ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ / METHODOLOGY OF CRITICAL EDITIONS
ΚωδικόςΜΕΦ622
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280011020

Πρόγραμμα Σπουδών: Μεταπτυχιακό τμήματος Φιλολογίας 2014

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Λατινική ΦιλολογίαΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-15
Μεσαιωνική Ελληνική ΦιλολογίαΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-15

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Ώρες Συνολικά52
Class ID
600133917
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
παλαιογραφία
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα γνωρίζουν τους τρόπους παράδοσης των βυζαντινών κειμένων (χειρόγραφα), τον τρόπο οργάνωσης και στεμματικής κατάταξης του σωζόμενου χειρόγραφου υλικού καθώς και την τεχνική των κριτικών εκδόσεων. Επιπλέον Θα έχουν ασκηθεί στην παρασκευή μιας κριτικής έκδοσης και θα είναι σε θέση να ετοιμάσουν μόνοι τους την κριτική έκδοση ενός ελληνικού κειμένου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στα ιδιόμορφα προβλήματα της παράδοσης και της κριτικής των βυζαντινών κειμένων. Τρόποι αντιμετώπισης μιας πλούσιας χειρόγραφης παράδοσης: Αξιολόγηση και γενεαλογική ταξινόμηση (recensio) των σωζόμενων μαρτύρων με βάση τη στεμματική θεωρία του Karl Lachmann, όπως συστηματοποιήθηκε από τον Paul Maas. Ανοιχτή και κλειστή παράδοση. Αρχές και μέθοδοι αποκατάστασης φθαρμένων χωρίων (emendatio). Το πρόβλημα των αυτογράφων (ορθογραφία, στίξη). Τεχνική των εκδόσεων και εφαρμογή των θεωρητικών αρχών μέσω της δοκιμαστικής κριτικής έκδοσης ενός ανέκδοτου κειμένου.
Λέξεις Κλειδιά
χειρόγραφη παράδοση, κριτική των κειμένων
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια501,7
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων1003,4
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο852,9
Συγγραφή εργασίας / εργασιών2006,9
Σύνολο43515
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
P. Maas, Κριτική των κειμένων, Αθήνα 1975 M. L. West, Κριτική των κειμένων και τεχνική των εκδόσεων όπως εφαρμόζονται στους Έλληνες και Λατίνους συγγραφείς, Αθήνα 1989
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
H.-G. Nesselrath, Εισαγωγή στην αρχαιογνωσία, τόμος Α: Αρχαία Ελλάδα, Αθήνα 2001, σσ. 1–85 A. Giannouli – E. Schiffer (eds.), From manuscripts to book / Vom Codex zur Edition. Proceedings of the International Workshop on Textual Criticism and Editorial Practice for Byzantine Texts, Wien 2011
Τελευταία Επικαιροποίηση
12-05-2023