ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ / RURAL TOURISM
ΚωδικόςΝ103Υ
ΣχολήΓεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος
ΤμήμαΓεωπονίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID420001823

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Γεωπονίας (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογή της Άλλης Κατεύθυνσης745
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης745

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Γεωπονίας (2011-2019)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 48
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογή της Άλλης Κατεύθυνσης745
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης745

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600119955

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΓεωπονίας & Δασολογίας
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ Δ (33)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 12:00 έως 15:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση της φιλοσοφίας του Αγροτουρισμού ως μια ειδική μορφή τουρισμού στην ύπαιθρο η οποία αφορά στην παροχή υπηρεσιών υποδοχής και φιλοξενίας ή/και εστίασης σε χώρους «λειτουργικά» ενοποιημένους με αγροτικές εγκαταστάσεις. Η λειτουργία αγροτουριστικών μονάδων εμπίπτει αφενός στις οικονομικές δραστηριότητες μιας αγροτικής εκμετάλλευσης (πολυδραστηριότητα) αφετέρου αποτελεί στρατηγική κοινωνικής ενσωμάτωσης των γυναικών της υπαίθρου και κοινωνικής αναπαραγωγής του μικρού αγροτικού νοικοκυριού. Αφορά σε μεγάλο βαθμό την «αίσθηση του τόπου», τα αισθήματα δηλαδή που εγγράφονται σε έναν γεωγραφικό χώρο, σε έναν φυσικό προορισμό, και τον μετατρέπουν σε προορισμό συνδεδεμένο με νοήματα, συμβολικές αξίες και ταυτότητες που σχετίζονται με το αγροτικό ιδεώδες και την αιεφορία. Ως εκ τούτου αποτελεί και στρατηγική τοπικής-ενδογενούς-βιώσιμης ανάπτυξης των αγροτικών περιοχών.Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα έχουν κατανοήσει: 1.τη φιλοσοφία του Αγροτουρισμού ως μορφή πολυδραστηριότητας 2. το ρόλο του αγροτουρισμού στην τοπική ανάπτυξη 3. ποιόν ρόλο μπορούν να διαδραματίσουν ως μελετητές και στελέχη οργάνωσης αγροτουριστικών μονάδων 4. πώς μπορούν να σχεδιάσουν ένα επιχειρηματικό σχέδιο μιας αγροτουριστικής μονάδας 5. να καλλιεργήσουν δεξιότητες στην εκτίμηση-εφαρμογή θεωρητικών και μεθοδολογικών εργαλείων 6. να διευρύνουν τα επεγγελματικά και ερευνητικά τους ενδιαφέροντα
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εξέλιξη και σημασία (οικονομική-κοινωνική-περιβαλλοντική) του Αγροτουρισμού Εννοιολογικό περιεχόμενο Αγροτουρισμού, αγροτουριστικού προϊόντος, αγροτουριστικής επιχείρησης Κίνητρα και τυπολογίες αγρο-τουριστών: ψυχογραφία και τμηματοποίηση Πολιτικές ανάπτυξης, θεσμικό πλαίσιο και επιχειρησιακά εργαλεία χρηματοδότησης -Πολυλειτουργικά Αγροκτήματα «Πουλώντας» την ύπαιθρο: Το αγροτικό ιδεώδες και το «βλέμμα» του τουρίστα, μάρκετινγκ αγροτουριστικού προορισμού Η προσφορά συναντά τη ζήτηση (κύκλος ζωής προορισμού & προιόντος) Κοινωνική ενσωμάτωση και έμφυλες διαστάσεις στον αγροτουρισμό. Σύνδεση αγροτουρισμού με άλλες μορφές τουρισμού στην ύπαιθρο: ο ρόλος των τοπικών προιόντων-γαστρονομίας στην εμπειρία του αγροτουρισμού Συνέργιες και Δικτύωση αγροτουριστικών επιχειρήσεων - προορισμών. Αγροτουρισμός και πρότυπα ποιότητας. Β’ Μέρος-Εργαστηριακό: Εμπέδωση των θεωρητικών εννοιών με τη βοήθεια ασκήσεων, πρακτικών-εφαρμογών 1. Ασκήσεις εμπέδωσης των εννοιών: αγροτουριστικοί πόροι - αγροτουριστικοί προορισμοί 2. Ασκήσεις εμπέδωσης των εννοιών: αγροτουριστικό προϊόν - αγροτουριστική επιχείρηση 3. Ανάλυση του Εθνικού Νομοθετικού πλαισίου για τον Αγροτουρισμό 4. Νέες τεχνολογίες και αγροτουρισμός 5. Εργαστήριο αγροτουριστικής ζήτησης 6. Εργαστήριο για την ποιότητα στον αγροτουρισμό: από τη θεωρία στην πράξη 7. Ανάλυση βιωσιμότητας Αγροτουριστικής Επιχείρησης
Λέξεις Κλειδιά
αγροτουρισμός, ποιότητα, αγροτικό ιδεώδες, πολυλειτουργικό αγρόκτημα, κίνητρα, δίκτυα, γαστρονομία, φύλο, ψυχογραφία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
χρήση Power Point, videos, web site εργαστηρίου http://rural-lab.agro.auth.gr/344e.htm για ανακοινώσεις, οδηγίες κλπ https://elearning.auth.gr/course/view.php?id=4418
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Άσκηση Πεδίου13
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων30
Φροντιστήριο13
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών38
Εξετάσεις3
Σύνολο140
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
20% βαθμός εργαστηρίου, 40% γραπτές/προφορικές εξετάσεις & 40% εκπόνηση μιας ατομικής και μιας ομαδικής εργασίας οι οποίες διανέμονται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου διδασκαλίας του μαθήματος
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σημειώσεις
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Παρταλίδου, Μ. (2017). Τουρισμός και “αγροτικό ιδεώδες”: μύθος ή πραγματικότητα; Πρότυπα ποιότητας και αξίες γύρω από τον αγροτικό τουρισμό. Στο Τσάρτας, Π. Και Λύτρας, Π. (επιμ.) Τουρισμός, Τουριστική Ανάπτυξη. Συμβολές Ελλήνων Επιστημόνων. Σειρά: Βιβλιοθήκη Τουριστικών Επιστημών. Εκδόσεις ΠΑΠΑΖΗΣΗ, Αθήνα. σελ. 423-429. 2. Παρταλίδου, Μ. (2005). Η προτυποποίηση ως παράγοντας ανάπτυξης και προώθησης του Αγροτικού Τουρισμού. Διδακτορική Διατριβή, Α.Π.Θ., Τμήμα Γεωπονίας, Τομέας Αγροτικής Οικονομίας, Θεσσαλονίκη. https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/15149 3. Partalidou M. & Koutsou S. (2012). Locally and Socially Embedded Tourism Clusters in Rural Greece. TOURISMOS, An International multidisciplinary Journal of Tourism, 7:1, 99-116. 4. Koutsou S., Notta O., Samathrakis V. & Partalidou M. (2009). Women’s Entrepreneurship and Rural Tourism in Greece: Private Enterprises and Cooperatives. South European Society and Politics, 14: 2, 191-209. 5. Partalidou M. & Iakovidou O. (2008). Crafting a Policy Framework of Indicators and Quality Standards for Rural Tourism Management. International Journal of Tourism Policy, 1:4, 353-367. [ 6. Iakovidou O., Koutsouris A. & Partalidou M. (2002). The development of Rural Tourism in Greece, through the initiative LEADER II: The case of Northern and Central Chalkidiki. NEW MEDIT:Mediterranean Journal of Economics, Agriculture and Environment, I:4, 32- 38. 7.Παρταλίδου Μ. & Ιακωβίδου Ό. (2002). Η ποιότητα ως προϋπόθεση ανάπτυξης του Αγροτικού Τουρισμού. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 108-109, Β’-Γ’, 325-345. 8. Partalidou M. & Iakovidou O., (2008). Safeguarding Rural Tourism Experience. Do different quality norms exist? In Proceedings of the 4th International Conference on Monitoring and Management of Visitor Flows in Recreational and Protected Areas, eds. A. Raschi and S. Trampetti, Pisa, Italy ISBN9788879704083 (pp.193-197). 9. Παρταλίδου, Μ. και Ιακωβίδου, Ο. (2007). Αγροτουριστικοί προορισμοί στην Ελλάδα. Νέες τάσεις πέρα από τις ακτές και τον μαζικό τουρισμό στo Επιμ. Ιακωβίδου Ο., Μεσογειακός Τουρισμός πέρα από τις ακτές: νέες τάσεις στον τουρισμό και κοινωνική οργάνωση του χώρου, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις ΖΗΤΗ, ISBN 978-960-456-053-0 (σελ.343-367). 10. Παρταλίδου, Μ. και Κουτσού, Σ. (2006). Συμπληρωματικές Δραστηριότητες στην ύπαιθρο. Η ανάπτυξη του αγροτικού τουρισμού στο Επιμ.: Καρυπίδης Φ., Αγγελόπουλος, Σ. και Νόττα, Ο. Το μέλλον των αγροτικών περιοχών: πορεία προς την ανάπτυξη, Εταιρία Αγροτικής Οικονομίας, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις ΖΗΤΗ (σελ.67-77). 11. Ιακωβίδου, Ο. και Παρταλίδου, Μ. (2001). Αγροτικός Τουρισμός και Βιολογικά Προϊόντα στο Επιμ.: Μπατζιάλη Δ., Πολυχρονίδη Μ. και Γαλανοπούλου Σ. Βιολογική Γεωργία- Φυτική και Ζωική Παραγωγή, Βόλος, Ινστιτούτο Γεωργοοικονομικών και Κοινωνιολογικών Ερευνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Δίκτυο Βιολογικής Γεωργίας (σελ.154-159).
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-01-2019