Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι, στο πλαίσιο του μαθήματος, θα:
Να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της ποιοτικής έρευνας και να κατανοήσουν τη σημασία της στην ιστοριογραφική έρευνα
• Να μάθουν διάφορους τρόπους συλλογής ποιοτικών δεδομένων.
• Να εξασκηθούν στη συμμετοχική παρατήρηση και την έρευνα των αρχείων και ιστορικών πηγών της όπερας
• Να ευαισθητοποιηθούν σε μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν από την εμπλοκή του ερευνητή στο πεδίο που μελετά.
• Να εξασκηθούν στην ανάλυση και την ερμηνεία ποιοτικών δεδομένων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εξετάζοντας την όπερα ως μια πολύπλοκη συνθετική δημιουργία, στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα τις χαρακτηριστικές μορφές και τα μεμονωμένα είδη του είδους αυτού σύνθεσης. Το μάθημα προσφέρει μέσω των διαλέξεων, των εργασιών και της διαδραστικής συμμετοχής των φοιτητών τις βασικές γνώσεις για τα ιστορικά στάδια ανέλιξης της όπερας κατά τον 17ο και 18ο αιώνα. Προτείνονται προς εξέταση θέματα δραματουργίας και μουσικής ανάλυσης αντιπροσωπευτικών έργων, που συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση της δομής των μουσικών έργων. Επιπλέον θα εξεταστούν οι διάφορες μουσικές μορφές, που καθιερώθηκαν στην όπερα από το 1600 έως το 1800. Στο πλαίσιο του μαθήματος οι ερευνητικές εργασίες θα εξετάσουν, εκτός τούτων, την ιστορική εξέλιξη της όπερας σε σχέση με την ανάπτυξη των επιμέρους εθνικών παραδόσεων που παρατηρήθηκαν στην Ιταλία, την Αγγλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, όπου καλλιεργήθηκαν συγκεκριμένα μουσικοδραματουργικά πρότυπα στα μεμονωμένα είδη όπερας. Συγκεκριμένα θα εξεταστούν όπερες των συνθετών: Μοντεβέρντι, Καβάλλι, Πέρσελ, Χαίντελ, Ραμώ, Γκλουκ και Μότσαρτ.
Λέξεις Κλειδιά
Όπερα, Λιμπρέτο, Ιστορία, Δραματουργία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Νίκα - Σαμψών Ευανθία (επιμ.) (1997). Κλάουντιο Μοντεβέρντι: Ορφέας. Αθήνα. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Νίκα - Σαμψών Ευανθία (επιμ.) (1999). Claudio Monteverdi: Η Στέψη της Ποππαίας. Αθήνα. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Νίκα - Σαμψών Ευανθία (επιμ.) (1996). Francesco Cavalli: Ιάσων. Αθήνα. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Νίκα - Σαμψών Ευανθία (επιμ.) (1993). Μουσική και Διαφωτισμός. Αθήνα. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Νίκα - Σαμψών Ευανθία (επιμ.) (1992). Henry Purcell: Διδώ και Αινείας. Αθήνα. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Νίκα - Σαμψών Ευανθία (2011), "Περγκολέζι: η κρίση του είδους της ιταλικής κωμικής όπερας και οι μουσικοαισθητικές προεκτάσεις της", στο: Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736), Frederic Chopin (1810-1849), Robert Schumann (1810-1856), Hugo Wolf (1860-1903) και Samuel Barber (1910-1981). Αθήνα, Ελλάδα. Πρακτικά Διατμηματικού Συνεδρίου 2011.
Νίκα - Σαμψών Ευανθία, "Παράδοση και νεωτερισμός στο έργο του Georg Friedrich Händel", στο: Henry Purcell (1659-1695), Georg Friedrich Händel (1685-1759), Joseph Haydn (1732-1809), Felix Mendelssohn- Bartholdy (1809-1847). Αθήνα, Ελλάδα. Θεσσαλονίκη. University Studio Press. Πρακτικά Διατμηματικού Συνεδρίου 2009.