ΘΕΩΡΙΕΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2: ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΩΡΙΕΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2: ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ / THEORIES OF ARCHITECTURE 2: THEORIES OF ARCHITECTURE AND SPACE
Κωδικός07TH12
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000800

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό743

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΩΡΙΕΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2: ΕΠΟΧΗ, ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ, ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600148141
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Τα μαθησιακά αποτελέσματα αναμένεται να είναι: -η κατανόηση και γνώση αρχιτεκτονικών παραδειγμάτων μέσα από τη σχέση τους με το πλαίσιο, κοινωνικό και πολιτισμικό, και ειδικότερα με τις αντιλήψεις για τη συγκρότηση του Υποκειμένου -η κατανόηση εννοιών, θεωριών, μεθόδων και τεχνικών που συνθέτουν το σύγχρονο αρχιτεκτονονικό τοπίο και η σύγκρισή τους με πρωθύστερες φάσεις της αρχιτεκτονικής -η ανάπτυξη και καλλιέργεια της κριτικής σκέψης -η εξοικείωση με τις διεπιστημονικές προσεγγίσεις της αρχιτεκτονικής -η συγκέντρωση, ανάλυση και σύνθεση των δεδομένων μιας έρευνας η εξοικείωση με τις ερευνητικές διαδικασίες
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα αντιμετωπίζεται η σχέση των εκφάνσεων της αρχιτεκτονικής δημιουργίας στην πορεία του χρόνου με τις σύγχρονές τους θεωρήσεις του υποκειμένου. Υποκείμενο και χώρος συγκροτούν τον θεματικό άξονα στον οποίο πραγματευόμαστε τα αρχιτεκτονικά φαινόμενα από τη νεωτερική έως τη σύγχρονη φάση του πολιτισμού μας. Κατά τον τρόπο αυτό προσεγγίζουμε κριτικά και συγκριτικά τις κυρίαρχες θεωρήσεις της αρχιτεκτονικής στις διαφορετικές εποχές με έμφαση στις σύγχρονες τάσεις του ψηφιακού και μεταδομιστικού σχεδιασμού. Εξετάζεται το βασικό εννοιολογικό σώμα της αρχιτεκτονικής θεωρίας και δημιουργίας σε αναφορά με τις επιρροές που άσκησε στη συγκρότησή τους ο εκάστοτε φιλοσοφικός και επιστημονικός λόγος. Επιχειρούμε την εξέταση των ζητημάτων αυτών τόσο σε θεωρητικό επίπεδο όσο και μέσα από την ανάλυση παραδειγμάτων του χώρου σε αρχιτεκτονική και αστική κλίμακα. Στο πλαίσιο αυτό και για την αποτελεσματικότερη πρόσληψη και κατανόηση του περιεχομένου του μαθήματος κάνουμε εκτεταμμένη χρήση ηλεκτρονικού οπτικοακουστικού υλικού, εικόνων (φωτογραφιών, σχεδίων και σκίτσων), γραφημάτων και βίντεο.
Λέξεις Κλειδιά
διεπιστημονική θεωρία της αρχιτεκτονικής, έρευνα, σχέση φιλοσοφίας και αρχιτεκτονικής
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις28
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων32
Συγγραφή εργασίας / εργασιών15
Σύνολο75
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται με βάση το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή τους στο μάθημα, την ικανότητα πρόσληψης των γνώσεων που επιχειρεί το μάθημα να μεταδώσει, καθώς και την αναλυτική, συνδυαστική, συνθετική και κριτική ικανότητα όπως αυτά αποτυπώνονται στην γραπτή εργασία και στην παρουσίασή της στο τέλος του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Τσουκαλα, Κ., Δανιήλ, Μ., Παντελίδου, Χ. (2010). Μετανεωτερικές επόψεις. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο Τσουκαλά, Κ., Τερζόγλου, Ν. Ι., Παντελίδου, Χ. (2012). Τομές ήθους και χώρου. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Charles, S. and Lipovetsky, G., 2006, Hypermodern Times, Cambridge: Polity Press. Craib, I., 2000, Σύγχρονη Κοινωνική Θεωρία. Από τον Πάρσονς στον Χάμπερμας, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Hill, J., 2003, Actions of Architecture. Architects and Creative Users, London and new York: Routledge. Jencks, Ch.,1997, The Architecture of the Jumping Universe: A Polemic. How Complexity Science is Changing Architecture and Culture, London: Academy Editions. Jencks, Ch., kropf, K., 2006, Theories and Manifestos of contemporary architecture, England: Wiley Academy. Jameson, F., Το Μεταμοντέρνο ή η πολιτισμική λογική του ύστερου καπιταλισμού (μετάφραση: Γ. Βάρσος), Αθήνα: Νεφέλη. Κονδύλης, Π., 1991, Η παρακμή του αστικού πολιτισμού, Αθήνα: Θεμέλιο. Zizek, S., 2009, Λακάν (μετάφραση: Δ. Καγιαλάρης, Κ. Παπαδάκης), Αθήνα: Πατάκη. Leach, N. (ed.), 1997, Rethinking Architecture. A Reader in Cultural Theory, London and New York: Routledge. Leach, N., 1999, The Anaesthetics of Architecture, Cambridge, Massachusetts: MIT Press. Λίποβατς, Θ., Ρωμανός, Β. (2002), Το υποκείμενο στην ύστερη νεωτερικότητα, Αθήνα: Νήσος. Μπαρτσίδης, Μ. (επιμ.) (2015), Διατομικότητα. Κείμενα για μία οντολογία της σχέσης, Αθήνα: Nήσος. Norberg – Schulz, Ch., 2000, Principles of Modern Architecture, London: Andreas Papadakis Publisher. Πάγκαλος, Π. (2011), Η σημασία του χρόνου στη σύγχρονη αρχιτεκτονική, Αθήνα: Gutenberg. Πάγκαλος, Π. (2012), Η σημασία του χρόνου στην αρχιτεκτονική του Aldo Rossi, Αθήνα: Gutenberg. Pellegrino, P., 2000, Το νόημα του χώρου. Η εποχή και ο τόπος (μετάφρ. Κ. Τσουκαλά), Αθήνα: Gutenberg. Prestinenza Puglisi, L., 1999, Hyper Architecture, Basel : Birkhäuser. Πετμεζίδου, Μ. (επιμ.), 1998, Σύγχρονη Κοινωνιολογική Θεωρία. Δομισμός, Μετα-δομισμός, Δομοποίηση, Επικοινωνιακή Δράση, Προοπτικές Εξέλιξης της Κοινωνιολογικής Θεωρίας, Ηράκλειο : Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Renaut, A. (2009), Η Φιλοσοφία (μετάφρ. Τ. Μπέτζελος, επιμ. Α. Στυλιανού), Αθήνα: Πόλις. Revault d’Allonnes, O., Βέλτσος, Γ. & άλ. 1988, Μοντέρνο – Μεταμοντέρνο, Αθήνα : Σμίλη. Σταυρακάκης, Γ., 2008, Ο Λακάν και το πολιτικό, Αθήνα: Ψυχογιός. Σταυρίδης, Στ., 1990, Η συμβολική σχέση με τον χώρο, Αθήνα: Κάλβος. Σταυρίδης, Στ., 2002, Από την πόλη οθόνη στην πόλη σκηνή, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Stevenson, D., 2007, Πόλεις και αστικοί πολιτισμοί, Αθήνα: Κριτική. Τερζόγλου, Ν. Ι. (2009), Ιδέες του χώρου στον εικοστό αιώνα, Αθήνα: Νήσος. Τσουκαλά, Κ. (2005), «Δημόσιος χώρος. Όρια και ταυτότητα την περίοδο της παγκοσμιοποίησης» στο Ε. Χοντολίδου, Γρ. Πασχαλίδης, Κ. Τσουκαλά, Α. Λάζαρης (επιμ.), Διαπολιτισμικότητα, παγκοσμιοποίηση και ταυτότητα, Αθήνα: Gutenberg, σελ. 149-157. Τσουκαλά, Κ. (2009), «Πολυπλοκότητα και πληροφορία στη σύγχρονη αρχιτεκτονική: Τα όρια της ουδετεροποίησης του σημαίνοντος χώρου” στο Α. Φ. Λαγόπουλος, Ε. Χοντολίδου, Γρ. Πασχαλίδης και Ιφ. Βαμβακίδου (επιμ.), Σημειωτική και Ιδεο-Λογίες : Σύνορα, Περιφέρειες, Διασπορές, Θεσσαλονίκη : University Studio Press. Τσουκαλά, Κ., Δανιήλ, Μ., Παντελίδου, Χ. (επιμ.) (2010), Μετανεωτερικές επόψεις, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Τσουκαλά, Κ., Τερζόγλου, Ν. Ι., Παντελίδου Χ. (επιμ.) (2012), Τομές ήθους και χώρου, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Conenna, C., Τσουκαλά, Κ. & άλ. (επιμ.) (2014), Enric Miralles Αρχιτέκτων, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Conenna, C., Τσουκαλά, Κ., Παντελίδου, Χ. (επιμ.) (2013), Η διδασκαλία του Louis I. Kahn και άλλα δοκίμια, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Wigley, M., 1993, The Architecture of Deconstruction: Derrida’s Haunt, Cambridge, Masschusetts: The MIT Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-07-2019