Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες/τες παρακολουθώντας όλες τις μαθησιακές δραστηριότητες του μαθήματος θα προετοιμαστούν για το σχολείο του 21ου αιώνα, τόσο με βάση τις σύγχρονες αρχές των Επιστημών Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών όσο και με αυτές των Επιστημών της Αγωγής και Εκπαίδευσης, ώστε να είναι ικανές/οί:
- να κατανοήσουν τη θεωρητική θεμελίωση των Επιστημών Αγωγής και Εκπαίδευσης, ώστε να επιτελέσουν στο μέλλον το έργο της προσχολικής αγωγής
- να αναλύουν το ερευνητικό πεδίο της παιδαγωγικής επιστήμης, μέσα από την συνθετική προσέγγιση του έργου των "μεγάλων παιδαγωγών" και να κατανοήσουν την αλληλεπίδραση των Επιστημών Αγωγής και Εκπαίδευσης
- να συνειδητοποιήσουν τα βασικά/σύγχρονα παιδαγωγικά ζητήματα και να προβληματιστούν για την πολυπλοκότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας
- να διευκρινήσουν τις εκπαιδευτικές έννοιες και όρους και τις παιδαγωγικές αντιφάσεις/ αντινομίες
- να αντιληφθούν την πολυπλοκότητα των παραγόντων που επηρεάζουν το εκπαιδευτικό φαινόμενο και να προβληματιστούν για τη συνθετότητά του
- να προβληματιστούν σχετικά με το ρόλο του Δασκάλου, του Μαθητή και να κατανοήσουν τη μεταξύ τους σχέση και αλληλεπίδραση, που επιχειρείται, στο πλαίσιο των Επιστημών Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα αρχικά επιχειρείται η θεωρητική και επιστημονική θεμελίωση της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης μέσω της προσέγγισης του έργου σημαντικών παιδαγωγών (εκτείνεται από τα μέσα του 18ου μέχρι τα μέσα του 20ου αιώνα. Ειδικότερα, αναλύονται οι θεωρητικοί προβληματισμοί «μεγάλων παιδαγωγών», οι καινοτομίες, που αυτοί εισηγήθηκαν σε σχέση με το κοινωνικο-πολιτικό πλαίσιο της εποχής τους, καθώς και η επίδραση τους στους μεταγενέστερους. Μέσα από αυτό το ‘πανόραμα’ της παιδαγωγικής σκέψης σκιαγραφείται η ιστορική εξέλιξη της εκπαιδευτικής θεωρίας και πράξης των δύο τελευταίων αιώνων, προσδιορίζονται οι σύγχρονες παιδαγωγικές κατευθύνσεις και ο ρόλος του Εκπαιδευτικού διαχρονικά
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
-Γρόσδος Στ., Κανταρτζή Ευ.,Κανατσούλη Μ. Δ., Νάκου Ει., Ντολιοπούλου Έ, Κακανά Δ – Μ.,Χρυσαφίδης Κ. (2008) Η προσχολική Εκπαίδευση Στον 21ο Αιώνα: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Διδακτικές Πρακτικές. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο
-Ιωάννης Ε. Πυργιωτάκη (2011) Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Πεδίο
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Houssaye, J. (2000) Δεκαπέντε Παιδαγωγοί. Μεταίχμιο, Αθήνα
Πυργιωτάκη Ε. Ι. (2011) Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο
Φράγκος, Χ. (2002) Ψυχοπαιδαγωγική. Αθήνα: Δαρδανός- Gutenberg (38η εκδ.)
Κιτσαράς, Γ. (2001). Προσχολική Παιδαγωγική. Αθήνα
Κρίβας Σ. (2002), Παιδαγωγική Επιστήμη. Βασική θεματική, Gutenberg, Αθήνα.
Ματσαγγούρας Η. (2009), Εισαγωγή στις επιστήμες της παιδαγωγικής, Gutenberg, Αθήνα.
Mialaret G. (1999), Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής, Τυπωθήτω, Αθήνα.
Mialaret G. (2011), Περί παιδαγωγικής και εκπαίδευσης, Δαρδανός, Αθήνα.