Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εισάγει τους/τις φοιτητές/ήτριες στο επιστημονικό πεδίο της απόκτησης δεύτερης γλώσσας. Μετά από μια σύντομη επισκόπηση θεωριών απόκτησης μητρικής γλώσσας και τύπων διγλωσσίας, γίνεται αναλυτική παρουσίαση των παρακάτω.
1. Θεωρίες απόκτησης πρώτης γλώσσας (Γ1): συμπεριφορισμός, γενετική θεωρία, υπόθεση της διεπίδρασης.
2. Θεωρίες απόκτησης δεύερης γλώσσας (Γ2): συμπεριφορισμός, γενετική θεωρία, υπόθεση της διεπίδρασης, μοντέλο επεξεργασίας πληροφοριών, συνδετισμός.
3. Η επιρροή του συμπεριφορισμού στη Γ2:.
4. Η επιρροή της καθολική γραμματικής στη Γ2: μοντέλο εποπτικού μηχανισμού.
5. Γνωστικοί και ψυχολογικοί παράμετροι στη Γ2: ευφυΐα, τρόποι εκμάθησης, ηλικία και υπόθεση της κρίσιμης περιόδου, έφεση, προσωπικότητα, κίνητρα και στάσεις, πεποιθήσεις.
6. Διαγλώσσα: γραμματική, λεξιλόγιο, πραγματολογία και φωνολογία. Αντιπαραβολική ανάλυση, ανάλυση λαθών, αναπτυξιακά στάδια, ο ρόλος της Γ1, απολίθωση, αποφυγή.
7. Η επίδραση του μαθησιακού περιβάλλοντος στην απόκτηση Γ2: φυσική έκθεση/διδασκαλία, παραδοσιακή / επικοινωνιακή διδασκαλία.
8. Είδη και επίδραση ανατροφοδότησης στα γλωσσικά λάθη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Lightbown, Ρ.Μ. and Spada Ν. 2006. How languages are learned. Oxford: Oxford University Press.
Dulay, H., Burt, M. and Krashen, S. 1982. Language two. Oxford: Oxford University Press. (Chapter 3: Internal processing, Chapter 4: Effects of personality & age, Chapter 5: The role of the first language)
Gass, S. and Selinker, L. 2008. Second language acquisition: An introductory course. New Jersey: Lawrence Erlbaum. (Chapter 4: The role of the native language: an historical overview)
Krashen, S. D. 1985. The input hypothesis: Issues and implications. New York: Longman. (Chapters 1 & 2).
Selinker, L. 1992. Rediscovering interlanguage. London: Longman. (Chapter 1: Beginnings: Fries, Lado, Chapter 2: Towards Interlanguage: Uriel Weinreich)