Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα εξετάζει τις εξελίξεις στον χώρο του θεάτρου από τα μέσα στο 16ου αιώνα έως και τα μέσα του 19ου. Καλύπτει κυρίως τις εξελίξεις στην Ευρώπη που συνδέονται με την απόληξη της Αναγέννησης και την ανάδυση του νεοτερικού κόσμου (από την Αγγλία της Παλινόρθωσης και την Γαλλία του νεοκλασικισμού έως τον «χρυσό αιώνα» της ισπανικής δραματουργίας, την εποχή των Φώτων αλλά και το ξέσπασμα του Ρομαντισμού). Αναφορές γίνονται και στην ανάπτυξη του θεάτρου στην αμερικανική ήπειρο όσο και τα νέα είδη που ανθίζουν στην Ασία. Το μάθημα στηρίζεται αφενός στην ανάλυση και το σχολιασμό αντιπροσωπευτικών δραματικών κειμένων (Λόπε ντε Βέγα, Μολιέρος, Μαριβώ, Γκαίτε κ.ά.) και αφετέρου στη μελέτη της εξέλιξης του θεάτρου, ως καλλιτεχνικής μορφής και κοινωνικού φαινομένου, την εποχή του Nεοκλασικισμού, του Διαφωτισμού και του Ρομαντισμού.
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1. Εισαγωγή: οι κατακτήσεις της Αναγέννησης και η κυριαρχία του κοσμικού θεάτρου.
2. Ισπανικό θέατρο του Χρυσού Αιώνα –θρησκευτικές παραστάσεις (Autos Sacramentales) και κοσμικό θέατρο (Lope de Vega, Calderón).
3. Γαλλικός Κλασικισμός (Corneille, Racine, Molière)
4. Το Αγγλικό θέατρο της Παλινόρθωσης του 17ου αιώνα (Wycherley, Congreve). Αλλαγές στον θεσμό του θεάτρου και εξελίξεις στην θεατρική τέχνη στην Αγγλία του 18ου αιώνα (Goldsmith, Sheridan, Garrick)
5. Ο Αιώνας των Φώτων και το θέατρο στη Γαλλία του 18ου αιώνα (Marivaux, Diderot, Beaumarchais)
6. Ιταλικό θέατρο του 18ου αιώνα (Goldoni και Gozzi).
7. Γερμανικό θέατρο μέχρι τα τέλη του 18ου αιώνα (Sturm und Drang, Lessing, Schiller).
8. Ο ρομαντισμός στο θέατρο: εθνικές σχολές δραματουργίας, οι κύριοι εκπρόσωποί του στην ευρωπαϊκή σκηνή. Η περίπτωση της Βρετανίας (Coleridge, Shelley)
9. Ο ρομαντισμός στο θέατρο: Γερμανία (Goethe, Kleist, Büchner), Γαλλία (Hugo, Dumas, Musset)
10. Λαϊκά θεάματα στην Ευρώπη (18ος-19ος αι.): Ο διαχωρισμός του θεάτρου σε ‘υψηλό’ και λαϊκό, τα λαϊκά θεάματα και το κοινό τους, δραματικά είδη, σκηνικές πρακτικές.
11. Ρωσία: τάσεις και εκπρόσωποι (Γκριμπογέντοφ, Πούσκιν, Γκόγκολ)
12. Νέα δραματικά είδη στην Ασία: Κατακάλι (Ινδία), Καμπούκι (Ιαπωνία)
13. Το θέατρο στον Νέο Κόσμο: η περίπτωση των ΗΠΑ.
Διευκρίνιση: σε κάθε παράδοση θα μοιράζονται σημειώσεις με τα κύρια σημεία του μαθήματος, καθώς και συμπληρωματικές βιβλιογραφικές αναφορές.
Για περισσότερες πληροφορίες βλ. τη σελίδα του μαθήματος στο E-learning.
Λέξεις Κλειδιά
Iστορία, Θέατρο, Ευρώπη, Βόρεια Αμερική, Ασία, 17ος, 18ος, 19ος αιώνας, Νεοκλασικισμός, Διαφωτισμός, Ρομαντισμός
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΡΓΩΝ
1.Lope de Vega, Φουέντε Οβεχούνα (1614)
2.Calderón, Η ζωή είναι όνειρο (1636)
3. Corneille, Σιντ (1636)
4. Racine, Φαίδρα (1677)
5. Molière, Σχολείο Γυναικών (1662)
6. --, Μισάνθρωπος (1666)
7. Marivaux, Το παιχνίδι του έρωτα και της τύχης (1730)
8. Goldoni, Υπηρέτης Δυο Αφεντάδων (1745)
9. Beaumarchais, Ο κουρέας της Σεβίλλης (1774)
10. Schiller, Έρωτας και ραδιουργία (1784)
11. Goethe, Φάουστ (1808, 1831)
12. Shelley, Τσέντσι (1819)
13. Büchner, Ο θάνατος του Δαντόν (1835)
14. Hugo, Ερνάνης (1831)
15. Γκριμπογέντοφ, Συμφορά από το πολύ μυαλό (1822-1825)