ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Η ΝΕΑΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Η ΝΕΑΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ / COMPARATIVE LITERATURE:YOUNG ADULT LITERATURE ON SCREEN
ΚωδικόςΒΚ0259-ΕΜ
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΒ΄ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΕμβάθυνση
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018063

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 12
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣΧειμερινό/Εαρινό-3

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2015-2019)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 8
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-3

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Η ΝΕΑΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600146271
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένονται τα εξής αποτελέσματα: επισταμένη γνώση των κειμένων –λογοτεχνικών και κινηματογραφικών – που θα συζητηθούν στην τάξη/ εξοικείωση των φοιτητών με τα χαρακτηριστικά ή τις τάσεις που προσιδιάζουν στις κινηματογραφικές διασκευές (βασικές αρχές της διακαλλιτεχνικότητας) /εξοικείωση των φοιτητών με τις θεμελιώδεις θεωρίες της παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας/ ικανότητα για συσχέτιση των κινηματογραφικών μεταφορών με τα κοινωνικά, πολιτισμικά, ιστορικά και παιδαγωγικά συμφραζόμενα της κάθε εποχής/ ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των φοιτητών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σύμφωνα με νεώτερες έρευνες οι ταινίες για παιδιά και νέους κερδίζουν συνεχώς έδαφος, από οικονομικής, πολιτισμικής και παιδαγωγικής άποψης. Η σημασία αυτή αντικατοπτρίζεται τόσο στην ανταπόκριση τέτοιων έργων στο κοινό, όσο και σε καθιερωμένα και έγκυρα βραβεία που έχουν θεσπιστεί για παιδικές και νεανικές ταινίες, όχι μόνο στη Γερμανία (Lukas, Goldener Spatz, Gläserner Bär, Deutscher Jugendfilmpreis), αλλά και διεθνώς (υπάρχουν πχ. ταινίες αυτού του είδους, στις οποίες έχει απονεμηθεί βραβείο Όσκαρ). Από τις πολλαπλές επιστημονικές προσεγγίσεις που είναι δυνατές σε αυτό το αχανές πεδίο, στο μάθημα προτείνεται το είδος της κινηματογραφικής διασκευής λογοτεχνικών έργων, δεδομένου ότι πάνω από το 50% αυτών των κινηματογραφικών ταινιών βασίζεται σε κάποιο έργο της λογοτεχνίας. Εκκινώντας, λοιπόν, από την – πιο προσιτή σε φοιτητές/φοιτήτριες της λογοτεχνίας –ανάλυση παιδικών και νεανικών βιβλίων, μεταβαίνουμε στην εξέταση της προσαρμογής τους για την μεγάλη οθόνη, με ιδιαίτερη έμφαση στην εικόνα του παιδιού που κυριαρχεί σε κάθε εποχή και η οποία σαφώς και επηρεάζει το περιεχόμενο και τη μορφή της εκάστοτε κινηματογραφικής μεταφοράς.
Λέξεις Κλειδιά
παιδική και νεανική λογοτεχνία, κινηματογραφική διασκευή
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
παρουσιάσεις power point, προβολή ταινιών
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
προφορική παρουσίαση και γραπτή εργασία
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Albersmeier Franz Josef, Roloff Volker (Hrsg.), Literaturverfilmungen, Ffm 1988 Barg, Werner/Niesyto, Horst/Schmolling, Jan: Jugend: Film: Kultur. München: kopaed 2007. Bazalgette, Cary: In Front of the Children. Screen Entertainment and Young Audiences. London: British Film Institute 1995. Beicken Peter, Wie interpretiert man einen Film?, Reclam, Stuttgart 2004 Bergala Alain: Kino als Kunst –Filmvermittlung an der Schule und anderswo. Marburg: Schüren 2oo6. Bohnenkamp Anne, Literaturverfilmungen. Interpretationen. (Lernmaterialien), Reclam, Ditzingen 2004 Bordwell David & Thompson Kristin, Εισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου, μτφ.-εισαγωγή Κατερίνα Κοκκινίδη, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2006 Branigan Edward, Narrative comprehension and film, Routledge, 1992 Cadden Michael, Ursula K. Le Guin, beyond genre : fiction for children and adults Routledge, 2005 Collins, Fiona M./Ridgman Jeremy (eds.): Turning the Page. Children’s Literature in Performance and the Media. Bern: Peter Lang 2006. Dick Bernard F., Anatomy of Film, St. Martins Press, New York 1998 Dolle-Weinkauff Bernd, Ewers Hans-Heino., Jaekel Regina, Gewalt in aktuellen Kinder- und Jugendmedien : von der Verherrlichung bis zur Ächtung eines gesellschaftlichen Phänomens Juventa Verlag, 2007 Erlach Dietrich, Schurf Bernd u.a., Literaturverfilmung: Adaption oder Kreation?, Cornelsen 2001 Ewers Hans-Heino, Gertrud Lehnert , Emer O'Sullivan (Hg.), Kinderliteratur im interkulturellen Prozeß, Metzler, 1999 Ewers Hans-Heino, Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung, München: Fink/ UTB 2000 Ewers Hans-Heino, Weinmann Andrea, Lesen zwischen Neuen Medien und Pop-Kultur : Kinder- und Jugendliteratur im Zeitalter multimedialen Entertainments, Juventa, 2002. Exner, Christian/ Kümmerling-Meibauer Bettina (Hrsg.). Von wilden Kerlen und wilden Hühnern. Perspektiven des modernen Kinderfilms. Marburg: Schüren 2012. Falconer Rachel, The Crossover Novel, Routledge Chapman & Hall, 2009 Franz Kurt, Payrhuber Franz-Josef, Odysseus, Robinson und Co. : vom Klassiker zum Kinder- und Jugendbuch Schneider Verlag Hohengehren, 2006. Gansel Carsten und Korte Hermann, Kinder- und Jugendliteratur und Narratologie, V&R unipress, 2009 Hurrelmann Bettina, Klassiker der Kinder- und Jugendliteratur Orig.-Ausg.Frankfurt am Main : Fischer Taschenbuch-Verl., 1995 Josting, Petra/ Maiwald, Klaus (Hrsg.): Verfilmte Kinderliteratur. Gattungen, Produktion, Distribution, Rezeption und Modelle für den Deutschunterricht. München: kopaed 2010. Lange Günter (Hg.): Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. 2 Bände., Schneider Verlag Hohengehren, Baltmannsweiler 2005 Sahr, Michael: Verfilmte Kinder-und Jugendliteratur –ein vernachlässigtes Unterrichtsmedium. Baltmansweiler: Schneider Verlag Hohengehren 2004. Stam Robert, Literature through film: realism, magic, and the art of adaptation, Blackwell Publ., 2005 Stam Robert and Raengo Alessandra (ed.), Literature and Film. A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation, Blackwell, 2005 Wild Reiner, Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur, Metzler, Stuttgart 2008 Wojcik-Andrews Ian: Children’s Films. History, Ideology, Pedagogy. New York: Garland 2000.
Τελευταία Επικαιροποίηση
08-03-2020