Είδη και μορφές της όπερας του 17ου και 18ου αιώνα. Ιστοριογραφία και μελέτη των πηγών

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕίδη και μορφές της όπερας του 17ου και 18ου αιώνα. Ιστοριογραφία και μελέτη των πηγών / Genres and forms of the 17th and 18th century opera. Historiography and source readings
ΚωδικόςΙΠ2005
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013866

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής745
ΣύνθεσηΕπιλογής745

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕίδη και μορφές της όπερας του 17ου και 18ου αιώνα. Ιστοριογραφία και μελέτη των πηγών
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600072522

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 8 (317)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΙΠ1002 Ιστορία της μουσικής (17ος-19ος αιώνας)
  • ΙΠ1004 Εισαγωγή στη μουσικολογία / μουσικές επιστήμες
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι, στο πλαίσιο του μαθήματος, θα: Να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της ποιοτικής έρευνας και να κατανοήσουν τη σημασία της στην ιστοριογραφική έρευνα • Να μάθουν διάφορους τρόπους συλλογής ποιοτικών δεδομένων. • Να εξασκηθούν στη συμμετοχική παρατήρηση και την έρευνα των αρχείων και ιστορικών πηγών της όπερας • Να ευαισθητοποιηθούν σε μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν από την εμπλοκή του ερευνητή στο πεδίο που μελετά. • Να εξασκηθούν στην ανάλυση και την ερμηνεία ποιοτικών δεδομένων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εξετάζοντας την όπερα ως μια πολύπλοκη συνθετική δημιουργία, στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα τις χαρακτηριστικές μορφές και τα μεμονωμένα είδη του είδους αυτού σύνθεσης. Το μάθημα προσφέρει μέσω των διαλέξεων, των εργασιών και της διαδραστικής συμμετοχής των φοιτητών τις βασικές γνώσεις για τα ιστορικά στάδια ανέλιξης της όπερας κατά τον 17ο και 18ο αιώνα. Προτείνονται προς εξέταση θέματα δραματουργίας και μουσικής ανάλυσης αντιπροσωπευτικών έργων, που συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση της δομής των μουσικών έργων. Επιπλέον θα εξεταστούν οι διάφορες μουσικές μορφές, που καθιερώθηκαν στην όπερα από το 1600 έως το 1800. Στο πλαίσιο του μαθήματος οι ερευνητικές εργασίες θα εξετάσουν, εκτός τούτων, την ιστορική εξέλιξη της όπερας σε σχέση με την ανάπτυξη των επιμέρους εθνικών παραδόσεων που παρατηρήθηκαν στην Ιταλία, την Αγγλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, όπου καλλιεργήθηκαν συγκεκριμένα μουσικοδραματουργικά πρότυπα στα μεμονωμένα είδη όπερας. Συγκεκριμένα θα εξεταστούν όπερες των συνθετών: Μοντεβέρντι, Καβάλλι, Πέρσελ, Χαίντελ, Ραμώ, Γκλουκ και Μότσαρτ.
Λέξεις Κλειδιά
Όπερα, Λιμπρέτο, Ιστορία, Δραματουργία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Σεμινάρια
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301
Φροντιστήριο250,8
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων160,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών401,3
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η βαθμολόγηση των φοιτητριών/φοιτητών, που θα δηλώσουν το μάθημα, γίνεται με την αξιολόγηση γραπτής εργασίας, η οποία παρουσιάζεται υποχρεωτικά στο πλαίσιο του μαθήματος. Η εργασία πρέπει να είναι ατομική. Επειδή ο αριθμός εργασιών είναι περιορισμένος (20), κρίνεται απαραίτητο οι γραπτές δηλώσεις θεμάτων για εργασία να κατατίθενται εγκαίρως στην αρχή του εξαμήνου του χειμερινού εξαμήνου. Το μάθημα μπορούν να παρακολουθήσουν φοιτήτριες/φοιτητές που βρίσκονται ήδη στο 5ο εξάμηνο των σπουδών τους. Υπογραμμίζεται ότι για τους φοιτητές που επιλέγουν θέμα εργασίας η παρουσία στο μάθημα είναι υποχρεωτική!
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Εύη Νίκα-Σαμψών, "Όπερα" κεφ. στον συλλογικό τόμο "ΜΟΥΣΙΚΗ" Εκδότης: Εκδοτική Αθηνών Επιμέλεια: Απόστολος Κώστιος Αριθμός Σελίδων: 408 Έτος Έκδοσης: 01-2007
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Νίκα - Σαμψών Ευανθία (επιμ.) (1997). Κλάουντιο Μοντεβέρντι: Ορφέας. Αθήνα. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Νίκα - Σαμψών Ευανθία (επιμ.) (1999). Claudio Monteverdi: Η Στέψη της Ποππαίας. Αθήνα. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Νίκα - Σαμψών Ευανθία (επιμ.) (1996). Francesco Cavalli: Ιάσων. Αθήνα. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Νίκα - Σαμψών Ευανθία (επιμ.) (1993). Μουσική και Διαφωτισμός. Αθήνα. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Νίκα - Σαμψών Ευανθία (επιμ.) (1992). Henry Purcell: Διδώ και Αινείας. Αθήνα. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Νίκα - Σαμψών Ευανθία (2011), "Περγκολέζι: η κρίση του είδους της ιταλικής κωμικής όπερας και οι μουσικοαισθητικές προεκτάσεις της", στο: Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736), Frederic Chopin (1810-1849), Robert Schumann (1810-1856), Hugo Wolf (1860-1903) και Samuel Barber (1910-1981). Αθήνα, Ελλάδα. Πρακτικά Διατμηματικού Συνεδρίου 2011. Νίκα - Σαμψών Ευανθία, "Παράδοση και νεωτερισμός στο έργο του Georg Friedrich Händel", στο: Henry Purcell (1659-1695), Georg Friedrich Händel (1685-1759), Joseph Haydn (1732-1809), Felix Mendelssohn- Bartholdy (1809-1847). Αθήνα, Ελλάδα. Θεσσαλονίκη. University Studio Press. Πρακτικά Διατμηματικού Συνεδρίου 2009.
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-05-2019