ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι / HISTORY OF THE THEATRE I
ΚωδικόςΣΤ0101
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΙουλία Πιπινιά
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000531

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό115

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2015-2018)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 81
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό114,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600061494
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα προσφέρεται στο πρώτο εξάμηνο του πρώτου έτους, επομένως δεν έχει προαπαιτήσεις.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα ως το πρώτο ενός κύκλου πέντε μαθημάτων έχει διπλό στόχο : α. μια πρώτη εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με τις μεθόδους της ιστοριογραφίας και τα εργαλεία της ιστορικής έρευνας στο συγκεκριμένο αντικείμενο, και β. τη γνώση και κατανόηση των ποικίλων εξελίξεων στο χώρο του θεάτρου. Επομένως, σκοπός του είναι, μέσω της κριτικής αποτίμησης των καλλιτεχνικών διεργασιών και αλλαγών, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να έρθουν σε επαφή με διαφορετικές πολιτισμικές παραδόσεις και εποχές, να γνωρίσουν τους όρους και τρόπους της θεατρικής δημιουργίας και να αποκτήσουν μια πρώτη εικόνα των εφαρμογών και ερωτημάτων της ιστορικής έρευνας στο πεδίο των θεατρικών σπουδών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Είναι το πρώτο μάθημα από μια σειρά πέντε παραδόσεων που εξετάζουν τις εξελίξεις στη θεατρική τέχνη από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας. Το συγκεκριμένο μάθημα εστιάζει στις θεατρικές κατακτήσεις και τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα λαών και παραδόσεων κυρίως της Ευρώπης και της Ασίας από την αρχαιότητα έως και την εποχή της Αναγέννησης. Οι παραδόσεις ξεκινούν με μια σύντομη εισαγωγή στον αντικείμενο της ιστορίας του θεάτρου και στις μεθόδους της θεατρικής ιστοριογραφίας που αξιοποιούνται στο σύνολο των συναντήσεων. Στη συνέχεια εξετάζονται οι απαρχές του θεάτρου, η δραματουργία και οι σκηνικές πρακτικές του αρχαίου ελληνικού και ρωμαϊκού κόσμου, όψεις του θρησκευτικού θεάτρου κυρίως στην Ινδία και την Ιαπωνία, ο ευρωπαϊκός Μεσαίωνας και οι κατακτήσεις της δραματικής θεωρίας, γραφής και σκηνής στα χρόνια της Αναγέννησης. Το μάθημα στηρίζεται αφενός στο σχολιασμό αντιπροσωπευτικών δραματικών κειμένων (Πλαύτος, Μακιαβέλι, Ζεαμί, Μάρλοου, Σαίξπηρ κ.ά.) και αφετέρου στη μελέτη της τέχνης του θεάτρου ως καλλιτεχνικής δημιουργίας και κοινωνικού φαινομένου. • • ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ (Ζητήματα ιστορίας, ιστοριογραφίας και περιοδολόγησης, πηγές της θεατρικής ιστορίας, τεκμήρια και έρευνα, ιστορία και ερμηνεία) • ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΚΟΣΜΟ, Ι (προφορικές παραδόσεις, θρησκευτικές τελετουργίες και παράσταση, απαρχές του θεάτρου και το θέατρο στην αρχαία Ελλάδα: θρησκεία, ιστορία και πολιτική, η θεατρικότητα στον ελληνιστικό κόσμο) • ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΚΟΣΜΟ, ΙΙ: νέα κωμωδία – ρωμαϊκό θέατρο (Δράμα, σκηνικές συμβάσεις, ελληνιστικά και ρωμαϊκά θέατρα, μίμοι, ‘λαϊκά’ θεάματα) Έργα: Πλαύτος, Αμφιτρύων • ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ: ΙΝΔΙΑ-ΙΑΠΩΝΙΑ (Σανσκριτικό δράμα και παράσταση, Είδη και σκηνικές πρακτικές του παραδοσιακού θεάτρου της Ιαπωνίας) Έργα: Ζεαμί Μοτοκίγιο, Το Φιλιατρό του Πηγαδιού • ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΜΕΣΑΙΩΝΑΣ (Λειτουργικό δράμα, υπαίθριες παραστάσεις, θρησκευτικό και κοσμικό δράμα, το θέατρο στο Βυζάντιο) • ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ, 15ος -17ος αιώνας (Ο Ουμανισμός στις ευρωπαϊκές χώρες: το νεοκλασικό ιδεώδες, τα δραματικά είδη, νέες σκηνικές πρακτικές, εξελίξεις στην αρχιτεκτονική του θεάτρου, Κομέντια ντελ’ άρτε) Έργα: Νικολό Μακιαβέλλι, Ο Μανδραγόρας • Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ: ελισαβετιανή σκηνή (Επαγγελματική σκηνή, θίασοι, ελισαβετιανή δραματουργία: είδη και σκηνικές πρακτικές, θέατρο και πολιτική) Έργα: Κρίστοφερ Μάρλοου, Ο Εβραίος της Μάλτας Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Οθέλλος Μπεν Τζόνσον, Βολπόνε
Λέξεις Κλειδιά
Ιστορία θέατρου, απαρχές, αρχαία Αθήνα, ρωμαϊκό θέατρο, σανσκριτικό θέατρο, ιαπωνικό θέατρο, Μεσαίωνας, Αναγέννηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
  • Επιλογή άρθρων
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση powerpoint και διαδικτυακού υλικού στα μαθήματα, υλικό και αξιοποίηση των βοηθημάτων του elearning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων55.52,2
Εξετάσεις271,1
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών/τριών στηρίζεται στην παρακολούθηση και συμμετοχή στη συζήτηση που αναπτύσσεται κατά τις εβδομαδιαίες παραδόσεις, στη μελέτη του υλικού προς προετοιμασία (θεατρικά έργα), στην συζήτηση των θεατρικών κειμένων στις συναντήσεις και στην κατανόηση της συνιστώμενης βιβλιογραφίας και στην αξιοποίηση των έργων, όπως αυτά θα αποτυπωθούν στην τελική γραπτή εξέταση. Οι πληροφορίες αυτές μοιράζονται σε φυλλάδιο στο πρώτο μάθημα, αναρτώνται στο σάιτ του Τμήματος (πληροφορίες για το μάθημα) και στο blackboard του μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1.Phyllis Hartnoll – Peter Found (επιμ.), Λεξικό του θεάτρου, μτφ. Νίκος Χατζόπουλος, Νεφέλη, Αθήνα 2000. 2.Erika Fischer-Lichte, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τ. 1: Από την αρχαιότητα στους γερμανούς κλασικούς, μτφ. Γιάννης Καλλιφατίδης, Πλέθρον, Αθήνα 2012. 3.1. Oscar Brockett και Franklin J. Hildy, Ιστορία του θεάτρου, τμ. 1, μτφ. Μ. Βιτεντζάκης, Α. Γαϊτάνα, Α. Κεχαγιάς, Μ. Χατζηεμμανουήλ, ΚΟΑΝ, Αθήνα 2013.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι ΕΠΙΛΟΓΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ Απαρχές του θεάτρου Oscar Brockett και Franklin J. Hildy, Ιστορία του θεάτρου, τμ. 1, μτφ. Μ. Βιτεντζάκης, Α. Γαϊτάνα, Α. Κεχαγιάς, Μ. Χατζηεμμανουήλ, ΚΟΑΝ, Αθήνα 2013, σ. 1-12 Eλληνιστικά χρόνια - Μίμοι - Ρωμαϊκό θέατρο Άγγελος Χανιώτης, Θεατρικότητα και δημόσιος βίος στον ελληνιστικό κόσμο, Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2009, σελ. 34-39. Horst-Dieter Blume, Εισαγωγή στο αρχαίο θέατρο, μτφ. Μαρία Ιατρού, Μ.Ι.Ε.Τ, Αθήνα 1993, σελ. 127-149 και 192-203. Gregor Maurach, Επίτομη ιστορία της κωμωδίας στην αρχαιότητα, επιστημονική επιμ. –πρόλ. Ιωάννα Ν. Παπαδοπούλου, μτφ. Μαίρη Λιβανίου, Μεταίχμιο, Αθήνα 2006, σελ. 231-236. Florence Dupont, Η αυτοκρατορία του ηθοποιού: το θέατρο στην αρχαία Ρώμη, μτφ. Σοφία Γεωργακοπούλου, Μ.Ι.Ε.Τ, Αθήνα 2003, σελ. 113-124, 133-171, 589-592. Βασίλης Μανδηλαράς, «Εισαγωγή» στον τόμο: Οι μίμοι του Ηρώνδα, Καρδαμίτσας, Αθήνα 1986, σελ. 19-27. Το θέατρο στην Ιαπωνία «Μορφές του Παραδοσιακού Θεάτρου της Ιαπωνίας», Θεατρικά Τετράδια 4 (Οκτώβριος 1980), σελ. 3-10. Κλαίρη Παπαπαύλου «Ζεαμί» (Αφιέρωμα στο ιαπωνικό θέατρο Νο), Ανακύκληση 11 (Σεπτ. – Οκτ. 1987), σελ. 161-163. Μεσαίωνας Phyllis Hartnoll, Ιστορία του Θεάτρου, μτφ. Ρούλα Πατεράκη, Υποδομή Αθήνα 1980, σελ. 36-57. Erika Fischer-Lichte, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τ. 1: Από την αρχαιότητα στους γερμανούς κλασικούς, μτφ. Γιάννης Καλλιφατίδης, Πλέθρον, Αθήνα 2012, σελ. 77-110. Αναγέννηση Monroe C. Beardsley, Ιστορία των αισθητικών θεωριών, μτφ. Δημοσθένης Κούρτοβικ – Παύλος Χριστoδουλίδης, Νεφέλη, Αθήνα 1989, σελ. 126-128. Phyllis Hartnoll, Ιστορία του Θεάτρου, μτφ. Ρούλα Πατεράκη, Υποδομή Αθήνα 1980, σελ. 58-81. Έφη Βαφειάδη, «Νικολό Μακιαβέλλι, 1969-1527» και «Ο Μακιαβέλλι και το θέατρο» (3 σελ.) και «Το θέατρο και το δράμα στην Αγγλία από το 1485 μέχρι το 1660» (22 σελ.). Frank Kermode, Όλος ο κόσμος μια σκηνή. Η εποχή του Σαίξπηρ, μτφ. Λήδα Φιλιπποπούλου, Μ.Ι.Ε.Τ, Αθήνα 2011, σελ. 89-127. Τίνα Κροντήρη, Ο Σαίξπηρ, η Αναγέννηση κι εμείς, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2002, σελ. 103-122.
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-03-2017