Μουσική ερμηνεία και μουσική ανάλυση (Σεμινάριο)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜουσική ερμηνεία και μουσική ανάλυση (Σεμινάριο) / Music performance and music analysis (Seminar)
ΚωδικόςΘΑ2002
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013904

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής746
ΣύνθεσηΕπιλογής746

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜουσική ερμηνεία και μουσική ανάλυση (Σεμινάριο)
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Ώρες Συνολικά78
Class ID
600072515

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 9 (318)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 18:00 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Επιθυμητή η καλή γνώση αγγλικής γλώσσας. Απαραίτητη η γνώση παιξίματος κάποιου μουσικού οργάνου.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι μαθητές θα μπορούν: - Να κατανοήσουν τη σχέση θεωρία και πράξης στην εκτέλεση της μουσικής. - Να εξηγήσουν τις αποφάσεις τους σχετικά με την ερμηνεία ενός συγκεκριμένου έργου στη βάση αναλυτικών, αισθητικών και ιστορικών παρατηρήσεων. - Να αναπτύξουν τη δεξιότητα κριτικής χρήσης των ηχογραφημένων και βιντεοσκοπιμένων εκτελέσεων του μουσικού έργου που ερμηνεύουν, ως σημαντικό εργαλείο στο 'στήσιμο' της δικής τους εκτέλεσης.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μέχρι πρόσφατα, και σε μεγάλο βαθμό και σήμερα, οι σπουδές για την εκτέλεση της μουσικής εστίαζαν σε πρακτικά ζητήματα εκτέλεσης (δυναμικές, άρθρωση, δακτυλοθεσία, κτλ.). Στο παρόν μάθημα αναπτύσσεται μία πολύπλευρη προσέγγιση στη μουσική ερμηνεία, κατά την οποία η μουσική θεωρία και ανάλυση παίζει σημαντικό ρόλο. Ο κάθε φοιτητής μελετά τα επιλεγμένα έργα τόσο πρακτικά, όσο και θεωρητικά (ανάλυση της δομής, διερεύνηση των αισθητικών πλευρών, κτλ.). Σημαντικό εργαλείο που αναπτύσσεται προς αυτή την κατεύθυνση είναι η ικανότητα κριτικής αποτίμησης ήδη καταγεγραμμένων (σε ήχο ή/και βίντεο) εκτελέσεων του έργου. Η συζήτηση της εξέλιξης των εργασιών από τον διδάσκοντα και τους φοιτητές γίνεται σε ώρες γραφείου. Με άλλα λόγια, το παρόν μάθημα αντανακλά τη διεθνή τάση των τελευταίων δεκαετιών προς ανανέωση της μουσικολογικής έρευνας με επίκεντρο τη μελέτη του ιδίου του ήχου (και όχι μόνο της παρτιτούρας), έχοντας ως στόχο την πρακτική εφαρμογή της θεωρητικής αναλυτικής και αισθητικής/ ιστορικής γνώσης στο κτίσιμο μίας συνειδητής και δομικά ολοκληρωμένης μουσικής ερμηνείας και εκτέλεσης.
Λέξεις Κλειδιά
Εκτέλεση, ερμηνεία, ανάλυση, μουσική θερωρία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση υπολογιστή για να έρθουν σε επαφή οι φοιτητές με προηγούμενες ερμηνείες. Χρήση μηχανής ηχογράφησης για την αποτίμηση της ερμηνείας των ιδίων των φοιτητών. Χρήση υπολογιστή για την επικοινωνία με τους φοιτητές.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων391,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών421,4
Μουσκή μελέτη/εξάσκηση602
Σύνολο1806
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση περιλαμβάνει δύο γραπτές θεωρητικές εργασίες και μία δημόσια συναυλιακή παρουσίαση. Η πρώτη εργασία αφορά τη βιβλιογραφική επισκόπιση του ζητήματος στο οποίο επικεντρώνεται ο φοιτητής, καθώς και την κριτική αποτίμηση 4, τουλάχιστον, μουσικών ερμηνειών ενός έργου. Η δεύτερη αφορά τη σχέση θεωρίας και ερμηνείας του επιλεγμένου προς εκτέλεση μουσικού έργου. Η δημόσια εκτέλεση του μουσικού έργου πραγματοποιείται σε δημόσια συναυλία στο τέλος του εξαμήνου και ακολουθείται από μία μικρή προφορική συζήτηση. Ο τρόπος αξιολόγησης αναγγέλλεται στο πρώτο μάθημα, και, επίσης, αναφέρεται στις σημειώσεις.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Berry, Wallace, 1989: Musical Structure and Performance, New Haven, Yale University Press. Bowen, José, 1999: "Finding the Music in Musicology: Performance History and Musical Works", στο Cook, Nicholas, Everist, Mark (επιμ.), Rethinking Music, New York, Oxford, Oxford University Press, 424-451. Butt, John, 2004: Playing with History, The Historical Approach to Musical Performance, Cambridge, Cambridge University Press. Cone, Edward T., 1968: Musical Form and Musical Performance, New York, W. W. Norton & Company. Cook, Nicholas, 2014: Beyond the Score, Music as Performance, Oxford, New York, Oxford University Press. Dunsby, Jonathan, 1995: Performing Music: Shared Concerns, Oxford, The Clarendon Press. Leech-Wilkinson, Daniel, 2009: The Changing Sound of Music: Approaches to Studying Recorded Musical Performances, London, Centre for the History and Analysis of Recorded Music (http://www.charm.rhul.ac.uk/studies/chapters/intro.html). Rink, John (επιμ.), 1995: The Practice of Performance: Studies in Musical Interpretation, Cambridge, Cambridge University Press. Rink, John (επιμ.), 2005: Musical Performance: A Guide to Understanding, Cambridge, Cambridge University Press. Taruskin, Richard, 1995: Text and Act, New York, Oxford, Oxford University Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
25-01-2018