ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ / ART EDUCATION AND CREATION
ΚωδικόςΥΒ.1.033
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑναστασία ζωή Σουλιώτου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80004034

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600113461

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (173)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 16:00 έως 18:30
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες/τές αναμένεται: • να γνωρίσουν βασικές αρχές και άξονες της εικαστικής αγωγής και ανάπτυξης του παιδιού • να εξοικειωθούν με την οργάνωση και υλοποίηση εργαστηριακού τύπου εικαστικών δραστηριοτήτων στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία • να γνωρίσουν βιωματικά μια ευρεία γκάμα εικαστικών μορφών, υλικών και τεχνικών • να καλλιεργήσουν κριτήρια για την εκτίμηση και αξιολόγηση εικαστικών έργων και δραστηριοτήτων δικών τους και άλλων (παιδιών, εικαστικών) • να αναπτύξουν βασικές προσωπικές εικαστικές δεξιότητες, οικειότητα και θετική στάση απέναντι στην εικαστική δημιουργία
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μέσα από (α) τη μελέτη σύγχρονων διεθνών θεωριών και ερευνητικών ευρημάτων, (β) την κριτική ανάλυση παραδειγμάτων και κυρίως με (γ) εργαστηριακές-βιωματικές ομαδικές και ατομικές δραστηριότητες οι φοιτήτριες/τές: • θα εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές της εικαστικής αγωγής • θα κατανοήσουν το ρόλο του σύγχρονου παιδαγωγού εικαστικών • θα γνωρίσουν βασικές αναπτυξιακές, πολιτισμικές και κοινωνικές πλευρές της εικαστικής δραστηριότητας των παιδιών • θα εξοικειωθούν με τη γραμματική/συντακτικό και εκφραστικές δυνατότητες της εικαστικής γλώσσας • θα γνωρίζουν και θα διερευνήσουν ποικιλία εικαστικών μορφών, υλικών, τεχνικών και μεθόδων που μπορούν να αξιοποιηθούν στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία (σχέδιο, ζωγραφική, κολάζ, χαρακτική, υφαντική, γλυπτική-πλαστική, στένσιλ-αποτυπώματα, ομαδικές εικαστικές πρακτικές, sketch books κ.α.) • θα εξοικειωθούν με το σχεδιασμό εικαστικών δραστηριοτήτων για νήπια και παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας • θα παράγουν εικαστικά έργα που επικοινωνούν προσωπικό νόημα • θα γνωρίσουν μεθόδους έκθεσης/κοινοποίησης καλλιτεχνικών έργων • θα γνωρίσουν πρακτικές κριτικής και ανταπόκρισης στην εικαστική δημιουργία.
Λέξεις Κλειδιά
Εικαστική αγωγή, προσχολική αγωγή, σχεδιαστική ανάπτυξη των παιδιών, εικαστική γλώσσα και σκέψη, εικαστική παραγωγή
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις100,4
Σεμινάρια100,4
Εργαστηριακή Άσκηση100,4
Άσκηση Πεδίου100,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,8
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο602,4
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων150,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών150,6
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος πραγματοποιείται: Α. Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου • με την ενεργή συμμετοχή των φοιτητών στα καλλιτεχνικά εργαστήρια • με ατομικές/ομαδικές γραπτές εργασίες • με ατομικές/ομαδικές παρουσιάσεις και μικροδιδασκαλίες Β. Στο τέλος του εξαμήνου • με την παράδοση φακέλου εικαστικών εργασιών ή/και με γραπτές εξετάσεις
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
(1) Δημητράτου, Β. (2009) Τα παιδιά δημιουργούν και εκφράζονται, Α΄ Τόμος, Αθήνα: Πατάκης. (Κ.Σ. 21986) (2) Schirmacher, R. (2008) Τέχνη και δημιουργική ανάπτυξη των παιδιών, Αθήνα: Συμμετρία, Σ. Αθανασόπουλος & ΣΙΑ ΟΕ (Κ.Σ. 16581)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Arnheim R. (2007). Οπτική σκέψη. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Arnheim R. (1999). Τέχνη και οπτική αντίληψη. Αθήνα: Θεμέλιο. Βάος, Α. (2008) Ζητήματα διδακτικής των εικαστικών τεχνών, Αθήνα: Τόπος. Barnes, R. (2002) Teaching art to young children 4-9, London and Νew York: Routledge/Falmer. Chapman, L. (1993) Διδακτική της τέχνης: Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή, Αθήνα: Νεφέλη. Γραφάκου, Ε. και Λαμπίτση, Β. (2011) ‘Αξιοποίηση των εικαστικών τεχνών στην εκπαίδευση’, στο Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, Τόμος Γ΄, Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, σσ. 64-108. Epstein Α.W. και Τρίμη, Ε. (2005) Εικαστικές τέχνες και μικρά παιδιά: Ενισχύοντας τους μικρούς καλλιτέχνες, Αθήνα: Τυπωθήτω. Golomb, C. (2004) The child’s creation of a pictorial world. Mahwah, New Jersey. London: Lawrence Elrbaum Associates, Publishers. Fawcett M. and Hay P. (2004). 5x5x5 = Creativity in the Early Years. International Journal of Art & Design Education. 23.3. Freedman K. (2003). Teaching Visual Culture. New York: Teacher College Columpia Universtity. Κούβου, Ο. (2012) ‘Παιδική η σχολική τέχνη: το παιδικό σχέδιο και ο οπτικός πολιτισμός’, στο Κούρτη Ε. [Επιμ.], Παιδική ηλικία και μέσα μαζικής επικοινωνίας, Τόμος Β΄, Ηρόδοτος/ΟΜΕΡ, 2012. Λέτσιου Μ. (2011). «Κοινωνικοί προβληματισμοί και καλλιτεχνική αγωγή στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση», Εικαστική παιδεία, τεύχ. 27, Έκδοση της Ένωσης Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων, σελ 204-205. Λέτσιου Μ. (2012). Το sketchbook ως εργαλείο μάθησης. Εικαστική παιδεία, τεύχ. 28, Έκδοση της Ένωσης Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων, σελ. 104 - 107. Λέτσιου Μ. & Τeles P. (2014). Μη απτική δια-δραστική καλλιτεχνική εγκατάσταση με καθηγητές εικαστικών και μαθητές. Εικαστική παιδεία, τεύχ. 30. Ένωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων, Θεσσαλονίκη, σελ. 129-132. Lange-Kuttner, C. and Thomas, G. [eds] (1995) Drawing and Looking: Theoretical Approaches to Pictorial Representation in Children, New York, London: Harvester Wheatsheaf. Μαγουλιώτης, Α. (2002), Εικαστικές δημιουργίες Ι: Μέσα από την παρατήρηση, Αθήνα: Καστανιώτης. Μαγουλιώτης, Α. (2002), Εικαστικές δημιουργίες ΙΙ: Μέσα από τη φαντασία, Αθήνα: Καστανιώτης. Μαγουλιώτης, Α. (2014) Εικαστική Παιδαγωγική, Αθήνα: Εκδόσεις Συμμετρία . Τιτίκα Σάλλας (επιμ.) (2011). Σύγχρονες προσεγγίσεις στην διδακτική της τέχνης. Αθήνα: νήσος. Wilson, B. (2003) ‘Three Sites for Visual Cultural Pedagogy: Honoring Students’ Interests and Imagery’, The International Journal of Arts Education, Vol.1, No.3, pp. 107-127.
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-09-2017