ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ IV

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ IV / DIRECTION WORKSHOP IV
Κωδικός4ΕΣΘ1
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΠερικλής Χούρσογλου
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280007541

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 174
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό427

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ IV
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία6
Ώρες Συνολικά78
Class ID
600066372

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Κινηματογράφου
Όροφος-
ΑίθουσαΠΛΑΤΩ 1ου ΟΡΟΦΟΥ (581)
ΗμερολόγιοΤρίτη 15:45 έως 21:05
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γαλλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές μαθαίνουν να χωρίζουν την δράση μιας σκηνής σε μικρότερα μέρη. Εμβαθύνουν στην λειτουργία κάθε μέρους. Ντεκουπάζ. Εμπεδώνουν στον σχεδιασμό του ντεκουπάζ μιας σκηνής. Μαθαίνουν να επιλέγουν τον τρόπο κινηματογράφησης της δράσης κάθε μέρους: Θέση της κινηματογραφικής μηχανής, κίνηση της μηχανής, είδος της κίνησης. Μαθαίνουν να αναγνωρίζουν το ύφος κινηματογράφησης σε μια ταινία και να επτυγχάνουν το ύφος στις δικές τους ταινίες. * Φέτος, μέσα από ασκήσεις που έγιναν στα εργαστήρια επιδιώχθηκε αφενός η εξοικείωση των φοιτητών με την διαδικασία του ντεκουπάζ και η εμπέδωση των βασικών στοιχείων και εννοιών που το απαρτίζουν, αφετέρου η κατανόηση της λειτουργίας του ύφους στη διαδικασία της δημιουργίας του.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Οργάνωση της δράσης, του χώρου και του χρόνου μιας σκηνής. Μιζανσέν. Ντεκουπάζ. Σχεδιασμός ντεκουπάζ. Παραδείγματα ντεκουπάζ. Τι φέρει κάθε πλάνο; Η σύγκρουση μέσα σε ένα πλάνο. Μάστερ πλάνο. Πλάνο εδραίωσης, πλάνο επανεδραίωσης. Κλίμακα πλάνων. Ο ρόλος της κινηματογραφικής μηχανής. Η επιλογή της θέσης της κινηματογραφικής μηχανής, "αφηγείται". Η συμμετρία μέσα στην σκηνή. Champ contre champ (σαμ κοντρ σαμ). Οργάνωση όλων των στοιχείων μίας σκηνής σε σχέση με την λειτουργία της μέσα στην ταινία. Ενώσεις πλάνων. Ενώσεις σκηνών. Η σκηνή σαν ένα μονοπλάνο. Νεκρός χρόνος. Εκτός κάδρου. Στόρυ μπορντ. "Key frames". Σύνθεση κάδρου. Ύφος.
Λέξεις Κλειδιά
Πλάνο, Οργάνωση μια σκηνής, Ντεκουπάζ, Θέση μηχανής, Υφος, Κάδρο, Μιζανσέν.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Στην διάρκεια των εργαστηρίων προβάλλονται ταινίες ή αποσπάσματα ταινιών και μελετάται το ντεκουπάζ σε αυτές/αυτά. Στην διάρκεια των εργαστηρίων οι φοιτητές πραγματοποιούν ενδιάμεσες ασκήσεις (συνήθως 4), όπου το βάρος πέφτει στο "ύφος" της κινηματογράφησης. Προβάλλονται και σχολιάζονται οι ενδιάμεσες ασκήσεις (ασκήσεις ύφους) που πραγματοποιούν οι φοιτητές. Μετά κάθε μάθημα, διανέμονται ηλεκτρονικά σημειώσεις με ό,τι έγινε στο μάθημα. Με τις σημειώσεις αυτές αφενός οι φοιτητές θυμούνται όσα έγιναν και όσα ειπώθηκαν στο εργαστήριο, αφετέρου σχηματοποιούνται σε αυτές (τις σημειώσεις) στοιχεία της θεωρίας και της πρακτικής της διδασκαλίας ηθοποιών. Διανέμονται επίσης οι παρατηρήσεις του Π. Χούρσογλου για κάθε μία από τις ενδιάμεσες ασκήσεις ύφους που έχουν πραγματοποιήσει οι φοιτητές.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις903
Εργαστηριακή Άσκηση130,4
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο180,6
Εκπόνηση μελέτης (project)100,3
Καλλιτεχνική δημιουργία802,7
Σύνολο2117,0
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται με βάση τα εξής κριτήρια: - Κυρίως το συνολικό αποτέλεσμα της ταινίας και την ατομική επίδοση κάθε συντελεστή. - Την επίδοση στις εργασίες που έγιναν μέσα στα εργαστήρια. - Την παρακολούθηση των εργαστηρίων και τη συμμετοχή τους σε αυτά. * Κάθε μία εργασία αξιολογείται και βαθμολογείται ανάλογα με τη δυσκολία της.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βιβλιογραφία: 1. SIETY Emmanuel, Το πλάνο, μτφρ. Σωτήρης Καρκανιάς, εκδ. Πατάκη 2003. 2. ARIJON Daniel, Η γραμματική της φιλμικής γλώσσας Ι&ΙΙ, μτφρ. Βασίλης Βουτσινάς, εκδ. Plano 1986. 3. ΜΑΜΕΤ Ντέϊβιντ, Σκηνοθετώντας μια ταινία, μτφρ. Νίκος Σαββάτης, εκδ. Πατάκη 1998. 4. LANDAU Camile – WHITE, Tiare, 161 Μυστικά για ένα νέο κινηματογραφιστή, μτφρ. Κατερίνα Κακλαμάνη, εκδ. Πατάκη 2008.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ανάλογα με το περιεχόμενο κάθε άσκησης ντεκουπάζ, μπορεί να δοθεί πρόσθετη βιβλιογραφία που αφορά στο ντεκουπάζ των ταινιών ενός συγκεκριμένου είδους.
Τελευταία Επικαιροποίηση
25-04-2017