ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ / TEACHING THE “RELIGIOUS STUDIES” CLASS AT SCHOOL
ΚωδικόςΥΕ21Π
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΠοιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΕυάγγελος Πεπές
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΠΠΔΕ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000864

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας (2013-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 94
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινή-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600126452

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΘεολογική
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ Δ (94)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 12:00 έως 15:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • Υ207Π ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • Υ406Π ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν: * να διδάσκουν το μάθημα των Θρησκευτικών σύμφωνα με τη διδακτική διαδικασία του σχολείου * να εφαρμόζουν τις κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας * να κάνουν χρήση των σωστών παιδαγωγικών τρόπων επικοινωνίας και μετάδοσης της γνώσης * να συνδυάζουν και να εμπλουτίζουν τη διδασκαλία των Θρησκευτικών με τα σύγχρονα παιδαγωγικά μέσα, όπως με την εποπτική διδασκαλία.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η Διδακτική, ως επιστήμη, εξετάζει θεμελιώδη θέματα της διδακτικής διαδικασίας και εφαρμόζει τους πλέον ενδεδειγμένους τρόπους, τις μεθόδους και τις αρχές για την προώθηση της γνώσης και της αγωγής. Η διδακτική των Θεολογικών μαθημάτων στο σχολείο συμβάλλει στην ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών, έτσι ώστε να διακατέχονται από πίστη στα γνήσια στοιχεία της ορθόδοξης χριστιανικής παραδόσεως. Θεολογικός και παιδαγωγικός στόχος του μαθήματος είναι η ολοκλήρωση της προσωπικότητας των μαθητών, σύμφωνα με τα πρότυπα της χριστιανικής ανθρωπολογίας και της ορθόδοξης εκκλησιαστικής πίστης και ζωής. Θέματα: 1. Eισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία I. 2.Εισαγωγή στη διδακτική του Μαθήματος των Θρησκευτικών. 3. Ο διδάσκων και ο διδασκόμενος ως παράγοντες διδασκαλίας 4. Διδακτικές αρχές. 5. Διδακτικές μέθοδοι. 6. Προγράμματα Σπουδών και σχολικά βιβλία 7. Σχεδιασμός πραγματοποίηση της διδασκαλίας. 8. Ο ρόλος της Αξιολόγησης της διδασκαλίας. 9 Η σημασία της εποπτείας και της εκπαιδευτικής Τεχνολογίας στη διδακτική. 10. Η διαπολιστισμική αγωγή και το μάθημα των Θρησκευτικών. 11. Σύγχρονες μορφές διδακτικής (ομαδοσυνεγατική, μέθοδος project, διαθεματικότητα) 12. Διδακτικά Σενάρια 13. Βιωματική διδασκαλία και μάθηση.
Λέξεις Κλειδιά
Διδακτική, Αγωγιμότητα, Θρησκευτική Αγωγή, Στόχοι, Μέθοδος, Ετερότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις331,3
Εργαστηριακή Άσκηση210,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο150,6
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων60,2
Εξετάσεις210,8
Σύνολο1265,0
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
α) Σταδιακές Πρόοδοι. β) Σεμιναριακές εργασίες. γ) Γραπτές εξετάσεις διάρκειας δύο (2) ωρών. δ) Προφορική εξέταση, εργασία. ε) Λαμβάνεται υπόψη και προσμετράται θετικά η συμμετοχή στο μάθημα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1.Η. Ρεράκης, Διδακτική των θεολογικών μαθημάτων στο ελληνικό σχολείο, εκδ. Δ. Σφακιανάκη, Θεσσαλονίκη 2015. εξεταστέα ύλη: Ολόκληρο το βιβλίο
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Ιωάννης Κογκούλης,Διδακτική του μαθήματος των θρησκευτικών -παιδείας και ελληνορθόδοξης κληρονομιάς- στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, έκδοση Β΄, εκδ. Δέσποινα Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2014. 2. Ε. Περσελής, Χριστιανική αγωγή και σύγχρονος κόσμος. Θέματα θεωρίας και πράξης της χριστιανικής αγωγής, εκδ. Αρμός, Αθήνα 1994. 3. Ε. Περσελής, Σχολική θρησκευτική αγωγή, εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 1998. 4. Χ. Βασιλόπουλος, Διδακτική του μαθήματος των θρησκευτικών, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 21996. 5. Χ. Βασιλόπουλος, Ο μαθητής ως κριτήριο του μαθήματος των θρησκευτικών, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 21993. 6. Σ. Δερβίσης, Σύγχρονη γενική Διδακτική, Θεσσαλονίκη 31983. 7. Ε. Δημητρόπουλος, Εκπαιδευτική Αξιολόγηση, τόμ. Β΄, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 1983. 8. Χ. Ζευκιλής, Εποπτικά μέσα διδασκαλίας των θρησκευτικών (διά τα δημοτικά, τα γυμνάσια και τα κατηχητικά), εκδ. Ιχθύς, Αθήνα 1969. 9. Χ. Ζευκιλής Τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας. Σύγχρονη προσέγγιση της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 1989. 10. Ε. Κανακίδου – Β. Παπαγιάννη, Διαπολιτισμική αγωγή, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1997. 11. Φ. Κοσσυβάκη, Κριτική Επικοινωνιακή Διδασκαλία, εκδ. Gutenberg, Αθήνα 1998. 12. Ν. Μαρκαντώνη, Διδακτική των θεολογικών μαθημάτων, εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 1988. 13. Ηλ. Ματσαγγούρας, Ομαδοκεντρική διδασκαλία και μάθηση. Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας κατά ομάδες, εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 1995. 14. Ηλ. Ματσαγγούρας, Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας, τόμ. Β΄ Στρατηγικές διδασκαλίας. Από την πληροφόρηση στην κριτική σκέψη, εκδ. Gutenberg, Αθήνα 31997. 15. Κ. Μπίκος, Αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στη σχολική τάξη, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2004. 16. Ε. Ταρατόρη – Ε. Τσαλκατίδου, Η μέθοδος project στη θεωρία και στην πράξη, εκδ. Κυριακίδης, Θεσσαλονίκη 2002. 17. Ι. Κογκούλης, Η σχολική τάξη ως κοινωνική ομάδα και η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη, 4η έκδοση, 2004. 18. Ηρ. Ρεράκης Η ετερότητα του "άλλου" στην ελληνική παιδεία. Ορθόδοξη Χριστιανοπαιδαγωγική Θεώρηση, εκδ. Δ. Σφακιανάκη, Θεσσαλονίκη 2016. 19. Ηρ. Ρεράκης Κοινωνική ένταξη και θρησκευτική αγωγή του μαθητή στο ελληνικό σχολείο, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2010.
Τελευταία Επικαιροποίηση
23-10-2017