Σύγχρονα Θέματα Εκπαιδευτικής και Σχολικής Ψυχολογίας

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣύγχρονα Θέματα Εκπαιδευτικής και Σχολικής Ψυχολογίας / Modern Issues of Educational and School Psychology
ΚωδικόςΣΧ-103
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΨυχολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΜη Ενεργό
Course ID600016598

Πρόγραμμα Σπουδών: Σχολική Ψυχολογία (2020-2022)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Εφαρμογές Ψυχολογίας στην ΕκπαίδευσηΥποχρεωτικό1110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣύγχρονα Θέματα Εκπαιδευτικής και Σχολικής Ψυχολογίας
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600133027
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι μεταπτυχιακοί φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται (α) να έχουν κατανοήσει σε βάθος τα θέματα που συζητώνται στο πλαίσιο του μαθήματος, (β) να έχουν κατανοήσει τη μεθοδολογία η οποία χρησιμοποιείται για την εμπειρική διερεύνηση των υπό εξέταση θεμάτων και να είναι σε θέση να λειτουργήσουν αποτελεσματικά ως ερευνητές στο συγκεκριμένο πεδίο, (γ) να μπορούν να διασυνδέουν τη θεωρία και την έρευνα με τις εφαρμογές στο σχολικό πλαίσιο (π.χ., προγράμματα πρωτογενούς και δευτερογενούς παρέμβασης) και να παρέχουν σχετικές συμβουλευτικές υπηρεσίες σε μαθητές/ήτριες, εκπαιδευτικούς και γονείς.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
ο μάθημα αποσκοπεί (α) στην απόκτηση εξειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων σε σύγχρονα θέματα Εκπαιδευτικής και Σχολικής Ψυχολογίας και (β) στη σύνδεσή τους με εφαρμογές στο σχολείο με στόχο την προαγωγή των μαθησιακών αποτελεσμάτων παιδιών και εφήβων και τη διευκόλυνση της προσαρμογής τους στο σχολικό πλαίσιο. Ειδικότερα, καλύπτονται τα παρακάτω θέματα σε επίπεδο θεωρίας, έρευνας και εφαρμογών στο σχολείο και στο σπίτι: Α. Κίνητρα ακαδημαϊκής επίτευξης και παρεμβάσεις στο σχολείο με έμφαση στη Θεωρία των Στόχων Επίτευξης, στη Θεωρία της Προσδοκίας-Αξίας και την προσέγγιση των Δυνητικών Εαυτών. Β. Συμπεριφορές αποφυγής στο σχολικό πλαίσιο με έμφαση στην αποφυγή αναζήτησης βοήθειας και την αυτο-υπονόμευση. Γ. Θέματα γονεϊκής εμπλοκής στη σχολική ζωή των παιδιών και ακαδημαϊκά επιτεύγματα. Συζητώνται, επίσης, οι αναπτυξιακές διαστάσεις των παραπάνω θεμάτων
Λέξεις Κλειδιά
κίνητρα ακαδημαϊκής επίτευξης, στόχοι επίτευξης, θεωρία προσδοκίας-αξίας, δυνητικοί εαυτοί, αυτο-υπονόμευση, αποφυγή αναζήτησης βοήθειας, γονεϊκή εμπλοκή στη σχολική ζωή των παιδιών.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
- Χρήση powerpoint κατά τη διδασκαλία - Χρήση διαδικτύου (περιστασιακά) - Χρήση υπηρεσίας Moodle για την ανάρτηση των διαφανειών του μαθήματος - Ηλεκτρονική επικοινωνία με τους φοιτητές (χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μέσω moodle, αξιοποίηση ιστοσελίδας)
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια78
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων52
Εκπόνηση μελέτης (project)52
Συγγραφή εργασίας / εργασιών52
Εξετάσεις26
Σύνολο260
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
- Μελέτη της βιβλιογραφίας για κάθε μάθημα και συμμετοχή στη σχετική συζήτηση (25% του συνολικού βαθμού) - Παρουσίαση επιλεγμένων θεμάτων μέσα στην τάξη (25%) - Οργάνωση προγράμματος πρόληψης στη σχολική κοινότητα και παράδοση σχετικής εργασίας (30%) - Προφορικές εξετάσεις (20%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δε χορηγείται σύγγραμμα.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ - Butler, R. (2006). An achievement goal perspective on student help-seeking and teacher help giving in the classroom: theory, research, and educational implication. In S. A. Karabenick, & R. S. Newman (Eds.), Help-seeking in academic settings: Goals, groups and contexts (pp. 15-44). Mahwah, NJ: Erlbaum. - Γωνίδα, Ε. (2012). Κίνητρα και Μάθηση: Ο ρόλος του σχολείου και της οικογένειας. Στο Σ. Χατζηχρήστου & Η. Μπεζεβέγκης (Επιμ. Έκδοσης), Ψυχο-Παιδία: Θέματα ανάπτυξης και προσαρμογής των παιδιών στην οικογένεια και το σχολείο (σελ. 130-171). Αθήνα: Πεδίο. - Cassidy, S. (2015). Resilience-building in students: The role of academic self-efficacy. Frontiers in Psychology, 6, 1-14. - Chow, A., Eccles, J. S., & Salmela-Aro, K. (2012). Task value profiles across subjects and aspirations to physical and IT-related sciences in the United States and Finland. Developmental Psychology, 48, 1612-1628. - Denissen, J. J. A., Zarrett, N. R. Eccles, J. S. (2007). I like to do it, I’m able, and I know I am: Longitudinal couplings between domain-specific achievement, self-concept, and interest. Child Development, 78, 430 – 447. - Destin, M. & Oyserman, D. (2010) Incentivizing education: Seeing schoolwork as an investment, not a chore. Journal of Experimental Social Psychology, 46, 846-849. - Gonida, E. N., & Cortina, K. (2014). Parent involvement in homework: Relations with parent and student achievement-related motivational beliefs and achievement. British Journal of Educational Psychology, 84, 376-396. - Gonida, E. N., Karabenick, S. A., Makara, K. A., & Hatzikyriakou, G. (2014). Perceived parent goals and student goal orientations as predictors of seeking or not seeking help: Does age matter? Learning and Instruction, 33, 120-130. - Gonida, E. N., & Leondari, A. (2011). Patterns of motivation among adolescents with biased and accurate self-efficacy beliefs. International Journal of Educational Research, 50, 209-211. - Gonida, E. N., Voulala, K., & Kiosseoglou, G. (2009). Students' achievement goal orientations and their behavioral and emotional engagement: Co-examining the role of perceived school goal structures and parent goals during adolescence. Learning and Individual Differences, 19, 53–60. - Gonida, E. N., Kiosseoglou, G., & Voulala, K. (2007). Perceptions of parent goals and their contribution to student achievement goal orientation and engagement in the classroom: Grade-level differences across adolescence. European Journal of Psychology of Education, 22, 23-39. - Gonzalez-DeHass, A. R., Willems, P. P., & Doan Holbein, M. F. (2005). Examining the relationship between parental involvement and student motivation. Educational Psychology Review, 17, 99-123. - Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Pintrich, P. R., Elliot, A. J., & Thrash, T. M. (2002). Revision of achievement goal theory: Necessary and illuminating. Journal of Educational Psychology, 94, 638–645. doi: 10.1037/0022-0663.94.3.638 - Hill, N. E., & Tyson, D. F. (2009). Parental involvement in middle school: A meta-analytic assessment of the strategies that promote achievement. Developmental Psychology, 45, 740-763. - Hoover-Dempsey, K. V., & Sandler, H. M. (1997). Why do parents become involved in their children’s education? Review of Educational Research, 67, 3–42. - Hoover-Dempsey, K. V., Battiano, A. C., Walker, J. M. T., Reed, R. P., DeJong, J. M., Jones, K. P. (2001). Parental involvement in homework. Educational Psychologist, 36, 195-209. - Hoover-Dempsey, K. V., Walker, J. M. T., Sandler, H. M., Whetsel, D., Green, C. L., Wilkins, A. S., Closson, K. (2005). Why do parents become involved? Research findings and implications. The Elementary School Journal, 106, 105-130. - Hulleman, C. S., Barron, K. E., Kosovich, J. J., & Lazowski, R. A. (2015). Student motivation: Current theories, constructs, and interventions within an expectancy value framework. In A. Lipnevich, F. Preckel, & R. Roberts (Eds.), Psychosocial skills and school systems in the twenty-first century: Theory, research, and applications. New York: Springer. - Hulleman, C. S., Schrager, S. M., Bodmann, S. M., & Harackiewicz, J. M. (2010). A meta-analytic review of achievement goal measures: Different labels for the same constructs or different constructs with similar labels? Psychological Bulletin, 136, 422-449. - Ireson, J., & Hallam, S. (2009). Academic self-concepts in adolescence: Relations with achievement and ability grouping in schools. Learning and Instruction, 19, 201-213. - Kaplan, A. (2015). Opinion: Paradigms, methods, and the (as yet) failed striving for methodological diversity in Educational Psychology published research. Frontiers in Psychology, 6, 1-4. - Karabenick, S. A., & Dembo, M. H. (2011). Understanding and facilitating self-regulated help seeking. New Directions for Teaching and Learning, 126, 33-43. - Kratochwill, T. R. (2012). Comments on “Distinguishing science from pseudoscience in school psychology:” Evidence-based interventions for grandiose bragging. Journal of School Psychology, 50, 37-42. - Kosovich, J. J., Hulleman, C. S., Barron, K. E., & Getty, S. (2014). A practical measure of student motivation: Establishing validity evidence for the expectancy-value-cost scale in middle school. The Journal of Early Adolescence, 1-27. - Lazowski, R. A., & Hulleman, C. S. (2015). Motivation Interventions in Education: A Meta-Analytic Review. Review of Educational Research, XX, 1 –39 . - Lee, M. & Bong, M. (2016). In their own words: Reasons underlying the achievement striving of students in schools. Journal of Educational Psychology, 108, 274-294. - Murayama, K., & Elliot, A., (2012). The competition–performance relation: A meta-analytic review and test of the opposing processes model of competition and performance. Psychological Bulletin, 138, 1035-1070. - Murayama, K., Elliot, A. J., & Yamagata, S. (2011). Separation of performance-approach and performance-avoidance achievement goals: A broader analysis. Journal of Educational Psychology, 103, 258-236. - Lilienfeld, S. O., Ammirati, R., & David, M. (2012). Distinguishing science from pseudoscience in school psychology: Science and scientific thinking as safeguards against human error. Journal of School Psychology, 50, 7-36. - Linnenbrink-Garcia, L., Middleton, M. J., Ciani,K. D., Easter, M. A., O'Keefe, P. A., & Zusho, A. (2012). The strength of the relation between performance-approach and performance-avoidance goal orientations: Theoretical, methodological, and instructional implications. Educational Psychologist, 47, 281-301. - Muis, K. R. & Edwards, O. (2009). Examining the stability of achievement goal orientation. Contemporary Educational Psychology, 34, 265-279. - Newman, R. S. (2000). Social influences on the development of children’ adaptive help seeking: The role of parents, teachers, and peers. Developmental Review, 20, 350–404. - Oyserman, D., Bybee, D., Terry, K. (2006). Possible selves and academic outcomes: How and when possible selves impel action. Journal of Personality and Social Psychology, 91, 188-204. - Oyserman, D. (2014). Identity-based motivation: Core processes and intervention examples. In S. Karabenick & T. Urdan (Eds.), Advances in Motivation and Achievement series - Motivational Interventions. New York: Emerald - Oyserman, D., Johnson, E., & James, L. (2011). Seeing the destination but not the path: Effects of socioeconomic disadvantage on school-focused possible self-content and linked behavioral strategies. Self and Identity, 10, 474‐492. - Patall, E. A., Cooper, H., & Robinson, J. C. (2008). Parent involvement in homework: A research synthesis. Review of Educational Research, 78, 1039-1101. - Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2006). Achievement goals and discrete achievement emotions: A theoretical model and prospective test. Journal of Educational Psychology, 98, 583–597. doi:10.1037/00220663.98.3.583 - Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2009). Achievement goals and achievement emotions: Testing a model of their joint relations with academic performance. Journal of Educational Psychology, 101, 115– 135. doi:10.1037/a0013383 - Pekrun, R., Cusack, A., Murayama, K., Elliot, A. J., & Thomas, K. (2014). The power of anticipated feedback. Effects on students’ achievement goals and achievement emotions. Learning and Instruction, 29, 115-124. - Pomerantz, E. M., Moorman, E. A., & Litwack, S. D. (2007). The how, whom, and why of parents’ involvement in children’s academic lives: More is not always better. Review of Educational Research, 77, 373-410 - Pomerantz, E. M., Ng, F. F., & Wang, Q. (2006). Mothers’ mastery-oriented involvement in children’s homework: Implications for the well-being of children with negative perceptions of competence. Journal of Educational Psychology, 98, 99-111. - Pomerantz, E., M., Wang, Q., & Ng, F. F. (2005). Mothers’ affect in the homework context: The importance of staying positive. Developmental Psychology, 41, 414-427. - Rosenzweig, E. Q., & Wigfield, A. (2016). STEM motivation interventions for adolescents: A promising start, but further to go. Educational Psychologist, 51, 146-163. - Roussel, P., Elliot, J. A., & Feltman, R. (2011). The influence of achievement goals and social goals on help-seeking from peers in an academic context. Learning and Instruction, 21, 394-402. - Ryan, A. M., Pintrich, P.R., & Midgley, C. (2001). Avoiding seeking help in the classroom: Who and why? Educational Psychology Review, 13, 93–114. - Schencke, K., Lam, A. C., Conley, A. M., & Karabenick, S. (2015). Adolescents’ help seeking in mathematics classrooms: Relations between achievement and perceived classroom environmental influences over one school year. Contemporary Educational Psychology, 41, 133-146. - Schwinger, M., Steinmayr, R. & Spinath, B. (2016). Achievement goal profiles in elementary school: Antecedents, consequences, and longitudinal trajectories. Contemporary Educational Psychology, 46, 164-179. - Senko, C., & Miles, K. M. (2008). Pursuing their own learning agenda: How mastery-oriented students jeopardize their class performance. Contemporary Educational Psychology, 33, 561–583. doi:10.1016/ j.cedpsych.2007.12.001 - Senko, C., Hulleman, C. S., & Harackiewicz, J. M. (2011). Achievement goal theory at the crossroads: Old controversies, current challenges, and new directions. Educational Psychologist. DOI: 10.1080/00461520.2011.538646 - Senko, C., Durik, A., M., Patel, L., Lovejoy, C. M., & Valentiner.,D. (2013). Performance-approach goal effects on achievement under low versus high challenge conditions. Learning and Instruction, 23, 60-68. - Shukla, S. Y., Tombari, A. K., Toland, M. D., & Danner, F. W. (2015). Parental support for learning and high school students’ academic motivation and persistence in mathematics. Journal of Educational and Developmental Psychology, 5, 44-56. - Vasquez, A. C., Patall, E. A., Fong, C. F., Corrigan, A. S., & Pine, L. (2015). Parent autonomy support, academic achievement, and psychosocial functioning: a meta-analysis of research. Educational Psychology Review, 28. doi: 10.1007/s10648-015-9329-z - Wang, M-T., Eccles, J. S., & Kenny, S. (2013). Not lack of ability but more choice: Individual and gender differences in choice of careers in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Psychological Science, XX, 1-6. - Wigfield, A., & Cambria, J. (2010). Students’ achievement values, goal orientations and interest: Definitions, development and relations to achievement outcomes. Developmental Review, 30, 1-35. - Wigfield, A., & Eccles, J. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81. - Wolters, C. A. (2004). Advancing achievement goals theory: Using goal structures and goal orientations to predict students’ motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236– 250. doi:10.1037/0022-0663.96.2.236
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-04-2019