Τα ηθικά διλήμματα των αναπαραγωγικών και γενετικών τεχνολογιών

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤα ηθικά διλήμματα των αναπαραγωγικών και γενετικών τεχνολογιών / The moral dilemmas of reproductive and genetic technologies
ΚωδικόςΦ429
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΕλένη Καλοκαιρινού
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018151

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 40
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6
ΦιλοσοφίαΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤα ηθικά διλήμματα των αναπαραγωγικών και γενετικών τεχνολογιών
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600148889

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 7 (108)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 13:30 έως 16:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
*Να συλλάβουν τις εννοιολογικές διακρίσεις οι οποίες προκύπτουν κατά την εξέταση των αναπαραγωγικών τεχνολογιών. *Να αναπτύξουν την ικανότητα να στοχάζονται τις εννοιολογικές διακρίσεις που εγείρονται στο χώρο των αναπαραγωγικών τεχνολογιών. *Να αναπτύξουν την ικανότητα να στοχάζονται όχι μόνο θεωρητικά, αλλά επίσης κατά ένα σύνθετο τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη τους τις διαφορετικές εμπειρικές συνθήκες εντός των οποίων οι προβληματισμοί οι σχετικοί με τις αναπαραγωγικές τεχνολογίες εγείρονται. * Να αποκτήσουν την αίσθηση του ηθικού κριτηρίου σε αναφορά προς το οποίο θα αξιολογούν και θα αποφασίζουν τα προβλήματα τα οποία προκύπτουν από την εφαρμογή των αναπαραγωγικών τεχνολογιών.
Γενικές Ικανότητες
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μέχρι τώρα οι αναπαραγωγικές τεχνολογίες εξετάζονταν από την πλευρά του υπογόνιμου ζευγαριού το οποίο προσπαθεί να αποκτήσει παιδί αλλά δεν μπορεί. Στη σειρά των παραδόσεων αυτών θα εξετασθούν τα ηθικά ερωτήματα τα οποία εγείρουν οι αναπαραγωγικές τεχνολογίες όταν θεωρούνται από την πλευρά των εμπλεκομένων ατόμων, όπως είναι το κυοφορούμενο έμβρυο – το παιδί που πρόκειται να γεννηθεί, η «δωρήτρια» ωαρίων, η κυοφορούσα μητέρα ακόμη και η υπογόνιμη γυναίκα. Ιδίως θα εξετασθεί ο ρόλος της γυναίκας ενώπιον των τεχνολογιών αυτών, και μάλιστα όταν αυτή πέφτει θύμα εκμετάλλευσης προκειμένου κάποιοι άλλοι να αποκτήσουν παιδί. Τέλος, και σε σχέση με την Διασυνοριακή παρένθετη μητέρα, θα εξετασθεί ο σκοτεινός ρόλος τον οποίον παίζει το σύγχρονο οικονομικό-πολιτικό σύστημα σε σχέση με την οικονομική εκμετάλλευση τόσο των παρένθετων γυναικών όσο και των εμβρύων.
Λέξεις Κλειδιά
έμβρυο, κυοφορούσα μητέρα, δωρήτρια ωαρίων, θύμα, αντικείμενο εκμετάλλευσης
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
  • φωτοτυπημένα άρθρα και κεφάλαια βιβλίων.
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Ελένη Καλοκαιρινού, Το έμβρυο, η κυοφορούσα μητέρα και τα όρια της αναπαραγωγικής αυτονομίας. Η άλλη όψη των τεχνικών υποβοήθησης της ανθρώπινης αναπαραγωγής, Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη 2019. 2. Ελένη Καλοκαιρινού, Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης και Τριανταφυλλιά Ζέλκα (επιμ.), Ο άνθρωπος και οι τεχνικές της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη 2018. 3. Σωκράτης Δεληβογιατζής και Ελένη Καλοκαιρινού (επιμ.), Εισαγωγή στη Βιοηθική: Iστορικές και συστηματικές προσεγγίσεις, Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη 2014.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βιβλία Άτκινσον Ρ. Φ., Εισαγωγή στην ηθική φιλοσοφία, μτφρ. και επίμετρο Ελένη Καλοκαιρινού, Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη 2012, β´ έκδοση. Βάντσος Μιλτιάδης Χρ., Ηθική θεώρηση της έκτρωσης, Σφακιανάκης, Θεσσαλονίκη 2009. Γιανναράς Χρίστος, Η ελευθερία του ήθους, Γρηγόρης, Αθήνα 1989, γ΄έκδοση. Δεληβογιατζής Σωκράτης, Το φυσικό και το ανθρώπινο, Κώδικας, Αθήνα 1993. Dworkin Ronald, Η επικράτεια της ζωής. Αμβλώσεις, ευθανασία και ατομική ελευθερία, μτφρ. Φ. Βασιλογιάννης, επιμ. Παύλος Σούρλας, Αρσενίδη, Αθήνα 2013 Habermas Jürgen, Το μέλλον της ανθρώπινης φύσης. Πίστη και γνώση, μτφρ. Μαρά Τόπαλη, πρόλ. Κ. Καβουλάκος, επιμ. Γ. Ξηροπαϊδης, Scripta, Αθήνα 2004. Καλοκαιρινού Ελένη, Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης και Τριανταφυλιά Ζέλκα (επιμ.), Ο άνθρωπος και οι τεχνικές της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη 2018. Kant Immanuel, Μεταφυσική των ηθών, μτφρ., σημ., επιλεγ., Κ. Ανδρουλιδάκης, Σμίλη, Αθήνα 2013 Kant Immanuel, Τα θεμέλια της μεταφυσικής των ηθών, εισαγ.-μτφρ.-σχόλια Γιάννης Τζαβάρας, Δωδώνη, Αθήνα – Γιάννινα 1984. Κριάρη – Κατράνη Ισμήνη, Βιοϊατρικές εξελίξεις και Συνταγματικό Δίκαιο, Συνταγματικά θέματα σχετικά με τις μεθόδους υποβοηθούμενης αναπαραγωγής και τις εφαρμογές της γενετικής, Εκδόσεις Σάκκουλα, Αθήνα – Θεσσαλονίκη 1994.
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-12-2020