Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-Είναι εξοικειωμένοι με τις ποικίλες κοινωνιοψυχολογικές ερμηνείες του ρατσισμού και των διομαδικών σχέσεων
-Είναι σε θέση να κατανοήσουν σύγχρονα διομαδικά φαινόμενα
-Είναι εξοικειωμένοι με τις μεθόδους έρευνας της προκατάληψης και του ρατσισμού
-Είναι σε θέση να συγγράψουν μικρές ερευνητικές προτάσεις και ερευνητικές εργασίες
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι η επισκόπηση των θεωριών της κοινωνικής ψυχολογίας για την προκατάληψη και το ρατσισμό και η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με ερευνητικές προσεγγίσεις κι εφαρμογές στο πεδίο των διομαδικών σχέσεων. Στη διάρκειά του οι φοιτητές/τριες παρακολουθούν δίωρες θεωρητικές διαλέξεις που εστιάζουν στα παρακάτω θέματα: • Η εισαγωγή της έννοιας της προκατάληψης στην κοινωνική ψυχολογία και οι πρώτες προσπάθειες μέτρησής της • Kοινωνιογνωστικές ερμηνείες • Ψυχοδυναμικές προσεγγίσεις • Προσεγγίσεις που βασίζονται στη Θεωρία της Κοινωνικής Ταυτότητας • Θεωρίες «νέου ρατσισμού» • Η Δια/του λόγου Ψυχολογία και η ανάλυση του ρατσιστικού λόγου • Ιδεολογικά διλήμματα και Ρητορική. Παράλληλα κατά τη διάρκεια μονόωρης άσκησης αναπτύσσονται και εξετάζονται συγκριτικά οι πιθανές εφαρμογές και η συνεισφορά των ποικίλων ερευνητικών προσεγγίσεων στη μελέτη του ρατσισμού και των διομαδικών σχέσεων (έρευνα στερεοτύπων, κλίμακες κοινωνικών στάσεων, μελέτη του «νέου ρατσισμού» ρατσισμού, ανάλυση του ρατσιστικού λόγου). Οι φοιτητές/τριες καλούνται να διατυπώσουν ερευνητικές προτάσεις και να εφαρμόσουν στην πράξη συγκεκριμένες μεθόδους συλλογής και ανάλυσης δεδομένων.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Billig, M. (1985). Prejudice, categorisation and particularisation: From a perceptual to a rhetorical approach. European Journal of Social Psychology, 15, 79-103.
Campell, T. (1990). Στερεότυπα και αντίληψη των διαφορών μεταξύ των ομάδων. Στο Σ. Παπαστάμου (Επιμ. Εκδ.) Διομαδικές Σχέσεις: Σύγχρονες Έρευνες στην Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Οδυσσέας.
Milner, D. (1990). Φυλετική προκατάληψη. Στο Σ. Παπαστάμου (Επιμ. Εκδ.) Διομαδικές Σχέσεις: Σύγχρονες Έρευνες στην Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Οδυσσέας.
Παπαστάμου, Σ. Προδρομίτης, Γ,.& Παυλόπουλος, Β. (2010) (Επιμ. Εκδ.) Κοινωνική σκέψη, νόηση και συμπεριφορά: 29 Έλληνες κοινωνικοί ψυχολόγοι ανα-κρίνουν την επιστήμη τους. Αθήνα: Πεδίο.
Samelson, F. (1978). From ‘race psychology’ to ‘studies in prejudice’: Some observations on the thematic reversal in social psychology. Journal of the History of the Behavioural Sciences, 14: 265-278.
Tajfel, H. (1990). Συνεργασία μεταξύ ανθρώπινων ομάδων. Στο Σ. Παπαστάμου (Επιμ. Εκδ.) Διομαδικές Σχέσεις: Σύγχρονες Έρευνες στην Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Οδυσσέας.
Tajfel, H. & Forgas, J.P.(1990). Κοινωνική κατηγοριοποίηση: γνώσεις, αξίες και ομάδες. Στο Σ. Παπαστάμου (Επιμ. Εκδ.) Διομαδικές Σχέσεις: Σύγχρονες Έρευνες στην Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Οδυσσέας.
Turner, J. (1990). Προς ένα γνωστικό επαναπροσδιορισμό της κοινωνικής ομάδας. . Στο Σ. Παπαστάμου (Επιμ. Εκδ.). Διομαδικές Σχέσεις: Σύγχρονες Έρευνες στην Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Οδυσσέας.
Δραγώνα, Θ. και Φραγκουδάκη, Α. (2008) (Επιμ. Εκδ) Πρόσθεση όχι Αφαίρεση, Πολλαπλασιασμός όχι Διαίρεση: Η μεταρρυθμιστική παρέμβαση στην Εκπαίδευση της μειονότητας της Θράκης. Αθήνα : Μεταίχμιο.