δ. / Μουρελή, Ε. / Μπίμπου, Α. / Μπουτουλούση, Ε. κ.ά. (2010). Αναστοχαστική Πράξη. Ο αποκλεισμός στο σχολείο. Αθήνα: Νήσος, 255-306. [2010] Mπουτουλούση, Ε. 2013. «Eπικοινωνία και σχέσεις στο μάθημα της Γερμανικής ως Ξένης Γλώσσας στο ελληνικό σχολείο: Προβλήματα και διεπιστημονικές προσεγγίσεις στον λόγο μιας ομάδας αναστοχαστικής πράξης για τη στήριξη εκπαιδευτικών». Σε: Πρακτικά Ημερίδας Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ: Διεπαφές ανάμεσα στη Γλωσσολογία και τη Διδακτική των γλωσσών: Η Γερμανική ως Ξένη Γλώσσα στην ελληνική εκπαίδευση. Αθήνα, 20.4.2013 [105-124: http://www.gs.uoa.gr/fileadmin/gs.uoa.gr/uploads/synedria/SLSD2013.pdf] Scarvaglieri, C. 2013. Nichts anderes als ein Austausch von Worten. Sprachliches Handeln in der Psychotherapie. Berlin/ Boston: De Gruyter. Σόντακ, Σ. 1993. Η νόσος ως μεταφορά. Το AIDS και οι μεταφορές του. Αθήνα: Ύψιλον. Σπανοπούλου, Ε. 2010. Φανεροί και αφανείς συμμέτοχοι στα γεγονότα της τάξης. Κωτσάκης, Δ. κ.ά. 2010. Αναστοχαστική Πράξη. Ο αποκλεισμός στο σχολείο. Αθήνα: Νήσος, 395-398. Στάμου, Α. 2014. «Η κριτική ανάλυση λόγου: Μελετώντας τον ιδεολογικό ρόλο της γλώσσας» Σε: Γεωργαλίδου, Μαριάνθη / Σηφιανού, Μαρία / Βίλλυ, Τσάκωνα (επιμ.) Ανάλυση Λόγου. Θεωρία και εφαρμογές. Αθήνα: Νήσος. 149-187. Χριστίδης, Α.Φ. 1999. «Όψεις της μεταφοράς». Δ. Κατή/Μ. Κονδύλη/Κ. Νικηφορίδου (επιμ.). Γλώσσα και νόηση. Επιστημονικές και φιλοσοφικές προσεγγίσεις. Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 197-206. Watzlawick, P. & J. Beavin-Bavelas & D. Jackson 1985. Menschliche Kommunikation. Formen, Störungen, Paradoxien. (7. Aufl.) Bern, Stuttgart, Wien: Hans Huber Verlag. Watzlawick, Paul / Janet, Beavin-Bavelas / Don, Jackson (2005): Ανθρώπινη Επικοινωνία και οι επιδράσεις της στη συμπεριφορά. Χαραλαμπάκη, Κάτια (Επιστ. Επιμ.) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Wodak, R. 1981. How do I put my problem? Problem presentation in therapy and interview. Text 1(2), 191-213. Wodak, R. 1996. Disorders of Discourse. London, New York: Longman. Wodak-Leodolter, R. 1980. Problemdarstellungen in gruppentherapeutischen Situationen. In: Ehlich, K. (Hg.) Erzählen im Alltag. Frankfurt M: Suhrkamp, 179-208.
Τελευταία Επικαιροποίηση
29-09-2016