Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα εφαρμόζουν θεωρητικά μοντέλα στις ερμηνευτικές προσεγγίσεις τους στη λογοτεχνία, θα αξιοποιούν τον διεπιστημονικό χαρακτήρα της θεωρίας και θα ευαισθητοποιηθούν σε ζητήματα φύλου, και διαφορετικότητας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Πρόκειται για μια γενική επισκόπηση των βασικών θεωριών λογοτεχνίας του 20ού αιώνα (ρωσικός φορμαλισμός, γλωσσολογικές μεθοδεύσεις, δομισμός, σημειολογία, ψυχαναλυτική προσέγγιση λογοτεχνικών κειμένων, αφηγηματολογία, θεωρία της πρόσληψης, αποδόμηση). Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με το λεξιλόγιο, το σκεπτικό, την ορολογία και τις προτάσεις της σύγχρονης θεωρητικής σκέψης γύρω από θέματα της λογοτεχνίας, έτσι ώστε να καταρτιστούν αποτελεσματικά και να έχουν στη διάθεσή τους πρόσφορα μεθοδολογικά εργαλεία για να προσεγγίσουν παλαιότερα και νεότερα λογοτεχνικά κείμενα.
Λέξεις Κλειδιά
διεπιστημονικότητα, λογοτεχνικότητα, αφηγηματολογία, διαφωρά, πρόσληψη
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
M. H. Abrams, Λεξικό λογοτεχνικών όρων (Θεωρία, Ιστορία, Κριτική λογοτεχνίας), Πατάκης, 2005
Raman Selden (επιμ.), Από τον φορμαλισμό στο μεταδομισμό. Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη, 2004 (Ιστορία της θεωρίας της λογοτεχνίας, τόμ. 8)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ρολάν Μπάρτ, S/Z, Νήσος, 1/2007
Τζόναθαν Κάλερ, Λογοτεχνική θεωρία. Μια συνοπτική εισαγωγή, ΠΕΚ 1/2000
Ρόμπερτ Χόλουμπ, Θεωρία της πρόσληψης, Μεταίχμιο, 1/2004
Πενέλοπε Ντόυτσερ, Ντερριντά, Πατάκης 2012