ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ / GREEK LANGUAGE OF BIBLICAL AND PATRISTIC TEXTS
ΚωδικόςΥ105
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΣυμεών Πασχαλίδης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID60005045

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Ώρες Συνολικά26
Class ID
600126294

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΘεολογική
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ Γ (98)
ΗμερολόγιοWednesday 12:00 to 14:00
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι η οικείωση με την Αρχαία Ελληνική γλώσσα της Αγίας Γραφής και των πατερικών και εκκλησιαστικών κειμένων. Το μάθημα αποβλέπει στην εμπέδωση της αδιάλειπτης ιστορικής συνέχειας της Ελληνικής γλώσσας και στην κατανόηση των κυριοτέρων γραμματικών και συντακτικών φαινομένων της Αρχαίας Ελληνικής, που απαντούν στα αρχαιοελληνικά κείμενα της βιβλικής και της χριστιανικής γραμματείας.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα καταστούν ικανοί:
  • να κατανοούν την ιστορική εξέλιξη της Ελληνικής γλώσσας και τους λόγους διαμόρφωσης της γλώσσας των βιβλικών και εκκλησιαστικών κειμένων
  • να διακρίνουν τη διαφορά μεταξύ της Ελληνικής γλώσσας των βιβλικών κειμένων και της Ελληνικής των πατερικών και εκκλησιαστικών κειμένων
  • να αναγνωρίζουν τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα της αρχαίας, βιβλικής και πατερικής-εκκλησιαστικής γλώσσας
  • να επεξεργάζονται γλωσσικά ένα βιβλικό ελληνικό κείμενο, καθώς επίσης και ένα πατερικό ή εκκλησιαστικό κείμενο, ώστε να το κατανοούν και να το μεταφράζουν.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Παρουσιάζεται σύντομα η ιστορία της Ελληνικής γλώσσας, εστιάζοντας στην Κοινή Ελληνιστική και στη γλώσσα των Πατέρων και των εκκλησιαστικών κειμένων, και εκθέτοντας τους λόγους που διαμόρφωσαν τη γλωσσική μορφή τους. Μελετώνται ανθολογημένα κείμενα των υπό εξέταση περιόδων, επεξηγούνται και εμπεδώνονται με ασκήσεις τα βασικά γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, ενώ σχολιάζεται σημασιολογικά το λεξιλόγιο των κειμένων. Επισημαίνονται οι διαφορές στη γλώσσα των βιβλικών και των εκκλησιαστικών κειμένων και διδάσκεται η κατάλληλη γλωσσική προσέγγιση.
  1. Γλώσσα και γραφή. Γένεση της ελληνικής γλώσσας και γραφής. (Κυριακούλα Παπαδημητρίου)
  2. α)Η κλασική αρχαία ελληνική γλώσσα και η γραμματική αρχιτεκτονική της. Επίλεκτα παραδείγματα. β)Ασκήσεις στη γραμματική και στο συντακτικό. (Κυριακούλα Παπαδημητρίου)
  3. Η Κοινή Ελληνιστική γλώσσα των ελληνιστικών και των αυτοκρατορικών χρόνων. Μορφολογικά και συντακτικά γνωρίσματα. (Κυριακούλα Παπαδημητρίου)
  4. α)Παραδείγματα της Κοινής Ελληνιστικής από θύραθεν κείμενα της ελληνιστικής και ελληνορωμαϊκής εποχής. β)Ασκήσεις στη γραμματική και στο συντακτικό. (Κυριακούλα Παπαδημητρίου)
  5. α)Η Κοινή ελληνιστική της Καινής Διαθήκης. Επίλεκτα παραδείγματα. β)Ασκήσεις στη γραμματική και στο συντακτικό. (Κυριακούλα Παπαδημητρίου)
  6. α)Το φαινόμενο του αττικισμού και οι συνέπειές του στην Ελληνική γλώσσα. Επίλεκτα παραδείγματα από θύραθεν κείμενα. β) Ασκήσεις στη γραμματική και στο συντακτικό. (Κυριακούλα Παπαδημητρίου)
  7. α)Η γλώσσα της Μετάφρασης των Εβδομήκοντα. Επίλεκτα παραδείγματα. β)Ασκήσεις στη γραμματική και στο συντακτικό. (Ε. Δάφνη)
  8. α) Η γλώσσα των πατερικών και εκκλησιαστικών κειμένων Α΄. Επίλεκτα παραδείγματα από την πρώιμη βυζαντινή περίοδο. β)Ασκήσεις στη γραμματική και στο συντακτικό. (Συμεών Πασχαλίδης)
  9. α) Η γλώσσα των πατερικών και εκκλησιαστικών κειμένων Β΄. Επίλεκτα παραδείγματα από τη μέση βυζαντινή περίοδο. β)Ασκήσεις στη γραμματική και στο συντακτικό. (Σουλτάνα Λάμπρου)
  10. α) Η γλώσσα των πατερικών και εκκλησιαστικών κειμένων Γ΄. Επίλεκτα παραδείγματα από τη μεταβυζαντινή και νεότερη ελληνική περίοδο. β)Ασκήσεις στη γραμματική και στο συντακτικό. (Άννα Καραμανίδου)
  11. α) Η γλώσσα των αγιολογικών και υμνογραφικών κειμένων της βυζαντινής γραμματείας. Επίλεκτα παραδείγματα. β)Ασκήσεις στη γραμματική και στο συντακτικό. (Συμεών Πασχαλίδης)
  12. α)Παραβολή και σύγκριση της γλώσσας των βιβλικών κειμένων και της γλώσσας των εκκλησιαστικών κειμένων. β)Ασκήσεις για τη γλωσσική τους διάκριση. (Κυριακούλα Παπαδημητρίου)
  13. Η νέα Κοινή της Νεοελληνικής γλώσσας. Η διαμόρφωση και η σημασία της για τη μελέτη της Κοινής Ελληνιστικής της Καινής Διαθήκης. (Κυριακούλα Παπαδημητρίου)
Λέξεις Κλειδιά
Ιστορία της Ελληνικής γλώσσας, Αρχαία Ελληνικά, Κοινή Ελληνιστική γλώσσα, Μεσαιωνική Ελληνική γλώσσα, Εκκλησιασιτκή γλώσσα, αττικισμός, γλωσσική διμορφία και διγλωσσία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Ηλεκτρονική υποστήριξη με βοηθητικό υλικό και ασκήσεις μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Moodle.
Εκπαιδευτική χρήση της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις522,1
Άσκηση Πεδίου261,0
Εξετάσεις301,2
Σύνολο1084,3
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ένα δίωρο γραπτών εξετάσεων σε μετάφραση διδαγμένου κειμένου και σε πραγματολογικό και γραμματικό σχολιασμό. Προσμετράται η συμμετοχή στο μάθημα (5%), η συμμετοχή στις φροντιστηριακές ασκήσεις (15%), και η συμμετοχή σε επιστημονικές εκδηλώσεις (10%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Επιλογή Συγγραμμάτων
  • Βιβλίο [13107]: Ελληνικά. Η ιστορία της γλώσσας και των ομιλητών της, Geoffrey Horrocks
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
  1. Browning, Robert. 1983. Medieval and Modern Greek. Cambridge: Cambridge University Press.
  2. Christidis, A.-F. ed., History of Ancient Greek: from the Beginnings to Late Antiquity, 2007.
  3. Adrados, F. R. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας (από τις απαρχές έως τις μέρες μας). 2003.
  4. Ανδριώτη, Ν. Π. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας (τέσσερις μελέτες). [1995] 2003. ΙΛΝΕ.
  5. Hoffmann, O. Debrunner, A. & Scherer, A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 1983.
  6. Καψωμένου, Σ. Γ. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας (η ελληνική γλώσσα από τα ελληνιστικά ως τα νεότερα χρόνια. Η ελληνική γλώσσα στην Αίγυπτο). [1985] 2003.
  7. Κοπιδάκη, Μ., επιμ. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 1999. ΕΛΙΑ.
  8. Μπαμπινιώτη, Γ. Συνοπτική ιστορία της ελληνικής γλώσσας (με εισαγωγή στην ιστορικοσυγκριτική γλωσσολογία). [1980] 2002.
  9. Tonnet, H. Ιστορία της νέας ελληνικής γλώσσας. 1996.
ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ
  1. Liddell-Scott-Κωνσταντινίδου, Mέγα Λεξικόν τῆς ἑλληνικῆς γλώσσης, τόμ. 1-4, Ἀθῆναι.
  2. Μιχ. Οικονόμου, Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής, ΙΝΣ, Θεσσαλονίκη 1971.
  3. Ἀχ. Τζαρτζάνου, Γραμματική Ἀρχαίας Ἑλληνικής Γλώσσης, ΟΕΔΒ, Ἀθῆναι.
  4. Ἀχ. Τζαρτζάνου, Συντακτικόν Ἀρχαίας Ἑλληνικής Γλώσσης, ΟΕΔΒ, Ἀθῆναι.
  5. Στ. Πατάκη-Ν. Τζιράκη, Λεξικό Ρημάτων Αρχαίας Ελληνικής, ομαλών και ανωμάλων, ΠΑΤΑΚΗΣ, Αθήνα 1973.
  6. A. Lesky, Ἱστορία τῆς Ἀρχαίας Ἑλληνικῆς Λογοτεχνίας (πρωτότ. Geschicthe der Griechischen Literatur, Bern-München 21963), μετφρ. Ἀγ. Τσοπανάκη, 4η ἔκδ., ΑΦΟΙ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ, Θεσσαλονίκη 1978.
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-10-2018